15380
خطیر: استراماچونی می‌خواست بماند اما کسی که آن بیانیه را نوشت کار را خراب کرد
27 ارديبهشت 1399
485
ایرانی
اینقدر فضای مدیریتی استقلال آشفته است که هر روز می‌توان از مدیر فعلی و قبلی خبری تازه در مورد اتفاقات آن نوشت. شرایطی که به زعم علی خطیر، معاون سابق استقلال می‌توان از آن یک کتاب نوشت.

روزنامه گل -


به همین خاطر در ادامه صحبت‌های خودمان با خطیر بعد حضور در روزنامه گل پس از ماجرای تراکتورسازی و ادعاهای زنوزی به شرایط استقلال رسیدیم و او درخصوص ابهاماتی که زمان حضورش در این تیم بود مفصل صحبت کردیم.

 

مساله شما با وریا در دادگاه فرهنگ و رسانه به آشتی رسید. در مورد این آشتی صحبت کنید و اینکه چه اتفاقی افتاد؟

من همیشه گفتم وریا غفوری را دوست دارم و این حرفم هم برای امروز و دیروز نیست. وریا می‌تواند شهادت دهد که در دادگاه گفت سال گذشته بیشترین ارتباط را در تیم با او داشتم. شخصیت بسیار دوست داشتنی و مثل برادر کوچک من است. یکسری اتفاقات افتاد که نمی خواهم وارد آن شوم که بخشی اشتباه وریا و بخشی هم حتما از طرف من بوده که این اتفاق افتاد. به هرحال این مساله تمام شد و من و وریا هر دو کینه‌ای نیستیم و مطمئنا مساله استقلال برای هر دوی ما مهم تر است. با دوستی و دل خوش و خیلی راحت با هم کنار آمدیم. 

 

گفته بودید که کیفیت فنی اش پایین آمده است؟

در آن زمان وریا مصاحبه کرد و من هم مصاحبه کردم چون شرایط طبیعی نبود . یکسری فشارها روی او به عنوان کاپیتان بود و باید آن را تحمل می‌کرد. شاید آن مشکلات و فشارها باعث شد وریا آن مصاحبه را بکند و من هم نبایدجواب او را می‌دادم. وریا را دوست دارم و مطمئن هستم آینده این فوتبال بعد از اینکه بازنشسته می‌شود هم در حوزه مربیگری و در حوزه مدیریت فوتبال که دوست دارد از آن اوست و می تواند روی کمک من حساب کند و به خاطر سلامت بودنش قطعا مدیر موفقی می شود. 

 

نکته این است که در واقع یک بخشی از مصاحبه‌ها روی موضوعاتی بود که وریا به آن شهره شده است. موضع گیری‌های اجتماعی و بقیه موارد...

اصلا قضیه وریا برای من تمام شده است دلیلی ندارد دیگر بخواهم به آن ورود کند و قطعا این مباحث کمکی به واقعیت‌ها نمی‌کند. اتفاق قشنگ این بود که مشکلات حل شد و من مطمئن هستم او می‌تواند موفق باشد.

 

از نظر مدیری که از باشگاه بیرون آمده چرا در مورد قراردادهای باشگاه هم اکنون مدیران این تیم به آن مبتلا بوده و مشکل دارند. 

من همیشه گفته ام که این پول را از جیب پدرم نمی‌دهم. من هم می‌توانستم راه آسانتر را انتخاب کنم و راه آسان این بود که بگویم فلان بازیکن چقدر می‌خواهید و ایراد ندارد و این مبلغ را برای او می نوشتیم. وریا هم فهمید و به این نتیجه رسید و حتی به خودش هم گفتم که اگر مقاومت می‌کردم به خاطر این بود که می‌توانم به جرات می‌گویم حالا می‌توانید قراردادهای دیگر باشگاه‌ها را ببینید. قراردادهای استقلال امسال 28 میلیارد تومان است و نمی‌خواهم با تیم‌های دیگر مقایسه شود. برای استقلال یک بودجه‌ای در نظر گرفتیم تا از یک آشفتگی که مارکت‌ها را بهم میزند فاصله بگیریم. ما یک تیم فوق العاده و با یک مربی فوق العاده داشتیم و این را همه می‌توانند شهادت دهند که بهترین تیم تاریخ استقلال است.


این 28 میلیارد را می‌توانستید محقق کنید که به بازیکنان بدهید؟

این مبلغی که می‌گویم باید بگویم سال قبل قراردادهای استقلال 70 میلیارد تومان برای بازیکنان بود که اسناد آن موجود است.

 

یعنی شما این رقم را از نصف هم کمتر کردید؟

دقیقا همین طوراست و بیش از نصف مبلغ قراردادها کم شد.

 

وقتی شما از باشگاه جدا شدید به قراردادهایی که مدنظر بازیکنان بود تن داده شد؟

نه اصلا این طور نیست. وریا با عدد خودش آمد و حسینی هم همین طور بود.

 

بله روی عدد خودش نه عدد مدنظر شما؟

نخیر روی عدد من بود و همان 2 میلیاردی بود که بسته شد. عدد بیشتری بسته نشد و روی همان اعداد مدنظر بود. من از باشگاه آن موقع جدا نشده بودم و جدایی من یک ماه بعد بود. منظورم از اعداد خودشان بودجه‌ای بود که در نظر گرفته شد و شما نگاه کنید با این اوضاع هم هنوز فوتبال ما با این قراردادهای خوب و ارزان مشکل دارد و هنوز نمی توانند پرداخت داشته باشند. 

 

روی همین 28 میلیارد هم بازیکنان گلایه دارند بابت پرداخت و پست‌های اعتراضی می‌گذارند.

بازیکن حق دارد چون درآمد دیگری ندارد. حرف‌های آن‌ها درست است و وقتی قرارداد 2 میلیاردی می‌بندند روی آن برنامه ریزی دارند. مگر بازیکن چند سال می‌تواند فوتبال بازی کند. چون  اتحادیه قوی ندارم که آن‌ها حمایت کنیم.

 

به هرحال این چرخه معیوب باید یک جا پاره شود. بازیکن می‌گوید من عدد بیشتری می‌بندم و به مدیر فشار می‌آورد تا در نهایت تن می‌دهد و از سوی دیگر زمینه‌های درآمدی هم وجود ندارد و می‌شود بدهی روی بدهی؟

ما که به این مساله تن ندادیم و اتفاقا سر همین قضیه یک مقدار هجمه به من وارد شد. الان خود همان بازیکنان تایید می‌کنند که این مسیر درست بود. یعنی اینکه کمتر می‌بستیم و می‌گرفتیم تا یک عدد بزرگ ببندیم و نگیریم...من تایید می‌کنند به نسبت ضعیف است اما خوب است. با این حال نسبت به سال قبل بهتر گرفتند و اشتباه نکنم 50 تا 60 درصد گرفتند و بحث کرونا این موارد را عقب انداخت چون اسپانسر نمی‌دهد. به نظرم نسبت به قبل بهتر پرداختی داشته اند. هنوز هم یک باشگاهی مثل استقلال ظرفیت قراردادهای 30 میلیاردی به واسطه درآمد کم ندارد. یک جای کار می‌لنگد و آن حق پخش است که حلقه مفقوده این تجارت فوتبال است. اگر این در فوتبال نیاید هم اکنون عدد رقمی نمی‌توانم، بگویم که از 16 تیم لیگ برتری حداقل 12 تا 13 تا ماده 141 هستند و طبق قانون تجارت یعنی میزان بدهی آنها از درآمدشان کمتر بوده و این معنی ورشکستگی است. الان که اساسنامه فدراسیون را می‌بینند باید با لیگ دیده شود چون فدراسیون از لیگ جدا نیست و این باید در یک قالب دیده شده و همه چیز را بنویسید تا لیگ بماند. باید اینجا وضعیت لیگ و باشگاه‌ها مشخص شده و به باشگاه‌ها سهام داده شود. وقتی باشگاه سهام داشته باشند با فکر حقش را از صداوسیما می‌گیرد و آن وقت هم فدراسیون سبک می‌شود و هم به سمت مسئولیت‌های خودشان که توسعه است، خواهند رفت و این قدر هجمه علیه داور و این موارد را تحمل نمی‌کنند. باشگاه‌ها هم که سهام دارند، انگیزه بیشتری پیدا می کنند چون دیگر برای خودشان است و به همین خاطر باید اجازه دهند باشگاه‌ها خودشان لیگ را مدیریت و از درون خودش رئیس را انتخاب کنند.

 

مفاهیم درآمدزایی هم در این روش بهتر خودش را نشام می‌دهد؟

بله چون در بورس هستید و آن وقت برای درآمدزایی دغدغه دارند. یعنی من باشگاه اگر در بورس باشم، آن وقت مجبور هستم آدم‌های درست را برای درآمدزایی انتخاب و با تلویزیون یک راهی برای مذاکره پیدا کنم . مساله ای که می تواند به فدراسیون برای چابک شدن کمک کند. این اساسنامه باید درقالب یک پکیج باشد و اگر نگذارند این اتفاقات دوباره رخ داده و قطعا این مساله باید از سرچشمه درست شود.

 

به بحث استقلال برگردیم در مورد ماجرای استراماچونی نه بحث آمدنش بلکه در مورد نحوه جدایی اش که حرف از ردپای شما در این جدایی هم بود. 

در مورد جدایی او اصلا ردپای من نیست.

 

آن موقع می‌گفتند شما چون استراماچونی را آوردید حالا که می روید او را هم بردید؟ 

بله استراماچونی را من آوردم و آن نتایج درخشان و فوتبال بی نظیر را به نمایش گذاشت. شما جای من بودید این حماقت را می‌کردید که استراماچونی برود تا فحش بخورید. استراماچونی وقتی می‌برد من 10 هزارتا پیام تبریک می‌گرفتم و مگر دیوانه بودم این کار را بکنم.

 

این تعبیر بود که مربی‌ای را که خودش آورده چون حالا که نیست نگذارد کار کند.

همین را می‌گویم و مگر عقلم معیوب است که بخواهم این کار را بکنم. این حرکت عقلانی نیست و از پایه غلط است و هر اتفاقی برای استراماچونی می‌افتاد تماما اعتبارش برای من بود. استراماچونی تیم را قهرمان می‌کرد به پای چه کسی می‌نوشتند؟ استراماچونی در آسیا هر اتفاقی برایش می‌افتاد یک درصد نقش را به من می‌دادند و اصلا منطقی نبود این کار را بکنم. از این حرف ها به آنهایی می‌رسم که در فضای مجازی گفتند شما رفتید استراماچونی را بیاورید بحث دیبیاسی را پیش کشیدید. باور کنید بخشی از این فشار از سمت طرف مقابل بود و از طرف دیگر از سمت دوستانی بود که از بودن خطیر در استقلال احساس خطر می‌کردند و آنها آمدند در افکار عمومی ذهن مخاطب را مسموم کردند. استراماچونی چه موقع از ایران رفت و خطیر چه موقع به دوبی رفت؟ 20 روز زمان بین این دو زمان است و اگر بخواهم باز کنم چه اتفاقاتی افتاده سرتان سوت می‌کشد.

 

گوشه‌ای از این حرف‌ها را بگویید چون یک جا باید این مسائل مطرح شود...  چون می‌گفتند آنجا هم نقش شما سوری بوده و وکیل، وکیل ایشان نبود؟

باشگاه در سایت خودش اعلام قطع همکاری با استراماچونی کرده بود که هیچ همکاری با هم ندارند و سرمربی آینده را به نوعی معرفی کرده بود. خطیر اینجا وارد شد چون کار خراب شده بود. در 8 دسامبر بیانیه علیه استراماچونی داده می‌شود. چه کسی این بیانیه را داده است؟

 

اعضای هیات مدیره...

چرا این بیانیه را دادند؟ اینجا نزدیک 23 دسامبر رگباری آقای استراماچونی را در تلویزیون می‌زدند. ایمیل او را منتشر کردند و مصاحبه کردند که چرا رفته است و از این مسائل در میان آمد. در این فاصله 10 تا ایمیل از آقای استراماچونی وجود دارد که می‌گوید من می‌خواهم برگردم.

 

ایمیل به شما بوده یا به باشگاه؟

به باشگاه بوده که برمی گردد. استراماچونی دو، سه تا شرط گذاشت و اولین شرط بود که حقوق بازیکنان را بدهید و منطقی بود...  نه اینکه بازیکن بگوید استرا تنها پول خودش را می‌خواهد و خواسته بعدی اش این بود که برای نیم فصل به او بودجه بدهند چون پروژه استقلال پروژه قهرمانی بود. واقعا چه زیاده خواهی اینجا از سوی استراماچونی وجود داشت؟ همه این موارد به کنار ... شما 3 ماه پول مربی را قبل از این نداده بودید. جدایی او در دسامبر بوده و از شهریور به این مربی پول نداده بودید. همه این را می‌دانند و  اینجا بود که 20 کانال برای مذاکره با استراماچونی تشکیل شد و همزمان باشگاه برای قطع همکاری بیانیه می‌دهد. واقعا چرا نگذاشتند فضا آرام شود؟ اینجا یک اتفاق هم می‌افتد؟

 

چه اتفاقی؟

اینکه یک خدا بی خبری قرارداد استراماچونی را منتشر می‌کند. با آن بنده خدا صحبت کردم و گفت اشتباه کردم و نباید در فضا آن کار را می‌دادم و فکر نمی‌کرده این اتفاقات بیفتد. با این حال آن کسی که قرارداد را برای انتشار داد مهم بود است.  آدم‌های بیرون مانده به دنبال ورود هستند و می‌خواهند نقش اساسی داشته باشند که همین‌ها بهترین تیم استقلال را خراب کردند. همه این مسائل نادیده گرفته شد و همان موقع وکیل استراماچونی برای مذاکره اصلا نمی‌آمد. واقعا با خواهش و تمنا او را پای میز مذاکره نشاندیم و اسناد این مسائل موجود است. همانجا وکیل استراماچونی گفت تنها راه در این مسیر سیاه شده، این است که نامه‌ای بنویسید که متن دلجویی داشته باشد. باشگاه تعطیل بود و هیچ سربرگ و چیزی نداشتیم که بنویسیم.

 

مگر عضو هیات مدیره با شما نبود؟

بله بود اما سربرگ و مهر نداشتیم. مجبور بودیم نامه را بفرستیم تا از طریق فتوشاپ روی سربرگ بگذارند. متن را برای برادرم فرستادم و تا 3 نیمه شب این نامه دلجویی را فرستادیم که همه شرایط استراماچونی را می‌پذیریم که بایدبودجه داده شده و پول بازیکنان داده شود. 

 

وکیل استراماچونی چرا نیامد؟

نیامد چون فکر می‌کرد از دوبی به دوحه پرواز مستقیم است و اصلا نمی‌دانست چنین پروازی نیست. به همین خاطر  گفت نمی‌آیم و ما مجبور شدیم از طریق اسکایپ با او صحبت کنیم. در همین خصوص برای هزارمین بار یک چیز را تکرار کنم؟

 

 چه چیزی؟

با مدرک می‌گویم برای کسانی که نمی‌خواهند بپذیرند و حرف خودشان را می‌زنند. غروب دوشنبه اعلام شد که از چهار نفر عضو هیات مدیره سه نفر موافق و یک نفر مخالف است و خواستند کار برگشت استراماچونی انجام شود. واقعا خوشحال بودیم که کار انجام می‌شود و دوشنبه شد، سه شنبه و سر ظهر بود که وکیل استراماچونی یک ایمیل زد و گفت ایشان به خاطر دلایل قبلی نمی‌آید و یک بند هم به دلایل قبلی اضافه کرده است. در دلایل قبلی در مصاحبه‌های غیرمسئولانه و اعلام پایان همکاری با سرمربی در سایت باشگاه و معرفی مربی و انتشار ایمیل محرمانه استراماچونی و وکیلش بود که یک بند دیگر هم اضافه کرد به اسم انتشار قرارداد استراماچونی. این را می گویم برای این که بخواهند دنبال شیطنت‌های از این جنس بگردند. شما یک فوتبال را کامل نابود کردید و امید میلیون‌ها جوان را از بین بردید و واقعا چرا؟ استراماچونی مبلغ قراردادش 550 هزار یورو برای یک فصل بود. اگر یادتان باشد در سایت‌های ایتالیایی می‌نوشتند که قرارداد یک میلیون و 600 هزار یورو به استقلال آمده و برای وجهه و مارکتینگ او بود. تا آن زمان که قرارداد منتشر نشده بود هرکس یک عددی را روی ذهن بالا می‌گفت و مارکت استراماچونی حفظ شد. وقتی قرارداد او منتشر شد همه فهمیدند که استرا با 550 هزار دلار و این عدد آمده در ایران مربیگری کند . وقتی در ایران با این عدد می‌آیید آن وقت در اروپا با 200 هزار تا بایدکار کنی؟ یعنی شغل و حرفه آینده استراماچونی به واسطه انتشار این عدد نابود شد. ناخواسته بود و چون اصلا این چیزها را نمی‌دانست. اما این کسی که این قرارداد را داد این مساله را می‌دانست و کاربلد بود.

 

در آن مقطع صرفا خواسته‌های استراماچونی در حد پرداخت حقوق بازیکنان بود و حرف از کم کردن تایم قرارداد نبود؟

خدا شاهد است و اصلا نمی‌خواست قراردادش را کم کند. بحث او این بود که شما ساختارتان درست نیست و سال بعد با این شرایط شما و من اذیت می‌شویم و برای شما هم خوب است. زمان را کم کنید تا یک سال تجربه خوبی با هم داشته باشیم. اینکه یک ریال قراردادش را اضافه کند، وجود نداشت و از این 550 هزار تا یک تومان درخواست اضافه برای آن فصل نکرد. قرارداد برای دو سال داشت اما گفت با این توجیه که شما نمی‌توانید و به خاطر بحث انتقال پول مشکل دارید اجازه داده شود قرارداد یکساله شده و یک فصل شیرین تمام شود. من مطمئن بودم که استراماچونی می‌خواهد برگردد و اسناد و مدارک همه این را نشان می‌دهد.

 

چرا یکسری از مدیران که بعد شما آمدند مثل شما نمی خواستند نقش فاتح را با برگرداندن استراماچونی بازی کنند؟ 

یک ترس به خاطر بزرگ و معتبر شدن خطیر بود که این را دوست نداشتند و این در مرحله‌ای بود که من برای درست کردن کار وارد شدم.

 

چرا قبل از این نبود و مگر ترکیه نرفتند؟

یک بخش یکسری آدم‌ها هستند که بیمار هستند و می‌خواهند همه چیز را بهم بریزند تا خودشان نقش اول را داشته باشند. به خاطر این است و این اتفاقات در پرسپولیس رخ نمی‌دهد اما در استقلال بسیار زیاد است.

 

البته یادتان باشد معادل این اتفاق در مقطعی یکی از مدیران پرسپولیس که حوزه اقتصاد هم آمده بود علی دایی را اخراج کرد. آنجا بعضی تحلیل داشتند که شما با برهم زدن فضا و اخراج علی دایی برای خودت وزن پیدا می‌کنید.

شاید در این سناریو هم همین طور باشد ولی احساس می‌کنم که یک بازی ناجوانمردانه بود. به اشک 20 میلیون جوان و امیدشان به این باشگاه نگاه می‌کردید چون تیم داشت بعد مدت‌ها روی غلطک می‌افتاد. ناراحتی این بود که بعد مدت‌ها استقلال هم خوب بازی می‌کرد هم خوب گل می‌زد و هم خوب می‌برد و همه این آیتم‌ها را با هم داشت. هوادار با فوتبال استراماچونی لذت می‌برد و استقلال به همه روش‌ها توانست گل بزند.


بر این باورید که استراماچونی می‌توانست استقلال را در صورت ماندن قهرمان کند؟

روزی که قرار شد استراماچونی را جذب کنیم با نقشه و برنامه رفتیم. آوردن استراماچونی به ایران واقعا کار آسانی نبود و در این فاصله دو، سه بار اتفاق افتاد که همان زمان هم کاری می کردند که او نیاید. فشاری وارد شد که یک بار خود من نتوانستم و از او هم معذرت می‌خواهم و این را به او گفته ام. برای خود استراماچونی هم شاید غیرمنتظره بود و از دست من ناراحت شد و گفت شما من را اینجا آوردید و الان هم رها کردید. بابت این مساله ناراحت هستم و چاره‌ای نداشتم که بروم. روز اولی که استراماچونی آمد به او گفتم بیش از یک ماه نمی‌توانم اینجا باشم. همانجا مدیربرنامه استراماچونی گفت اجازه بده شرایط ثبات پیدا کند بعد بگو و وقتی استراماچونی آمد خواستم بروم اما به واسطه این شرایط یک ماه بعد رفتم. بعد از این فکر نمی‌کردم چه اتفاقاتی خواهد افتاد و گفتم اگر من بروم دیگر مسائل را رها می‌کنند که این اتفاق نیفتاد.

 

بعد این ماجراها شما با او در تماس نبودید؟

به هیچ وجه و در حد یکی، دو پیام تبریک. بعد بازی‌ها که می‌برد پیامک می‌فرستادم و بعد با او هیچ صحبتی نداشتم. البته آن روزی کهمی‌خواستم از ایران بروم من را به شام دعوت کرد و یک خداحافظی آنجا با هم داشتیم.

 

در آن مقطع یکی از شروط استراماچونی این بود که فتحی نباشد؟

کدام مقطع؟

 

همان مقطع که می‌خواست جدا بشود؟

من نبودم اما از ارتباطاتی که می‌دیدم رابطه او با فتحی خوب بود. تقریبا هر هفته با هم جلسه داشتند. اتفاقات وحشتناکی افتاده است و به نظرم باید این مبحث را یک طوری و به نحوی به صورت کتاب درآورد. یک عده از وجود استراماچونی در استقلال ترسیده بودند.

 

در مورد ماجرای ممنوع شدن ورود خارجی‌ها به استقلال و پرسپولیس چه نظری دارید؟ وقتی استراماچونی و برانکو چیزهایی به فوتبال ایران اضافه کردند که هیچکس نتوانست. این موضوع پاک کردن این مساله که ما نمی‌توانیم پس نباشد نیست؟


راه حل این نیست که ورود خارجی‌ها را ببندیم چون وقتی این کار را بکنید قیمت داخلی‌ها بی جهت بالا می‌رودو همان اتفاقی می افتد که در مقطعی برای منع ورود گلرهای خارجی افتاد. وقتی قیمت داخلی‌ها بالا می‌رود نقش دلال‌ها به مراتب بیشتر خواهد شد.

 

به خصوص برای استقلال و پرسپولیس...

دقیقا و وقتی یک قانونی می‌گذاریم باید برخلاف نوشتن راحت آن اجرای سختش را لحاظ کنیم و باید عواقب یک قانون را دید. یک زمان در این مملکت سقف قرارداد گذاشتیم که قانون خوبی بود. الان هم باید به جای سقف قرارداد بودجه بگذارند و روی بودجه کار را کنترل کنیم. مثلا به استقلال و پرسپولیس بگویند شما این عدد را دارید و هیچ باشگاهی اصلا در لیگ نمی‌تواند بالای 50 میلیارد هزینه کند. باید تلاش و فشار آورده شود که این 50 میلیارد را خودشان در بیاورند و به تدریج انحراف بودجه را کنترل کنند. حالا یک تیم می‌خواهد کل بودجه اش را روی یک نفر بگذارد دست خودش است اما اگر می‌خواهد مدیریت کند روی چند بازیکن و به سمت کار آکادمیک و پرورش و فروش بازیکن برود و از آن محل به بودجه اش اضافه شود. اینکه بگویید استقلال و پرسپولیس حق ندارند بازیکن  خارجی بیاورند آن وقت بهشت تراکتور و سپاهان و بقیه تیم خواهد بود.

 

یعنی اگر مساله‌ای هست برای بقیه تیم‌ها هم باشد.

دقیقا یا باید برای همه و در قوانین لیگ باشد و نه تنها برای یکی، دو تیم. شما باید مثل لیگ دسته اول این قانون را بگذارید که حق ندارند بازیکن خارجی بگیرند که روی آن هم نقد است.

 

و اینکه بتوانیم آدم متخصص پای قراردادها بگذاریم...

بله اما ما کاری در این خصوص نکردیم و آموزشی ندادیم. خیلی از مدیران ما مقدمات قوانین را نمی‌دانند و حتی از فرق AFC و FIFA  خبر ندارند و این را به جرات می‌گویم. این به خاطر این است که هیچ کاری در بحث پرورش مدیر فوتبالی نکردیم و همین است که خیلی از باشگاه‌های ما ضعف ساختاری دارند. ما باندی کار می‌کنیم و با باندی 20 نفر می‌آیند و سه ماه بعد می‌روند و عین این تعداد رفته و آدم جدید می‌آید که هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی‌افتد و اصلا استخدام تخصصی انجام نمی‌گیرد. ما اجازه ماندن آدم‌ها را در باشگاه نمی‌دهیم که اصلا کار را یاد بگیرند.

 

به هرحال وقتی در باشگاه شما 25 میلیون حقوق می‌دادید لابد شما هم 20 میلیون می‌گرفتید؟

اگر در مورد آقای فتحی می‌گویید که این عدد نادرست است و اعضای هیات مدیره تکذیب کردند.

 

اینکه می‌گویند 9 میلیون تومان بوده درست است؟

بله بین 9 تا 10 میلیون بوده و جالب است که یک سال بیمه آقای فتحی رد نشده و الان به مشکل خورده است. باید یک بحثی را مطرح کنم.

 

بفرمایید؟

احمد سعادتمند از دوستان خوب من است و شاید بابت مطرح کردن این مباحث، حرفش را به درستی نگفته است. به نظرم هرکسی می‌آید نباید درباره مدیر قبلی حرف بزند و این کار را من هم کردم. من حتی دفتر آقای توفیقی رفتم و با هم مذاکره داشتیم. اینکه آقای افتخاری گفته خطیر حرف از خیانت زده یک جا این مساله را پیدا کنید. توفیقی روی خط آمد و در مورد شفر حرف زد که من مجبور شدم جواب بدهم و گرنه هیچ وقت صحبتی نداشتیم. 

 

در فضایی که در استقلال اتفاق افتاده که روی دستمال کاغذی هم یک امضا می‌کنند فردا در رسانه هاست را چطور می‌بینید و واقعا در این فضا می‌توان کار کرد؟

از نگاه من ایرادی ندارد و من مدیر باشگاه باشم تمام مدارک و اسناد به غیر از اعداد و ارقام بازیکنان هر اتفاقی که بیفتد به صورت شفاف روی سایت باشگاه می‌گذارم. هرچقدر مخفی کار کنید مردم و خبرنگاران حریص تر می‌شوند و اینجاست که هیچ چیزی بهتر از شفافیت نیست. من خودم اعلام کردم حقوق دریافتی ام چقدر بوده است و گفتم قراردادم برای یک سال 200 میلیون تومان بوده است که یک تومان از این مبلغ را به من ندادند. به کم و زیاد این عدد هم کاری ندارم اما برای پول به استقلال نیامدم و حقوقم در جاهای قبلی که کار می‌کردم به مراتب بیشتر بود و انگیزه ام اصلا در این تیم پول نبود.

 

شفافیت مدنظر شما با این مدل به شرطی است که توافقی روی آن باشد؟

من ناراحت نشدم و امیدوارم آقای فتحی هم ناراحت نباشند. مطمئن هستم سعادتمند هم منظوری نداشته و بحث حقوق خودش بوده که اعلام کرده در حد فتحی می‌گرفته که دریافتی آقای فتحی هم می‌دانم این عدد نبوده است. من در استقلال کاری نکردم و هرکس هرچیزی که از من دارد، رو کند.

 

می گفتند که یک خانه باشگاه استقلال به شما داده است. داستان آن چه بود؟

برای خانه قبل از اینکه به استقلال بیایم من معاون دبیرکل فدراسیون فوتبال بودم. خانواده خودم در سوئیس و خانواده پدری و مادری ام در شمال هستند. وقتی به تهران آمدم این خانه را فدراسیون فوتبال به من داد. وقتی به این تیم آمدم 5، 6 ماه در خانه فدراسیون بودم که آن خانه را می‌خواستند تا به مربیان خودشان بدهند. یک مدت به من وقت دادند تا باشگاه استقلال وقتی پادوانی از ایران رفت، خانه او را یک سال اجاره کرده بود و پولش را داده بودند. اگر این خانه را من هم نمی‌رفتند، باید پولش را می‌دادند. این را به من نگفتند که قرار است 60 میلیون از تو کم کنیم و قرار بود موقت آنجا باشم. اگر پدر و مادرم تهران بودند که هیچ وقت آنجا نمی‌رفتم و اگر در تهران خانه داشتم هم این کار را نمی‌کردم. حقوق که نمی‌گرفتم و خانه هم نداشتم و این تنها کاری بود که باشگاه می‌توانست در حق من انجام دهد. وقتی از ایران رفتم هم که یک نامه زدند 60 میلیون از شما به خاطر این خانه کم کردیم. ناراحت شدم چون اگر می‌دانستم ماهی 8 میلیون قرار است از من کم شود خانه‌ای با یک میلیون اجاره می‌کردم چون تنها می‌خواستم در آن خانه بخوابم. فتحی می‌تواند شهادت دهد و مقاومت کردم که این خانه برای من بزرگ است و گفت این به طور موقت است تا خانه‌ای کوچکتر گیر بیاوریم  که در نهایت این اتفاق نیفتاد و من آنجا ماندگار شدم. اجاره آن خانه 20 میلیون نبود و 8 میلیون بود و بیشترش را از من کم کردند.

 

یکی از مدیران وقت استقلال گفت که بعضی مدیران مثل شما با پروازهای بیزینس کلاس می‌رفتند و خودش با پرواز معمولی می‌رفته است؟

اولا که این دوستان گفتند 500 میلیون تومان هزینه بلیت مدیران باشگاه استقلال با فرست کلاس شده است. اگر شما 500 میلیون را به دلار تبدیل کنید چیزی نزدیک به 30 هزار دلار می‌شود. برای مدیران باشگاه استقلال این عدد در یک سال عدد زیادی نیست. در مورد خودم هم من اگر اشتباه نکنم یک بار فقط از فرست کلاس که تیم می‌خواست به امارات برود، با آقای فتحی بودم چون به تنهایی این کار را نمی‌کردم و با اینکه مجوز داشتم. من هر موقع می‌خواستم بروم با خانم نعمتی صحبت می‌کردم که پروازها را چک و با قیمت بفرستند و آنجا کمترین قیمت را انتخاب می‌کردم و این را با سند نشان می‌دهم. آن سفر با فرست کلاس هم به خاطر درد کمر آقای فتحی بود که عمل کرده بودند که این سفر را به این طریق رفتیم و ایشان هم اصلا دنبال این مسائل نیست و خیلی مراقبت می‌کردند. در یک سال 30 هزار دلار برای مدیر نمی‌تواند عددی باشد و به خصوص برای جایگاه مدیرعامل باید یک شأن قائل باشیم. صرفه جویی اساسی را در جاهای دیگر می‌توان در باشگاه کرد که مشابه ان تیم 70 میلیاردی پارسال با تیم 28 میلیاردی امسال است و اینجا می‌توانیم صرفه جویی را معنی کنیم.

 

صیادمنش زمان شما به ترکیه رفت و گفته شد به یک دلال فروخته شد؟

این کاملا اشتباه است و الهیار صیادمنش قراردادش با باشگاه فنرباغچه است و مدت هاست که قرارداد بستن با ایجنت برداشته شده و از سال 2015 به هیچ عنوان آژانس نقل و انتقالات نمی‌تواند مالک بازیکن باشد. این‌ها هم در همان ادامه حملات آگاهانه به من است. این دوستان می‌دانند و مردم نمی‌دانند که برای شان تکرار می‌شود. قرارداد الهیار صیادمنش با اختلاف بهترین قرارداد تاریخ فوتبال بعد از انقلاب است و امیدوارم برای او اتفاقات خوبی بیفتد. الهیار صیادمنش 2 ترانفسر بعدی اش برای استقلال است.

 

می گویند قرارداد بد بسته شده و تنها سال اول قراردادش عدد داشته است؟

الهیار سال اول من که آمدم به استقلال قراردادش با این تیم 5 سال بود و طبق قوانین فیفا با بازیکن زیر 18 سال نمی‌شد قرارداد بست. سال گذشته دقیقا این بازیکن 18 ساله شد و خردادماه بود و به همین خاطر نمی توانستیم با او قرارداد بالای 3 سال ببندیم. اتفاق بدی که روی این قرارداد افتاد این بود که نوشتند توافقی و سال اول 200 میلیون و سال‌های بعد توافقی بوده است.

 

اگر سال بعد گفت 10 میلیارد می‌خواهم چه رخ خواهد داد؟

نکته همینجاست... الهیار با استقلال قرارداد یک ساله داشته است و می‌توانست با این تیم بنشیند سال بعد با 10 میلیارد هم توافق نکند. پس قرارداد الهیار 5 ساله نبوده و تنها یک سال بوده است و این هجمه الماس فروختیم راه افتاد. تردیدی نداریم الهیار بازیکن خوبی است و می‌دانم حقش را از فوتبال اروپا خواهد گرفت اما اجازه دهیم بازیکنان ما مثل الهیار بروند فوتبال دنیا را ببینند و رشد کنند. شما الان لذت می‌برید که کاوه رضایی، علی قلی زاده، علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی خوش می‌درخشند. بازیکن باید برود تجربه کسب کند و مربی خارجی بیاید تا با خودش تجربه بیاورد. الهیار یک ترانسفر فوق العاده بود با علم این که قرارداد یک ساله داشت و این ترانسفر را بی نظیرتر کرد. الهیار الماس است اما این که تمام ناکامی‌های فصل استقلال را به یک بازیکن منتسب کنید این به نظر من اتفاق قشنگی نیست. برای شما یک مثال بزنم.

 

چه مثالی؟

این را همینجا به شما می‌گویم که مهدی قائدی سال گذشته به احتمال 70 تا 80 درصد داشت از استقلال جدا می‌شد. مهدی یک قائدی یک فصل موفقی را نداشت اما چه اتفاقی می‌افتد که این مهدی یک دفعه می‌آید نقش سوپرستاره در فوتبال ایران با استراماچونی پیدا می‌کند که استعداد و نوع فوتبال این بازیکن را درست تشخیص داد. اختلاف بین بالاترین و پایین ترین بازیکن لیگ در فوتبال ایران در هر پستی 15 درصد است که این مساله را یک مربی می‌تواند، درست به نمایش بگذارد. وقتی مسعود ریگی به استقلال آمد چقدر هجمه به خودش و مدیران باشگاه وارد شد اما حالا یکی از بهترین‌های استقلال از نظر اخلاقی و فنی است. ما می‌دانستیم چه بازیکنانی را وارد ترکیب استقلال می‌کنیم و به همین خاطر هجمه وارد شد.

 

یکی از این هجمه‌ها نحوه جدایی الهیار نبود؟

این را باید دکتر نوروزی جواب بدهد و در چندین نوبت این کار را کرد. متاسفانه رسانه‌ها یکسری مدیران باشگاه استقلال و تیم پزشکی را متهم کرده بودند که الهیار در قراردادش بندی داشته که نمی‌تواند برای استقلال در نیم فصل بازی کند. باور کنید اصلا الهیار اصلا هیچ بندی در قرارداد نداشت. دکتر نوروزی چند بار خودش مصاحبه کرد و حتی در این زمینه یک پست گذاشت. الهیار صیادمنش از ناحیه همسترینگ 20 سانتی متر پارگی داشت. این دقیقا همان زمانی بودکه از نظر پزشکی بازیکن می‌خواست دوباره برگردد.

 

در مورد جدایی طارق همام بگویید؟

من چندین بار این مساله را توضیح دادم. حتی یک کار که به دلم در زمان استقلال چسبید با همه اتفاقات افتاد نه به واسطه جدایی طارق بلکه به خاطر توانستیم همام را که 10 ماه حقوق نگرفته نبود، مجاب به توافق کنیم. وکیل آمریکایی او نامه داده بود که قراردادش را می‌خواهد فسخ کند. قرارداد این بازیکن سه ساله بود و اگر می‌رفت به فیفا شکایت کند باید همه پولش به او داده می‌شد. طارق می‌توانست به الشرطه عراق برود یک قرارداد 3 هزار دلاری ببنددو 700 هزار دلار از استقلال بگیرد. اینکه طارق 10 ماه حقوق نگرفت اشتباه ما بود و افتخار نیست. با این حال به هر دلیلی این اتفاق افتاد و طارق همه قراردادش را بخشید که هیچ بلکه 30 هزار دلار هم داد و فسخ کرد. این نمی‌خواهم بگویم هنر من بودکه این کار را کردم ولی این اتفاق به هر طریقی افتاد. طارق یک سال برای استقلال رایگان بازی کرد. من ناراحتم که این بازیکن خوب را از دست دادیم ولی 2 تا 3 بار به تهران آوردند و در این جلسه هیات مدیره آمد و همه اعضای هیات مدیره آقای سعادتمند، منزوی، خلیل زاده و مهاجری بودند. گفت قرارداد سال قبل را نمی‌خواهم و 250هزار دلار سال دوم را به او بدهیم چون گرفتار بود حاضر به ماندن در این تیم بود. واقعا پول را داشتیم در واقع طارق را با سالی 100 هزار دلار آورده بودیم اما این پول را نداشتیم. 200 هزار تا را پیش می‌خواست و حقش بود چون یک سال پولی نگرفته بود و اگر می‌دادیم سال دوم رایگان بازی می‌کرد. 2 بار هم از عراق او را آوردند و پولش را ندادند.

 

قرارداد دیاباته چطور است که هر سری می‌گویند او فسخ می‌کند؟

دیاباته یک قرارداد ثابت دو ساله دارد بدون هیچ بند خروجی به غیر از بند فیفا. بند فیفا هم این است که دو ماه پولش را ندهید می‌تواند فسخ کند. نه بند خرید و فروش و هیچ بندی ندارد.

 

یعنی این تهدید درست است؟

قرارداد سال دوم هم مثل سال اول است و هیچ چیز اضافه نمی‌شود. دیاباته یک انسان وبازیکن فوق العاده و با اخلاق است.

 

در مورد میلیچ چطور؟

او هم بندی ندارد.

 

پس ماجرای تیام تکرار نمی‌شود؟

تیام بند داشت اما این بازیکنان ندارند و این بند فیفاست که پول ندهید بعد دو ماه می‌تواند برود. استراماچونی هم پولش را می‌دادند که نمی‌رفت.

 

ارتباط با آقای مظلومی دارید؟

ارتباطی ندارم و برای ایشان به عنوان سرمربی استقلال آرزوی موفقیت می‌کنم.

 

یک فاصل صوتی از مجیدی علیه مظلومی بیرون آمد که از هم دلخوری داشتند؟

این مسائل حاشیه‌ای است و هیچ کمکی به استقلال نمی‌کند. بارها قسم می‌خورم که این فایل صوتی را بیرون نمی‌دهم. من آن فایل صوتی را بیرون ندادم و این اخلاق را نداشته و ندارم که چنین کاری انجام دهم. بابت آن اتفاق هم در نشست خبری از آقای مظلومی عذرخواهی کردم.

 

اگر استراماچونی از استقلال شکایت کند شما به این تیم برای حل مساله کمک می‌کنید؟

امید به خدا این اتفاق نمی‌افتد و کارش به شکایت نمی‌رسد. امیدوارم بنشینند و اگر اختلافی وجود دارد را در یک فضای دوستانه برطرف کنند. استراماچونی با اختلاف محبوب ترین مربی چند سال استقلال است چون لحظات زیبایی برای آنها رقم زد. خیلی از هواداران پرسپولیس از شیوه بازی استقلال زمان استراماچونی که در ذهن و خاطره هوادار خواهد ماند، تعریف و تمجید می‌کردند. حتی علی آقای پروین و چند پیشکسوت دیگر پرسپولیس هم تمجید کردند. من نمی‌دانم چقدر به او دادند و اطلاعی ندارم. اگر اختلاف مالی وجود دارد به خاطر استقلال به خاطر هواداران این تیم که استراماچونی را قلبا دوست دارند، امیدوارم با مذاکره برطرف شود. مطمئن هستم با حضور دو ساله او در استقلال نه برای این تیم بلکه برای فوتبال ایران اتفاق خوبی به واسطه دانش استرا می‌افتاد. خیلی از بازیکنان ذهنیت شان تغییر کرد و فوتبال را طور دیگری دیدند و اگر این حواشی نبود به اهدافی که گذاشته شده بود، می‌رساند که متاسفانه نگذاشتند.  خدا نگذرد از آدم هایی که در این زمینه نقش داشتند و نگذاشتند حتی اگر من خطیر بوده باشم.


تازه ترین خبرها