با این خصوصی سازی کاری نکنند از استقلال و پرسپولیس فقط دو تیم تا گلو بدهکار باقی بماند 
15352
عابدینی: مدیران ما با این قرارداد به جامعه فوتبال بدهکار هستند نه ویلموتس!
25 ارديبهشت 1399
399
ایرانی
امیرعابدینی می گوید که پرسپولیس چه روی کاغذ و چه در زمین قهرمان است و در مورد کی روش، او توهم توطئه داشت و هیچ جا در فوتبال ما ادب نشد. 

مهدی نوری

امیر عابدینی رئیس سابق فدراسیون فوتبال معتقد است باید لیگ را برگزار کنیم و می‌شود با یک برنامه ریزی دقیق بازیها را به صورت فشرده برگزار کنیم و زمان برای آماده سازی فصل بعد هم باشد و اگر هم قرار نیست لیگ را برگزار کنیم باید پرسپولیس را قهرمان اعلام کنند چون جبران 10 امتیاز در نه بازی خیلی سخت است و چه روی کاغذ و چه درون زمین پرسپولیس قهرمان است.

دوران کرونا چطور می‌گذرد؟

در مورد ویروس کرونا و اتفاقاتی که در جهان پیش آمد از چند جنبه می‌شود آن را مورد تحلیل قرار داد. یک جنبه بحث خیر این ویروس بود. اگر به آمار مرگ و میر نگاه کنیم هر ساله در بهار به خاطر تردد و سفرها که شروع می‌شود و دوران انتقال است مرگ و میر به خاطر تصادف و آلودگی هوا و آنفلوآنزا بالا می‌رود و مرگ و میر زیاد می‌شود. این بار یک زنگ خطری آمد که ما وقتی فکر می‌کنیم سوار بر اسب مراد هستیم و مرگ مال همسایه است و چون پولداریم چیزی نمی‌شود و مرگ مال فقرا است اما یک بیماری آمد که فقیر و غنی و پست و مقام نمی‌شناسد و گریبان هر کسی را ممکن است بگیرد. همه به خودشان آمدند و به باور مرگ رسیدند و فهمیدند که مرگ پشت گوششان است پس به خودمان بیاییم. همه به خودشان آمدند و دنیا به لحاظ اخلاقی تکان خورد و ادیان مختلف به خودشان آمدند که چقدر مرگ نزدیک است. یک جنبه دیگر هم این بود که زمین خودش را پالایش کرد چون مجبور شدیم به طبیعت نرویم و و طبیعت خانه تکانی کرد و آلودگی هوا به حداقل رسید و بعضی جاها به کلی از بین رفت. لایه اوزون ترمیم شد و این کار معنی دارد چون گازهای گلخانه‌ای کمتر شد و طبیعت خودش را پالایش کرد. دیدیم که وحوش اطراف شهرها آمدند که نشان می‌دهد این انسان دو پا با طبیعت چکار کرده بود. با کرونا نقاط ضعف و قوت خودمان را پیدا کردیم و اینقدر شعار ندهیم چون همه دنیا در ضعف مطلق هستند. از نظر درمان و بیمه تامین اجتماعی مرگ و میر در کشورهای صاحب اقتصاد بیشتر بود پس شعار باید به شعور تبدیل شود. عیب کرونا این بود که دوستان و اقوام و عزیزان ما و متخصصان بهداشت و درمان که زحمات زیادی کشیدند را از ما گرفت.

کرونا چه لطمه‌ای به فوتبال زد؟

ما در دایره مادی و معنوی به ورزش و فوتبال نگاه می‌کنیم. ورزش وابسته به اقتصاد جهان است و اگر اسپانسر را بگیری ورزش پول ندارد. در تمام رشته‌ها همین است و اقتصاد جهان در ورزش هزینه می‌کند و برای تبلیغات پول می‌دهد و وقتی چرخه اقتصادی به روزمرگی می‌رسد همه چیز به مشکل خورد و حتی تعهدات هم به هم ریخت. ورزش به لحاظ مالی و معنوی به خاطر کرونا ضرر کرد چون فوتبال که نبود عاطفه‌ها از هم دور شد چرا که همه فوتبال را از دور می‌دیدند و الان همه منتظر شروع فوتبال هستند و آدم از انتظار کشیدن ضرر می‌کند.

در مورد برگزاری یا تعطیلی لیگ هم بحث‌های زیادی مطرح می‌شود. در این رابطه چه نظری دارید؟

ما باید باور کنیم که این بیماری هم مثل بقیه بیماری‌ها آمد و بشر از آن بیماری‌ها گذشت و از کرونا هم می‌گذرد. امروز دیگر در دنیا حصبه و مالاریا نمی‌بینیم اما در زمان خودشان این بیماری‌ها قتل و عام کردند ولی مردم به آن باور رسیدند و در مقابل آن بیماری‌ها واکسینه شدند. باید خودمان را باور کنیم و با این بیماری هم مبارزه کنیم و محبوس کردن آدم‌ها درست نیست. کرونا مرگ و میر دارد اما باید با آن جنگید و زندگی کرد تا واکسن آن کشف شود اما زمان می‌برد. مردم باید خرافات را کنار بگذارند و باید باور کنیم که علم و کادر پزشکی و متخصصان و دانشمندان در این زمینه گره گشا هستند و به نظرات آنها توجه کنیم اما در حال حاضر باید با کرونا زندگی کنیم تا واکسن آن کشف شود. در مورد لیگ هم فرصت را از دست دادیم و برای اینکه لیگ بعدی را از دست ندهیم باید تکلیف لیگ امسال را روشن کنیم. باید دوران بدنسازی و آماده سازی فصل بعد را در نظر بگیریم و به همین دلیل باید لیگ امسال را فشرده برگزار کنیم و زمان آماده سازی برای فصل بعد بدهیم و لیگ بعد را فشرده برگزار کنیم تا برنامه ریزی ما درست و به موقع شود تا با این کار حق و حقوق باشگاهها ادا شود. در یک دوره از بازیها پرسپولیس 12-13 بازیکن ملی پوش داشت و صد در صد قهرمان می‌شد اما به خاطر تیم ملی از لیگ کنار کشید پس فوتبال ما یک قهرمانی به پرسپولیس بدهکار است. اگر می‌گویند بازیها برگزار نشود پرسپولیس صد در صد قهرمان است چون فاصله 10 امتیازی شوخی نیست و با توجه به تعداد بازیهای باقی مانده در هر شرایطی پرسپولیس قهرمان است. بعضی‌ها شاید به این حرف من اعتراض کنند اما در زمین و خارج از زمین یعنی روی کاغذ هم پرسپولیس قهرمان است. نظر من این است که این 9 بازی به صورت فشرده برگزار شود و اگر هم برگزار نمی‌کنند پرسپولیس را قهرمان اعلام کنند چون ادله و بینه کافی برای این مساله وجود دارد.

چرا بعضی از تیم‌ها اعتقاد دارند و اصرار می‌کنند که بازیها برگزار نشود؟

آنها می‌گویند دوره استراحت ما زیاد بوده است که البته این شرایط برای همه تیم‌ها بوده اما همه چیز باید در زمین مسابقه برگزار شود. بازیها برگزار شود و هیچ اشکالی هم ندارد چون دنیا به سمت برگزاری مسابقات می‌رود. در ایران محدودیت هست و مردم در خانه نشسته‌اند و هیچ هیجانی در جامعه نیست و فوتبال مردم را شاداب نگه می‌دارد. دعا و نیایش جای خودش اما ورزش هم جای خودش چون فوتبال باعث نشاط مردم و جامعه می‌شود.

در مورد قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال هم بحث‌های زیادی مطرح می‌شود. در مورد این ماجرا چه نظری دارید؟

آقای ویلموتس اصلا بدهکار ما نیست بلکه مدیران فوتبال ما بدهکار جامعه فوتبال ما شدند. چطور با یک مربی خارجی قرارداد می‌بندیم که وقتی نتیجه نمی‌گیرد اینقدر از ما طلب کار شده است؟ در اروپا اینطوری نیست به خصوش وقتی با یک مربی برای تیم ملی قرارداد می‌بندند چون تیم ملی برای یک مربی برند می‌سازد اما او در تیم ملی ما نتیجه نگرفته و طلب کار هم هست. این ضعف مدیریتی ما است و عدم مدیریت خوب ورزشی در فوتبال است که این اتفاقات می‌افتد.

در حالی که جام ملت‌های آسیا مقام سومی ندارد اما کی روش دنبال پاداش 200 هزار دلاری است چون تیم ملی را به جمع 4 تیم رسانده است و سوم جام ملت‌ها شده است. در این رابطه چه نظری دارید؟

آقای کی روش روی منابع فوتبال ما خیمه زده بود و هم در بخش هزینه و هم در بخش ادعا احاطه داشت. کی روش هم ادعای مالی و هم ادعای معنوی داشت و هر جا منافع بود اول سهم خودش را می‌خواست و سهم خواهی او تمام شدنی نبود. کی روش همیشه یک توهم توطئه در ذهنش بود و به همین خاطر با همه برخورد می‌کرد. کی روش فکر می‌کرد همه پشت برانکو هستند تا جای او را در تیم ملی بگیرد . خود کی روش می‌دانست که چنین چیزی نیست اما این توهم را داشت و آن را القا می‌کرد تا موج سواری کند و از این شرایط به نفع خودش استفاده می‌کرد. در استرالیا شاهد بودم که به کفاشیان گفت اگر فلان دلال در اردو نباشد من اردوی تیم ملی را ترک می‌کنم و کفاشیان هم در حالی که از عصبانیت سرخ شده بود به کی روش گفت برو و هر کاری می‌خواهی بکن. آنجا برای اولین بار دیدم که کفاشیان جلوی کی روش سفت ایستاد و همانجا فکر می‌کرد چه کسی را جای او بگذارد. کی روش در فوتبال ما یک جاهایی حرفش را به کرسی نشاند و یک روز می‌گفت ترابیان نباشد و یک روز هم می‌گفت اسدی یا عابدینی از فدراسیون بروند تا به خود کفاشیان رسید کی روش در فوتبال ما هیچ جا ادب نشد چون هواداران، صدا و سیما و مدیران کلان به جز گودرزی هوای او را داشتند و فدراسیون و بازیکنان هم تحت تاثیر او بودند و کی روش هم هر کاری می‌خواست، می‌کرد. الان هم طبیعی است که دنبال ادعایش برود و شکایت کند و پولش را بگیرد و چرا کی روش چرا باید چنین پاداشی را بگیرد را فدراسیون باید پاسخگو باشد.

بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس دوباره داغ شده است. با خصوصی شدن این دو باشگاه موافق هستید؟

یک روزی بستر آماده بود و وضعیت اقتصادی هم دچار ناهنجاری و شکنندگی نشده بود و آقایان فکرش را داشتند اما اراده نکردند. امروز آن بستر آماده نیست و غیر از رفتن به بورسس راهی ندارد اما دو باشگاه ورشکسته نمی‌توانند وارد بورس شوند. خصوصی سازی به چه معنی است؟ یعنی طرف بیاید و 500 میلیارد هزینه کند و این باشگاه را در اختیار بگیرد و بعد 100 میلیارد هم هزینه کند تا آن 500 میلیارد را با درآمدزایی جبران کند. اگر این بار فکر و اراده اش است شرایط آن نیست. بهتر است آقایان که اینقدر صبر کرده‌اند باز هم صبر کنند تا تولید و صنعت راه بیفتد تا کسی که می‌آید و فوتبال را می‌گیرد یک سال دیگر آن را پس ندهد. چند سال قبل یک بنگاه اقتصادی کلان به نام بنیاد مستضعفان پرسپولیس را گرفت اما دو دستی آن را پس داد چون شرایطش نبود. کاری نکنیم که در یک رفت و برگشت این تیم‌ها بروند و دوباره به دولت برگردند و فقط یک تیم از آنها باقی بماند که تا بیخ گلو بدهکار باشند. الان شرایط و بستر آن آماده نیست و آقایان صبر کنند.

در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال و برگزاری مجمع هم حرف و حدیث زیاد است. در این زمینه چه نظری دارید؟

من صحبت‌های آذری و قنبرزاده را تعقیب می‌کنم و بیان روسای هیات‌ها را می‌بینم که چه دغدغه هایی دارند. آقایان بهاروند و نبی به حرف کارشناسی آنها بها بدهند چون اینها دلسوخته‌های فوتبال هستند و اگر حرف می‌زنند منافع فوتبال را می‌بینند پس به آنها بها بدهیم و حرف کارشناسی آنها را قبول کنیم. ما با فیفا مشکل پیدا نمی‌کنیم بلکه با خودمان مشکل پیدا خواهیم کرد. اگر اساسنامه‌ای بدهیم که اهالی و اصحاب فوتبال با دید مثبت و خوب به آن رای بدهند و در هیات دولت مصوب شود مطمئنا فیفا در مقابل این اساسنامه تقابل نخواهد داشت بلکه تعامل خواهد داشت. من حرف دردمندی را شنیدم که اگر کسی از فدراسیون فوتبال انتقاد کند او را به کمیته اخلاق دعوت می‌کنند. این را اصلا نمی‌فهمم و این کار مغایر با قانون اساسی و فرمایشات امام و مقام رهبری و اساسنامه فدراسیون فوتبال است. باید اجازه بدهیم کارشناسان حرف شان را بزنند و آستانه تحمل مان را بالا ببریم چون در تقابل اندیشه است که رشد وجود دارد.

 


تازه ترین خبرها