مگر برانکو و استراماچونی بد بودند؟ / این کار به فوتبال نه‌تنها کمک نمی‌کند بلکه باعث پسرفت می‌شود
15308
درخشان: بجای جلوگیری از ورود خارجی‌ها، مدیر سالم انتخاب کنید!
23 ارديبهشت 1399
339
ایرانی
وزارت ورزش خرید بازیکن خارجی را برای پرسپولیس و استقلال ممنوع کرده است. سرمربی سابق پرسپولیس با واکنش به این موضوع می‌گوید این پاک کردن صورت کلمه است.

آرش جعفری

وزارت ورزش خرید بازیکن خارجی را برای پرسپولیس و استقلال ممنوع کرده است. سرمربی سابق پرسپولیس با واکنش به این موضوع می‌گوید این پاک کردن صورت کلمه استحمید درخشان می‌گوید ممنوع کردن خرید بازیکن خارجی چاره کار برای مبارزه با دلالی  و یا صرفه‌جویی و فساد نیست. بلکه وزارت و ورزش و فدراسیون باید بر مدیران خود نظارت داشته باشد تا خلاف نکنند و یا بلد باشند که چه بازیکنی و به چه طریق خریداری کنند. درخشان به خصوصی‌سازی هم اشاره می‌کند و می‌گوید باید ابتدا زیرساخت‌ها آماده شود و بعد خصوصی شوند و مطمنا خصوصی شدن به رشد و پیشرفت تیم کمک می‌کند.

وزارت ورزش خرید بازیکن خارجی را برای پرسپولیس و استقلال ممنوع کرده است. نظر شما چیست این موضوع به فوتبال کمک می‌کند؟

من فکرمی‌کنم وزارت ورزش با این تصمیم به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله بود. دوستان به‌جای اینکه به دنبال راهکار درست‌وحسابی و اساسی باشند تا مشکل را ریشه‌ای حل کنند میگویند خرید بازیکن خارجی ممنوع  !!! این کار به فوتبال نه‌تنها کمک نمی‌کند بلکه باعث پسرفت آن می‌شود. مدیران وزارت ورزش باید نوع کار را اصلاح کنند باید مدیرانی را که انتخاب می‌کنند تحت کنترل بگیرند تا مرتکب اشتباه نشوند و یا اینکه از همان ابتدا مدیرانی را انتخاب و سرکار بگذارند که کار بلد و درست‌کار باشند و بدانند که باید چه کنند. درواقع کارشناسی شده مدیران را انتخاب کنند. وگرنه اینکه بگویند بازیکن نخرید را همه بلدند بگویند و این‌گونه فساد ریشه‌کن نمی‌شود. اتفاقاً آن موقع می‌روند سراغ بازیکن ایرانی ! من عقیده دارم باید مدیرانی را سرکار بگذارند که باشگاه‌داری را بلد باشند و فوتبال را بفهمند و یا باشگاه‌ها مدیران حقوق و کارشناس بازیکن داشته باشند تا بازیکن بنجل نخرند.

نقش دلال‌ها را در این خصوص چقدر مؤثر می‌دانید ؟

دلال همه جای دنیا هست. ما می‌گویم دلال و اروپایی‌ها می‌گویند ایجنت و یا مدیر برنامه . شما چه بخواهید و چه نخواهید این‌ها در فوتبال هستند. فیفا ایجنت‌ها را به رسمیت شناخته است. همین ایجنت‌ها بازیکنان بزرگ را به تیم‌های مختلف می‌برند. مگر بازیکن ایرانی را همین ایجنت‌ها جابه‌جا نمی‌کنند ؟ پس مشکل بازیکن نیست مشکل مدیران ما هستند آدم‌های سودجو کنار باشگاه‌ها و مدیران هستند که بازار را آشفته می‌کنند. وزارت ورزش و نهادی‌های بازرسی باید با این آدم‌ها مبارزه کنند و آن‌ها را ریشه‌کن کنند.

پس شما موافق حضور بازیکن و حتی مربی خارجی برای پرسپولیس و استقلال هستید ؟

بله من موافق هستم اما از نوع خوب آن. وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید یک سری فیلترها برای جذب بازیکن تعیین کنند و یا مدیران باشگاه که از نکات فنی فوتبال سررشته ندارند با کمک گرفتن از کمیته فنی بهترین‌ها را انتخاب و جذب کنند. شما نگاه کنید در این چند سال هم بازیکن خوب به فوتبال ما آمده هم بد، هم مربی خوب آمده و هم مربی بد. اما آن‌هایی که خوب بودند چقدر تأثیرگذار بودند. مثل برانکو  که در طی چند سال حضورش بهترین نتایج پرسپولیس را در تاریخ لیگ برتر گرفت. یا حتی استراماچونی در استقلال که زمان حضورش استقلال را متحول کرد. شما با این قانون می‌خواهید  جلوی فساد را بگیرد اما متأسفانه جلوی پیشرفت را می‌گیرید. این در خصوص بازیکن هم صدق می‌کند مگر بشار رسن در پرسپولیس بد است ؟ یا دیاباته در استقلال  بد بوده ؟ پس وزارت ورزش باید تصمیم درست بگیرد و با ممنوع کردن به هیچ جا نمی‌رسد.

کارشناس باید چگونه باشد ؟

کارشناس باید وارد باشد . شما باد یک کمیته فنی داشته باشید که به لحاظ فنی بازیکن را تائید کند و نیز باید یک کمیته بین‌الملل و حقوق هم داشته باشید تا هم ارزش دلاری بازیکن را ارزیابی کند و هم قراردادی با بازیکن بسته شود که به ضرر باشگاه نباشد. مثلاً بازیکن 30 هزار دلاری را 200 هزار دلار نخرید و بعد هم قراردادی نبندید که بعداً به‌جای 200 هزار دلار مدیر گرفته تا اعضای هیات مدیره و کمیته فنی و کمیته بین‌الملل و کمیته حقوقی همه درگیر باشند تا یک بازیکن خوب جذب کنند.

اشاره‌ای به بازیکن ایرانی داشتید که این مشکل می‌تواند برای بازیکن ایرانی هم رخ بدهد؟

بله دقیقاً درست است. من با یک  مثال برای شما موضع را بازکنم. دوستان در یک برهه برای اینکه به دروازه‌بان ایرانی کمک کنند و به قول خودشان باعث رشد و ترقی دروازه‌بان ایرانی شوند حضور گلر خارجی را ممنوع  کردند ؟ آیا این طرح جواب داد ؟ جز گران شدن و پرداخت‌های نجومی به گلر‌های ایرانی ؟ یا در لیگ یک ورود بازیکن خارجی ممنوع شد آیا ما شاهد فساد در لیگ یک نبودیم. بازیکن بنجل ایرانی را باقیمت گزاف و غیرواقعی جابه‌جا نکردند؟ حتی در لیگ برتر هم بازیکنی را که در حد لیگ دسته سوم نبود را به تیم لیگ برتری غالب کردند چون از آن سود می‌بردند. مدیر که مدیر نباشد بازیکن و مربی ایرانی و خارجی فرق نمی‌کند برای همین است که می‌گویم باید ریشه‌ای موضوع را حل کنند نه اینکه بگویند ورود بازیکن و مربی خارجی ممنوع است!

ادامه برگزاری لیگ هم که هنوز درهاله‌ای از ابهام قرار دارد ؟

متأسفانه طی یکی دو روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر شده است. و همین باعث شده که ستاد مبارزه با کرونا برای ادامه لیگ دوبه‌شک باشد. البته من عقیده دارم مردن باید بیشتر رعایت کنند تا مبتلا نشوند. این ویروس حالا حالاها با ما هست و فقط باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از خودمان مراقبت کنیم. من فکر می‌کنم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان فوتبال را ادامه داد مثل آلمان و کره جنوبی و حتی الآن شنیده‌ام اسپانیا هم می‌خواهد فوتبال را شروع کند. مدارس قراراست از هفته آینده شروع به کار کنند الآن هم مردم همه سرکار خوشان هستند. پس می‌شود فوتبال را هم با رعایت نکات بهداشتی ادامه داد. البته این را هم باید بگویم که مسابقات را باید بدون تماشاگر برگزار کرد.

در صورت تعطیلی لیگ پرسپولیس می‌تواند قهرمان اعلام شود ؟

پرسپولیس با توجه به فاصله‌ای که با سایر تیم‌ها دارد و نیز قهرمان نیم‌فصل هم بوده مستحق‌ترین تیم برای معرفی قهرمان لیگ نوزدهم است.

پرسپولیس قرار است خصوصی شود و سهام آن در بورس عرضه شود این موضوع می‌تواند به رشد و پیشرفت پرسپولیس کمک کند؟

این موضوع خیلی خوب است. البته باید بگویم ابتدا باید زیرساخت‌ها برای خصوصی‌سازی آماده شود و بد سهام به بورس عرضه شود چون اگر زیرساخت‌ها آماده نباشد به مشکل خواهند خورد. در کل خصوصی ساری می‌تواند به فوتبال ما کمک کند.


تازه ترین خبرها