ممنوع کردن چاره کار نیست باید مدیریت کند تا بنجل‌ها نیایند/ من یک ناخن مجتبی محرمی هم نمی‌شوم
15285
خلیل زاده: مگر برانکو بد بود 7 جام برای پرسپولیس گرفت
22 ارديبهشت 1399
710
ایرانی
مدافع سخت‌کوش پرسپولیس در این فصل افتخارات زیادی را کسب کرده است. 

آرش جعفری

مدافع سخت‌کوش پرسپولیس در این فصل افتخارات زیادی را کسب کرده است از عنوان بهترین مدافع لیگ ازنظر کارشناسان و مردم و نیز زننده بهترین گل در لیگ قهرمانان آسیا تا ارزشمندترین مدافع آسیا در سال 2020 از سوی AFC که تمام این موارد باعث شده او برای فصل مشتریان زیادی در خارج از ایران داشته باشد.

شجاع خلیل زاده این روزها دلش برای فوتبال و هواداران پرسپولیس خیلی دلش تنگ‌شده و امیدوار است هرچه زودتر با تمام شدن کرونا شرایطی فراهم شود لیگ ادامه پیدا کند تا قهرمانی چهارم را جشن بگیرند.

شجاع به بحث ممنوع بودن خارجی‌ها هم اشاره دارد و می‌گوید، ممنوع کردن خارجی‌ها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه باید نظارت باشد و این موضوع را مدیریت کنند. مگر حضور برانکو بد بود او پرسپولیس را متحول کرد.

از سوی AFC به‌عنوان ارزشمندترین دفاع ایران و هشتم آسیا انتخاب شدی و البته در لیگ هم از سوی کارشناسان به‌عنوان بهترین دفاع انتخاب دراین‌باره صحبت می‌کنی کلاً سال خوبی بود گل سال آسیا رو هم تو زدی؟

حس خوبی است. همین‌که مردم به من لطف دارند، کافی است. ازنظر من کاندیداهای انتخاب‌شده بهترین بودند. در تیم ما کنعانی زادگان و حتی محمد انصاری و حتی سید جلال بهترین بودند که انتخاب نشدند که می‌توانستند در این لیست باشند و امیدوارم سال خوبی داشته باشند. اما در مورد ارزشمندترین بازیکن که AFC به لحاظ مالی اعلام کرده که هم‌فکر می‌کنم جواب بازی‌های خوبم و زحمت‌هایم را گرفتم. البته مهم موفقیت با پرسپولیس است. با حضور در پرسپولیس بها این موفقیت رسیدم.

فکر می‌کنی با این اوصاف در تیم اسکوچیچ جای داشته باشی؟

خب هر بازیکنی دوست دارد برای تیم ملی بازی کند. مربی تیم ملی نظر خودش را دارد و تصمیم می‌گیرد چه کسی را دعوت کند. من هم احترام می‌گذارم. برای تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که من هم بتوانم به تیم ملی کشورم کمک کنم.

سید جلال در کنار تو بود چقدر تأثیر داشت؟

 ابتدا از آقا سید باید تشکر کنم. 3 سال است کنار او هستم و خیلی چیزها از او یاد گرفتم. دستش درد نکند. هر جا هست امیدوارم موفق باشد. دوست ندارم فوتبالش تمام شود چون باید ماندگار باشد. او بازیکن بزرگی است.

کار با یحیی گل محمدی در این مدت چگونه بود؟

من نمی‌خواهم از کادر فنی تعریف کنم. آقای گل محمدی در سال‌های گذشته واقعاً نتیجه گرفته است. من با او کارنکرده بودم اما ندیدم یک مربی این‌قدر برای تمرینات وقت بگذارد. همه کادر فنی ما خوب هستند و امیدوارم این کادر جوان و بااستعداد به حقشان برسند. حق آن‌ها مربیگری در خارج از ایران است. من مطمئن هستم با ایشان هم می‌توانیم چهارمین قهرمانی را به دست بیاوریم.

 وزارت ورزش طی حکمی اعلام کرده که پرسپولیس و استقلال بازیکن و مربی خارجی نگیرند نظر چیست ؟

 من فکرمیکنم باید به‌صورت دیگری این موضوع اعلام و مطرح می‌شد. من فکر می‌کنم نباید جذب بازیکن و مربی خارجی ممنوع شود بلکه باید درگرفتن بازیکن و مربی سخت‌گیری لازم شود و بهترین‌ها به ایران بیایند نه بازیکن و مربی بنجل. شما توجه کنید برانکو به ایران آمد و 4 سال طلایی را برای پرسپولیس رقم زد و 7 جام برای ما به ارمغان آورد. خب نمی‌شود چنین مربی نیاید برای همین باید بهترین را بیاورید. البته از سوی دیگر مشکل تهیه پول بازیکن و مربی خارجی هم هست. شما وقتی با بازیکن خارجی قرارداد می‌بندید قراردادش دلاری است و پول بیشتری نسبت به ایرانی می‌گیرد. برخی می‌گویند فوتبالیست‌ها میلیاردی پول می‌گیرند. وقتی شما یک میلیارد پول بگیرید می‌شود 60، 70 هزار دلار. این پولی نیست. اما خارجی‌های درجه سه که فوتبالشان تمام‌شده به ایران می‌آیند. هیچ‌وقت بازیکن خارجی درجه‌یک به ایران نمی‌آید. آن‌ها با 200، 300 هزار دلار می‌آیند و قرارداد می‌بندند. بازیکنانی که 100 هزار دلار نمی‌ارزد. بعد هم شکایت می‌کند پولش را می‌گیرد و می‌رود. از طرفی معلوم نیست این وسط چقدر به چه کسی رسیده است. باید خرید بازیکن و مربی خارجی را مدیریت کنند. البته باید این را هم اضافه کنم در فوتبال ما هم بازیکن خارجی را بیشتر از داخلی‌ها دوست دارند. امیدوارم بیشتر به بازیکنان داخلی نگاه کنند. ما مهاجمی داشتیم که دو بازی برایمان انجام داد و 400 هزار دلارش را کامل بازی کرد و رفت. بنابراین این موضوعات باید مدیریت شود.

برخی تیم‌ها این روزها با اشاره به کرونا برای تعطیلی مسابقات خیلی پافشاری می‌کنند نظرت در این مورد چیست ؟

 واقعاً این چه درخواستی است که برخی از باشگاه‌ها دارند؟ چون خودشان صدرنشین نیستند و شانس قهرمانی ندارند باید درخواست تعطیلی لیگ را بدهند؟ ای‌کاش رقابت‌ها جوانمردانه بود. ما در زمین‌بازی حرف می‌زنیم و اگر توان رقابت دارند در زمین با ما حرف بزنند. متأسفانه برخی‌ها درخواست‌های نا به‌جا دارند. چرا باید لیگ تعطیل شود؟

خب بحث کرونا است و عقیده دارند سلامت و جان انسان‌ها ارزش بیشتری دارد؟

بله من هم قبول دارم جان انسان‌ها ارزش بیشتری دارد ولی چند روز پیش من برای انجام کاری به بیرون از خانه رفتم و حدود 2 ساعت در ترافیک بودم. چطور مردم می‌توانند به خیابان بروند اما فوتبال بازی کردن خطر دارد و برای سلامتی مضر است؟ وقتی کاسبی مردم به راه افتاده و همه در خیابان رفت‌وآمد می‌کنند چرا باید جلوی بازی کردن تیم‌ها را گرفت؟ متأسفانه این اقدامات از سوی تیم‌هایی انجام می‌شود که شانسی برای قهرمانی ندارند ونمی‌دانم با چه استدلالی این حرف را می‌زنند. من فکر می‌کنم چون شانس ندارند جان انسان‌ها را بهانه قراردادند. البته باید این را هم اضافه کنم باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود مثل کره و المان که لیگشان شروع‌شده و می‌خواهند شروع کنند.

البته بعضی از هم بازیکنان شما گفتند ایراد ندارد تعطیل کنند اما پرسپولیس با توجه به اختلاف امتیاز زیادی که دارد قهرمان اعلام شود؟

اتقاقا درست است و حرف بی‌ربطی نزده‌اند. من هم همین عقیده رادارم. ما برای رسیدن به‌جایی که هستیم زحمت کشیدیم و نباید این‌قدر راحت با سرنوشت ما بازی کنند. قطعاً برای ما هم سلامتی جامعه در اولویت است اما نباید به بهانه‌های واهی مقابل موفقیت‌های ما قرار بگیرند. بازهم تکرار می‌کنم.،اینکه برخی از کرونا و سلامتی مردم حرف می‌زنند فقط بهانه است. اگر تیم خودشان در صدر جدول بود و شانس قهرمانی داشتند بازهم از این حرف‌ها می‌زدند؟ بهتر است با خودمان صادق باشیم. این حرف‌ها به این خاطر مطرح‌شده که می‌خواهند مقابل قهرمانی ما مانع ایجاد کنند. اگر قرار است بازی‌ها را تعطیل کنند واضح است که باید پرسپولیس به‌عنوان قهرمان مشخص و اعلام شود. فاصله امتیازی ما با رقبا خیلی چیزها را ثابت می‌کند.

فکر نمی‌کنی درحالی‌که الآن بازیکنان در شرایط قرنطینه هستند با شروع رقابت‌ها دچار افت شوند؟

 اول اینکه باید بگویم برای تمرین و فوتبال و در کنار بچه‌ها بودن خیلی دلم تنگ‌شده است.امیدوارم زودتر تکلیف بازی‌ها مشخص شود تا دوباره بتوانیم در کنار هم باشیم. اما این حرف که زدید درست است. البته ما الآن انفرادی و در خانه تمرین می‌کنیم اما جای تمرین گروهی را نمی‌گیرد. فدراسیون گفته است که برای شروع لیگ فرصت 21روزه می‌دهد تا تیم‌ها آماده شوند. البته شرایط سخت خواهد بود و این برای همه تیم‌ها یکی است.

 فوتبال بدون هوادار را می‌شود تصور کرد ؟

من دلم لک‌زده هواداران خودمان را ببینیم. این روزها بدون فوتبال و فوتبال بدون هوادار برای ما ارزشی ندارد. امیدوارم مسئولان برگزارکننده بازی‌ها و تصمیم‌گیرندگان تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگیرند و اجازه بدهند که حق به حق‌دار برسد. ما برای موفقیت تلاش کردیم و امیدوارم در کنار هواداران بازهم جشن قهرمانی بگیریم.

 اوضاع مالی چطور است گویا قراراست پول پرداخت شود ؟

دست رودل من نگذارید. در 4 ماه گذشته فقط 3 درصد پول داده‌اند. الآن دولت اعلام کرده خط فقر 9 میلیون تومان است شما یک سوپرمارکت می‌روید باید 500 هزار تومان پول بدهید. با این اوضاع زندگی خیلی سخت شده ماهم فوتبالیست هستیم و درآمد دیگری نداریم. من برای کرایه‌خانه‌ام پول قرض کرده‌ام. واقعاً باشگاه باید به خودش بیاید و مشکل بچه‌ها را حل کند.

اشاره به خط فقر کردی نظرت در این مورد چیست و به‌عنوان یک فوتبالیست فکر می‌کنی چاره کار چیست؟

من نباید در این خصوص چاره کار دهم. اقتصاددانان و مسئولان باید به کمک مردم بیایند. الآن 70 درصد مردم رقمی بین 2 تا 3میلیون حقوق می‌گیرند. شما فکرمی‌کنید می‌شود با این رقم زندگی کرد . الآن اشاره کردم خط فقر را 9 میلیون اعلام کردند بدین ترتیب بیشتر مردم مشکل‌دارند. باید به داد مردم برسند. من از مسئولان و دولت‌مردان تقاضا دارم بیشتر هوای مردم را داشته باشند.

کار رفتن به قطر به کجا کشید؟ خانواده‌ات موافق ترانسفر هستند؟

اول اینکه باید بگویم همسر من زیاد فوتبالی نیست ولی پرسپولیسی است. اما در مورد رفتن به قطر باید بگویم من اهل بازارگرمی نیستم ونمی خواهم ادا دربیاورم. من اگر قرار بود بروم فصل گذشته که یک پیشنهاد خوب و عالی داشتم می‌رفتم اما نفر اول با باشگاه و تمدید کردم. البته تأکید می‌کنم منت سر کسی نمی‌گذارم من به خاطر عشقم به پرسپولیس و هواداران نفر اول تمدید کردم اما به لحاظ مالی جزو 10 بازیکن اول پرسپولیس نیستم من نفر یازدهم هستم. اما آیا من خرج ندارم؟ در این روزهای سخت که گرانی بیداد می‌کند باید باشگاه هوای ما را هم داشته‌ باشد من به جر فوتبال درآمد دیگری ندارم. من یک مثال برای شما بزنم. آیا من بزرگ‌تر از مجتبی محرمی هستم؟ من یک ناخن مجتبی محرمی هم نمی‌شوم او زندگی‌اش را برای پرسپولیس گذاشت اما با او چه کردند؟ الآن کسی سراغی از او می‌گیرد تا مشکلاتش را حل کند. دوران فوتبالش تمام شد همه او را فراموش کردند.

پس با این اوصاف پول تو را بدهند می‌مانی؟

بله چراکه نمانم. من هم‌خانواده دارم و باید خرج زندگی بدهم. من مثل 70 درصد مردم تهران مستأجر هستم. اجاره خانه نداشتم بدهم قرض کردم !! متأسفانه مردم فکر می‌کنند فوتبالیست میلیاردی پول می‌گیرد اما به خدا این‌طوری نیست. یک آدمی در تلویزیون می‌گفت فوتبالیست‌ها میلیاردی پول می‌گیرند درحالی‌که خودش حقوق‌بگیر میلیاردی بود حالا بیاید حرف بزند چرا سکوت کرده است ؟ پراید شده 100 میلیون ، ماشین خارجی خوب شده 2الی 3 میلیارد،. این حرف من تنها نیست این حرف همه بازیکنان است. همه ناراحت هستند و گله‌دارند. فوتبالیست هم مثل بقیه زحمت می‌کشد، سال‌های سال از سطح پایین در سخت ترین شرایط تمرین می‌کند تا بتواند به آرزوهایش برسد. متأسفانه بعضی‌ها ادای روشنفکرها را درمی‌آورند ونمی دانند ما چه سختی‌هایی کشیدیم.

راستی دو روز دیگر تولید 30 سالگی خودت را جشن می‌گیری. ضمن تبریک می‌خواستم ببینم موقع شمع فوت کردن چه آرزویی داری؟

ممنون بابت تبریک و لطف داری. اما در مورد آرزوهایم باید بگویم که آرزو دارم همه مردم ایران پولدار بشوند و خوب زندگی کنند و از زندگی‌شان هم لذت ببرند از سوی دیگر نیز امیدوارم خط فقر هم از بین برود و هم اینکه یک آرزوی مهم دیگر هم  دارم و آن این است که کرونا لعنتی هم برود و دیگر برنگردد تا مردم یک‌نفس بکشند.


تازه ترین خبرها