به خاطر شوخي كرونايي دوستم، شب تا صبح نخوابيدم
14589
الهه منصوريان: پليس چين به باشگاهم اعلام كرده، به چين بروم باشگاه را تعطيل مي‌كنند!
18 فروردين 1399
345
الهه منصوريان قهرمان ووشوي جهاني كه مي‌خواست با كاهش كرونا در چين، به تيم باشگاهي‌اش در اين كشور بپيوندد، با محدوديت‌هاي ورودي به چين فعلا در ايران است و روزهاي قرنطينه را مي‌گذراند. 

نگار رشيدي

با وجود اينكه اعلام شده آمار مبتلايان به كرونا در چين سير نزولي دارد، چيني‌ها محدوديت‌هاي بسياري براي ورود به كشورشان اتخاذ كرده‌اند. الهه منصوريان كه با باشگاه فیست وان شانگهای قرارداد دارد در ايران روزهاي قرنطينه را مي‌گذراند و در انتظار بازگشت شرايط به حالت عادي است. او در گفتگويي كه با «گل» داشت عنوان کرد که قصد دارد به صورت حرفه‌اي به دنياي بازيگري برود و به محض پايان كرونا براي قدم گذاشتن در اين مسير اقدام مي‌كند!

 

وضعيت تمريني‌ات اين روزها به چه شكل است؟

خب نمي‌توانم بگويم كيفيت تمريناتم مثل روزهاي ديگر است، اما كمي تمريناتم شاداب‌تر شده است. چون در اين روزها مي‌تواني در خانه ورزش كني، فيلم ببيني، كتاب بخواني، آشپزي كني و به كارهاي ديگرت برسي. به همين خاطر وقتي حست مي‌گويد تمرين كن، با تمام وجود تمرين مي‌كني. در خانه امكانات بسياري كمي دارم ولي با اين حال تمام تلاشم را مي‌كنم كه خوب تمرين كنم. در اين مدت هم سعي كردم با مردم هم تمرين كنم. بعضی ساعت‌ ها در اينستاگرام به صورت زنده تمرين مي‌كردم تا مردم هم استفاده كنند. تمرينات را هم براي يك روز كامل نگه مي‌داشتم تا در دسترس باشد. احساس مي‌كنم در اين شرايط بايد به همه كمك كرد، حالا هر كسي به هر شكلي كه مي‌تواند. من مي‌توانستم تمرين بدهم و اين كار را انجام دادم.

 

از دوستانت در چين خبر داري؟

بله دوستان من در چين بيرون مي‌روند و باشگاه‌هاي‌شان باز شده اما با اين حال باز هم رعايت مي‌كنند. اما متاسفانه در كشور خودمان برخي‌ها حتي ماسك هم نمي‌زنند و بيرون مي‌روند. اين اتفاق با وجود اين است كه شرايط به حالت قبلي خود برنگشته است. اميدوارم همه رعايت كنند و در خانه بمانند تا اين مشكل هرچه سريع‌تر حل شود. همه ما دوست داريم زودتر به كار و زندگي‌ عادي‌مان برگرديم.

 

با وجود هشدارهاي بسيار زيادي كه داده شد، شاهد خيل عظيمي از سفرهاي نوروزي بوديم.

در چين مردم بيشتر نگران اين بودند كه ويروس را بگيرند و به پدر و مادرشان منتقل كنند. آنهايي هم كه كار سخت داشتند و بايد حتما بيرون مي‌رفتند، در خانه ماندند و عملا هيچ‌كس بيرون نمي‌رفت، چون نگران خانواده‌هاي‌شان بودند. اما متاسفانه در ايران خيلي‌ها بيرون مي‌روند. من روز سيزده بدر از خانه‌ام كه به پارك اشراف دارد، ديدم كه مردم بيرون بودند و ماشين‌هاي زيادي در خيابان تردد داشتند. انگار هيچ‌كس رعايت نمي‌كرد. البته خيلي‌ها هم رعايت كردند و در خانه ماندند. در اين باره بايد بگويم كاري كه دولت انجام داد مبني بر اينكه ماشين‌هايي كه بيرون آمدند را جريمه كند، خيلي خوب بود. من حاضر بودم اگر خودم هم بيرون مي‌رفتم جريمه شوم و ماشينم بخوابد. چون در اين شرايط است كه مردم كمي متوقف مي‌شوند. كساني كه از آشنايان‌شان مبتلا به كرونا شدند، رعايت مي‌كنند. اما يك عده هم هستند كه مي‌گويند ما كرونا نمي‌گيريم اما متوجه نيستند كه ممكن است ناقل ويروس باشند. فكر مي‌كنم تا چند وقت ديگر مردم كاملا رعايت كنند.

 

به نظرت براي اين موضوع دير نيست؟!

چرا دير است ولي با بالا رفتن آمار مبتلايان به نظرم مردم بيشتر رعايت مي‌كنند.

 

كرونا در سميرم شهر زادگاهت هم گويا ديده شده.

نه در سميرم خبري از ابتلا نشده است اما در روستاهاي اطراف چون براي خريد به اصفهان يا شهرضا مي‌روند، افراد كمي مبتلا شده‌اند.

 

ماجراي بازگشتت به چين چه شد؟ راهي پيدا نكردي كه به چين بروي؟

ويزاي من ويزاي كاري است و ثبت شده كه كجا دارم كار مي‌كنم. اخيرا متاسفانه پليس چين به باشگاه ما رفته بودند و پرسيده بودند بازيكن ايراني‌تان در چين است يا ايران؟ باشگاه هم گفته بود كه ايران هستم. پليس هم گفته بود كه بازيكن ايراني‌تان فعلا برنگردد، اگر برگردد ما اجازه كار به باشگاه را نمي‌دهيم. به دليل همين موضوع الان هيچ ايراني، آمريكايي، ايتاليايي و اسپانيايي را به چين راه نمي‌دهند. چيني‌ها بيشتر اين موضوع را رعايت مي‌كنند.

همزمان با شيوع و كشورگشايي كرونا، تمام مسابقات ورزشي از جمله المپيك لغو شد و به تعويق افتاد. تاثير اين ويروس روي مسابقات ووشو چه بوده؟

جام جهاني فكر مي‌كنم اوايل آذر برگزار مي‌شود و فاصله زيادي تا اين مسابقات وجود دارد. اردوهاي تيم ملي هم فكر مي‌كنم مرداد آغاز مي‌شود و زمان كمي هم براي اردو داريم. اما مسابقات آسيايي كه قرار بود در مهر برگزار شود، هنوز عقب نيفتاده اما احتمال دارد با ادامه اين وضعيت، مسابقات عقب بيفتد. عملا تمام برنامه‌هاي‌مان كنسل شده. ما حتي ليگ ايران‌مان هم بهم ريخته. من گاهي اوقات كه مي‌توانستم از چين بيايم، در تيم سپاهان كار مي‌كردم. چون ما ليگ جهاني و آسيايي نداريم، راحت مي‌توانستيم وقتي در چين هستيم در باشگاه ديگري هم كار كنيم. اين هم كلا كنسل شد و معلوم نيست چه شود. من درخواستي از فدراسيون ووشو دارم و نامه‌اي هم از باشگاه زده‌ايم. ما فقط يك بازي گروهي داريم و بعد فينال و پاي فينال‌مان است. پيشنهاد ما اين است طبق روالي كه تا الان پيش رفتيم، آن بازي گروهي را در نظر نگيرند و تيمي كه رده اول و دوم است بيايد فينال و بعد از اين كه شرايط به حالت عادي بازگشت، فقط فينال برگزار شود. چون ديگر خيلي طول كشيده و ما در سال جديد هستيم. اگر بخواهد زمان بيشتري طول بكشد، ممكن است ما خيلي از بازيكنان‌مان را نداشته باشيم.

 

در بين ورزشكاران احسان حدادي كرونا گرفت!

بله من هم اين خبر را شنيدم و خيلي ناراحت شدم. همه نگران او شدند. اميدوارم دولت كمك كند تا بهترين شرايط برايش مهيا شود و هرچه زودتر سلامتي‌اش را به دست بياورد. او از نظر بدني شرايط خوبي دارد و با اين حال اين ويروس را گرفت. برايش آرزوي سلامتي دارم.

 

تو زمان شيوع كرونا در چين بودي و سپس به ايران آمدي. در اين مدت اقدامات دولت براي مقابله با كوويد 19 را چطور ديدي؟

اول مي‌خواهم از هر ارگاني كه دارد به بهبود شرايط كمك مي‌كند تشكر كنم ولي به نظرم آن شرايطي كه بايد باشد، نبود. در چين مسير به مسير همه چيز كنترل مي‌شد. مثلا در راه فرودگاه، وقتي پليس تو را نگه مي‌داشت، با فاصله‌اي مشخص سوالاتش را مي‌پرسيد و دستگاه مي‌زدند. ولي اينجا اينطور نيست. وقتي شيشه را پايين مي‌دهي، فاصله آنقدر كم است كه انگار سر طرف در ماشينت است. يعني يا رعايت نمي‌كنند يا به خوبي آموزش نديده‌اند. از نظر سم‌پاشي هم در چين خيلي اصولي‌تر رفتار مي‌كنند. در چين كسي هم جرات نمي‌كند بيرون بيايد. در چين براي كساني كه بيرون مي‌رفتند، حق تيرهايي داشتند كه با آن تيرها طرف بيهوش مي‌شد و 14 روز قرنطينه‌اش مي‌كردند. براي اينكه اين اتفاق براي‌شان نيفتد، مردم بيرون نمي‌رفتند. به نظر من در اينجا مديريت، مديريت درستي نبود ولي با اين حال دولت، نيروي انتظامي و ارگان‌هاي ديگر تلاش خودشان را كردند. من خودم اين تلاش‌ها را ديدم. سربازاني كه دارند خدمت مي‌كنند. اما اين موضوع بايد كمي بهتر مديريت مي‌شد تا زودتر جمع شود.

 

فكر مي‌كني كرونا تا چه زماني در ايران ادامه داشته باشد؟

اميدوارم هرچه زودتر تمام شود اما به نظرم حداقل يك ماه ديگر ادامه دارد. ويروس به مرور زمان ضعيف مي‌شود و در چين هم به همين خاطر آمارش نزولي است.

 

از دوستان و اقوام تو كسي به كرونا مبتلا شده؟

نه خدا را شكر كسي مبتلا نشده. اما يكي از دوستانم به شوخي به من گفت كرونا گرفته‌ام. من هم تمام شب خيلي نگران و ناراحت بودم. صبحش سوپ درست كردم و برايش فرستادم و حتي تاكيد كردم كه او كرونا دارد و سوپ را برايش در آسانسور بگذارند. بعد كه سوپ رسيد، دوستم تماس گرفت و گفت اگر مي‌دانستم اين كارها را مي‌كني، زودتر مي‌گفتم كرونا دارم! من اصلا كرونا ندارم.... خلاصه با اين كار كلي من را اذيت كرد. (خنده)

 

حوصله‌ات در روزهاي قرنطينه سر نرفت؟

من زبان انگليسي‌ام واقعا خوب نيست و نسبت به انگليسي‌ چيني‌ام بهتر است. در اين مدت من با يكي از شاگردانم در فضاي مجازي تمرين مي‌كنم و او زبان انگليسي‌اش خوب است و به من آموزش مي‌دهد. غير از اين هم فيلم مي‌بينم و مي‌خواهم كتابي كه يكي از دوستانم معرفي كرده آنلاين بخوانم. كتابي كه درباره بازيگري است. من خيلي دوست دارم بازيگري را شروع كنم اما به صورت حرفه‌اي.

پس قرار است دوباره مقابل دوربين بروي.

بله. قبل از كرونا چند تا فيلم هم به من پيشنهاد شده بود كه كنسل كردم. فيلم ناك اوت به من پيشنهاد شد و حضور در فيلم خوب، بد، جلف دو هم به شهربانو پيشنهاد شد. ولي ما ورزشكاريم و اگر بخواهيم در حيطه ديگري كار كنيم، حتما بايد علمش را داشته باشيم. درست است صفر تا سكو را بازي كرديم و من در يك فيلم ديگر حضور افتخاري داشتم اما بخواهم اين كار انجام بدهم بايد علمش را داشته باشم. من مي‌گويم پژمان جمشيدي خيلي خوب وارد سينما شد. او درسش را خواند، كلاس رفت و خيلي خوب ياد گرفت و الان هم واقعا دارد خوب كار مي‌كند. من هم اگر بخواهم وارد سينما شوم و خودم خيلي دوست دارم اين اتفاق بيفتد، مي‌خواهم دوره ببينم و در كلاس‌هايش شركت كنم. شايد خيلي دوست داشتيم من و شهربانو در اين دو فيلم بازي كنيم. اما بايد قوي وارد شويم، اگر ضعيف عمل كنيم مردم دوست نخواهند داشت و خودمان هم ناراحت مي‌شويم كه كار بي‌كيفيت انجام داديم. ان‌شاءا... بعد از قرنطينه اين كار را شروع خواهيم كرد.

 

در پايان صحبت يا توصيه‌اي براي روزهاي كرونايي نداري؟

اميدوارم دل مردم در اين روزها شاد باشد و بايد بگويم لطفا بيرون نروند و هواي همديگر را داشته باشند. مثلا حاج منصور علاءالدين، اجاره‌هاي اسفند و فروردين پاساژ علاءالدين را بخشيد و به اين شكل به عده‌اي كمك كرد. مطمئن هستم خيلي از مردم برايش دعا مي‌كنند. اميدوارم افراد ديگر هم اجاره‌هاي‌شان را ببخشند چون شرايط مردم واقعا سخت است و اين كار باعث مي‌شود افراد بيشتري در خانه بمانند.


تازه ترین خبرها