اصرار عجيب براي انتخابات وسط قلب كرونا با مجمع نصفه و نيمه
14359
راي تلفني (!) هم جلوي رياست داوري را نگرفت
21 اسفند 1398
259
منهای فوتبال
انتخابات فدراسيون دووميداني در حالي در اوج شيوع ويروس كرونا برگزار شد كه تعداد اعضاي مجمع با يك راي تلفني به حد نصاب رسيد. 

هديه خطيبي

در آخرين روزهاي سال 98 كه ورزش كشور مثل بخش‌هاي ديگر تحت تاثير شيوع ويروس مرگبار كرونا قرار گرفته و عمده اخباري كه از ورزش به گوش مي‌رسد، درباره قرنطينه ورزشكاران، تعطيلي اردوها و تعويق مسابقات مختلف حتي گزينشي‌هاي المپيك است، شاهد يك اتفاق عجيب و تعيين سرنوشت براي يكي از مهم‌ترين فدراسيون‌هاي ورزشي بوديم.

اصرار وزارت ورزش و جوانان براي برگزاري انتخابات فدراسيون دووميداني در زمان و تاريخ مقرر زير سايه ترس روساي هيات‌ها از كرونا قرار گرفت تا مجمع با غيبت 14 رييسي كه برخي نماينده‌هاي‌شان را به سالن استاد فارسي آكادمي ملي المپيك فرستاده بودند، برگزار شود. عجيب‌تر از اين موضوع اما راي‌گيري تلفني بود تا به اين ترتيب تعداد اعضاي مجمع به حد نصاب قانوني برسد تا هر طور شده دووميداني رييس‌دار شود! به اين ترتيب مجمع با حضور 27 نفر و يك راي تلفني رسميت پيدا كرد!

 

7 انصرافي و رقابت 3 نفره

انتخابات فدراسيون دووميداني به خاطر غيبت روساي هيات‌ها و البته دير رسيدن مهدي علي‌نژاد كه رياست مجمع را برعهده داشت و از درب پشتي سالن فارسي هم وارد شد با تاخير بيش از يك ساعت آغاز شد. سیدحسین جلالی‌چیمه، افشین داوری لطف‌آبادی، مصطفی زرین‌افضل، سیدعلی فرشادسپهر، محمدرضا کاظمی آشتیانی، مجید کیهانی، مهدی مبینی، محمدرضا محققی، مهدی مستجاب الدعوه و احسان مهاجر شجاعی ۱۰ کاندیدای تایید صلاحیت شده برای حضور در مجمع انتخاباتی پست ریاست فدراسیون دوومیدانی بودند. اما با انصراف 7 كانديدا رقابت رياست بين کیهانی، داوری و مهاجرشجاعی شكل گرفت.

 

كيهاني اخطار گرفت و رفت

مجيد كيهاني رييس پيشين فدراسيون دووميداني كه البته بسياري از دووميداني‌كاران روزهاي خوشي را با او تجربه نكردند تا جايي كه در زمان سرپرستي ايرج عرب خواستار اين شدند انتخابات اين فدراسيون تا بعد از المپيك به تعويق بيفتد، يك سوي بخش عمده حاشيه‌هاي مجمع بود. او كه گفته مي‌شد در چند ماه آخر دوره رياستش به جاي تمركز بر دووميداني مشغول جمع كردن راي هيات‌ها بود كه بردن روساي هيات‌ها به سفرهاي برون مرزي تنها يكي از اقدامات او عنوان مي‌شد، با اعتراضاتش در زمان‌هاي نامناسب از علي‌نژاد اخطار گرفت و درنهايت هم مجمع را ترك كرد.

نخستين حركت كيهاني كه به دريافت اخطار از سوي علي‌نژاد منجر شد، به اعتراض او در ميان صحبت‌هاي زرين‌افضل مربوط مي‌شود. زماني كه زرين‌افضل برنامه‌هايش را ارائه مي‌داد، كيهاني ناگهان وارد صحبت‌هاي او شد كه ناراحتي علي‌نژاد را به دنبال داشت. اعتراض كيهاني هنگام سخنراني او ادامه يافت تا اين بار علي‌نژاد به شكل جدي‌تري به رييس سابق دووميداني تذكر بدهد و بگويد اگر او رييس مجمع است، در جايگاه مربوطه بنشيند وگرنه خللي در مجمع ايجاد نكند!

کیهانی با انتقاد از نحوه برگزاری مجمع گفت:«از نظر من این انتخابات نباید در چنین شرایطی برگزار می‌شد. تعدادی از روسای هیات‌ها که رای آنها بنده بودم در این مجمع حاضر نیستند. بنده انصراف نمی‌دهم اما برنامه‌های خود را نیز ارائه نمی‌کنم.» اعتراضات كيهاني زمان صحبت‌هاي مهاجرشجاعي نيز ادامه پيدا كرد و گويا زماني كه او مشغول ارائه آمار مالي بوده، كيهاني بار ديگر بدون اجازه رييس مجمع شروع به انتقاد مي‌كند و پس از اينكه علي‌نژاد از او مي‌خواهد مجمع را ترك كند، بدون هيچ اعلام انصرافي مجمع را ترك كرد.

 

رياست داوري، جبران اتفاقات واليبال؟!

درنهايت مجمع دووميداني كه يكي از سريع‌ترين انتخابات‌ها بود، به مرحله راي‌گيري رسيد و افشين داوري با كسب 20 راي به عنوان رييس چهار سال آينده دووميداني انتخاب شد. مجيد كيهاني هم هشت راي آورد تا به اين ترتيب با صندلي رياست پرحاشيه و ضعيفش در ورزش مادر خداحافظي كند.

اما اين نوع برگزاري انتخابات در اين شرايط طبيعتا بدون علامت سوال و ابهام نيست. اتخاذ راي به صورت تلفني موردي نيست كه بتوان به سادگي از كنار آن عبور كرد. هرچند گفته مي‌شود آن يك راي تلفني هم به مجيد كيهاني داده شده اما باز هم اين اتفاق عجيبي بود كه جاي سوال دارد.  از سوي ديگر گفته مي‌شود بعد از اتفاقاتي كه در فدراسيون واليبال افتاد و افشين داوري كه ماه‌ها به عنوان سرپرست واليبال فعاليت مي‌كرد و با توصيه مستقيم وزارت ورزش از دور رقابت اين فدراسيون بيرون آمد، مسند رياست فدراسيون دووميداني كه البته روزي به خود او تعلق داشته حكم جبران و رفع دلخوري را برايش دارد! اما درباره داوري بحث ديگري نيز وجود دارد كه به بازنشستگي‌اش در سال آينده مربوط مي‌شود. گويا داوري در سال جديد به مرحله بازنشستگي مي‌رسد اما هيچ بعيد نيست اين مسير براي داوري مثل بسياري از بازنشسته‌ها كه با يك راه ميان‌بر يا ترفند مسير بازگشت را پيدا كردند، هموار شود. همچنين فراموش نكنيم داوري پيش از اين به خاطر نمايندگي مجلس كه در آن ناكام بود از رياست دووميداني استعفا داد و به شكلي اين رشته را قرباني خواسته شخصي و دستخوش هرج و مرج كرد.

 

انتخابات بايد دوباره تكرار شود!

مجید کیهانی پس از برگزاری مجمع و اینکه با کسب ۸ رای صندلی ریاست را به داوری واگذار کرد گفت:«برخی افراد در معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان از ابتدا مسائل سازمان بازرسی و نکات دیگری را مطرح کردند. چرا باید یک ريیس فدراسیون را اینقدر تحت فشار بگذاریم که عملکردش تحت تاثیر قرار بگیرد؟»

وی افزود:«نماینده سازمان بازرسی هم در مجمع حضور داشت. فکس رای به هیچ عنوان قابل قبول نیست و حضور نماینده بدون امضای قانونی رییس هیات قانونی نیست و مجمع از نظر من قانونی نبوده است. چهار نماینده استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، بوشهر و خراسان جنوبی بدون امضا و معرفی هیات‌های استانی در مجمع حاضر هستند و این غیرقانونی است.»

کیهانی ادامه داد:«اگر شرایط خاص کشور را هم در نظر بگیریم گفته بودند دو استان گیلان و قم رای خود را فکس کنند که آن دو استان فکس نکردند و استان دیگری جایگزین شد که به جد می‌گوید من رای را فکس نکرده‌ام و رای را اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان فکس کرده است. متاسفانه می‌خواستند به هر قیمتی انتخابات برگزار شود اما این انتخابات غیرقانونی است و باید دوباره برگزار شود. وزارت ورزش ناخواسته این تخلف را انجام داده است در حالی که انتخابات نباید با چنین شرایطی برگزار می‌شد.»

 

سپهرزاد: حاميان كيهاني مهندسي كردند نيايند!

هادي سپهرزاد كه به عنوان نماينده مربي‌ها در جمع دووميداني حاضر بود، درباره انتخابات اين فدراسيون با «گل» صحبت كرد و خبر از يك مهندسي داد. او گفت:«خدا را شكر با ارسال يك راي غيابي از استان سيستان و بلوچستان تعداد اعضاي مجمع به 28 نفر رسيد و با به حد نصاب رسيدن اعضا، مجمع برگزار شد. بعد از صحبت‌هايي هم كه آقاي كيهاني مطرح كردند، متوجه شديم دوستاني كه مي‌خواستند به ايشان راي بدهند، مهندسي كرده بودند كه در انتخابات شركت نكنند و يك جورهايي قصد داشتند به اعضاي مجمع و وزارت ورزش و جوانان دهان كجي كنند كه خدا را شكر اين اتفاق نيفتاد و آقاي داوري با اكثريت آرا انتخاب شدند و فدراسيون دووميداني بعد از مدت‌ها از بلاتكليفي درآمد.»

او جزئيات بيشتري را درباره اين مهندسي بيان كرد:«آقاي كيهاني گفتند كساني كه مي‌خواستند به من راي بدهند به خاطر ويروس كرونا به مجمع نيامدند. اما وقتي نماينده‌اي از بوشهر كه يكي از دورترين نقاط به تهران است در مجمع حضور پيدا مي‌كند، نيامدن نماينده‌هايي كه به استان تهران نزديك بودند، غيرقابل قبول است. مي‌شود گفت از اقصي نقاط كشور به انتخابات آمده بودند اما تعدادي خاص شركت نكرده بودند و حتي حاضر هم نشده بودند به صورت غيابي راي بدهند.»

 

راي تلفني در شرايط عادي قابل قبول نيست

سپهرزاد درخصوص اينكه راي‌گيري به صورت تلفني در مجمع قابل قبول است يا نه، عنوان كرد:«در شرايط عادي كسب راي تلفني قطعا قابل قبول نيست. اما الان شرايط عادي نيست و شرايط خاصي در كشور حكمفرماست. من فكر مي‌كنم مهم سرانجام دووميداني و كمك به اين رشته است. وقتي حدود 27 نفر حضور فيزيكي دارند، يعني سرنوشت اين رشته اهميت دارد. البته غيبت برخي از جمله آقاي زارع كه به خاطر شرايط سني يا بيماري اعلام كردند نمي‌آيند قابل قبول است. اما وقتي خود آقاي كيهاني در مجمع حضور پيدا مي‌كند، جاي سوال دارد. ايشان هم مي‌توانست مثل آقاي آشتياني بگويد به خاطر كرونا من در مجمع شركت نمي‌كنم اما وقتي خودش حضور پيدا مي‌كند و بعد صحبت از كرونا مي‌كند، به نظرم غيرمنطقي است.»

 

اعتراضاتم به حق بود

او درباره انتظارش از رييس جديد گفت:«مهم‌ترين چيزي كه در حال حاضر دنبالش هستيم، به هيچ وجه غيرعادي نيست. قطعا مهم‌ترين خواسته بازگشت همدلي و احترام به دووميداني است. وگرنه ما از رييس جديد انتظار شق‌القمر نداريم. حداقل اين است كه آقاي داوري به يكسري اتفاقات كه نبايد مي‌افتاد اذعان داشتند و قرار شد ديگر آن اتفاقات نيفتد و دووميداني به شرايط بهتري برسد.»

سپهرزاد درخصوص اينكه او يكي از منتقدان كيهاني بود و حالا با نبودن او شرايط را چطور مي‌بيند، تصريح كرد:«با توجه به اينكه من نماينده مربي‌ها در مجمع شدم، فكر مي‌كنم من يكي از افراد موثر در دوره رياست كيهاني بودم. شاگردان من موفق به كسب 6 مدال در مسابقات آسيايي و بين‌المللي در دوره كيهاني شدند پس اگر اعتراضي هم داشتم به حق بوده. چون فعاليت زيادي در دووميداني داشتم و به خاطر حمايت نكردن پاسخگو نبودن فدراسيون، انتقاداتي داشتم كه به نظرم درست بود. الان هم از آقاي داوري مي‌خواهم به اعتماد مجمع به بهترين شكل پاسخ بدهند و سعي كنند دووميداني را به جايگاه اصلي‌اش برگردانند نه اينكه فقط شعار باشد.»

 

كيهاني به اين بي‌اخلاقي‌ها عادت دارد

مربي دووميداني درباره حواشي و اعتراضات كيهاني كه منجر به ترك مجمع شد نيز تصريح كرد:«به هر حال ايشان همان كارها و بي‌اخلاقي‌هايي كه در فدراسيون دووميداني انجام مي‌دادند را تكرار كردند. با اين تفاوت كه در فدراسيون كسي زورش به ايشان نمي‌رسد و او به اين مدل رفتار عادت كرده. رفتاري كه ما چهار سال هميشه از ايشان مي‌ديديم ولي اينجا خوشبختانه آقاي علي‌نژاد با اقتدار صلاح ورزش مملكت و دووميداني را در نظر گرفتند و جلوي آقاي كيهاني ايستادند و خدا را شكر مجمع به بهترين شكل برگزار شد.»

در پايان سپهرزاد درخصوص روند سريع مجمع عنوان كرد:«بله مجمع دير شروع شد و زود به پايان رسيد چون تعدادي از كانديداها انصراف دادند و آقاي كيهاني هم هيچ صحبتي نداشت. خيلي جالب بود. ايشان گفت من هيچ برنامه‌اي ندارم و بعد مي‌گويد مجمع را مهندسي كردند. وقتي كسي هيچ برنامه‌اي براي ارائه ندارد، معلوم مي‌كند مهندسي از كدام طرف بوده. با توجه به شخصيتي كه از آقاي داوري سراغ دارم بايد بگويم نمي‌خواهم زود قضاوت كنم اما اميدوارم دووميداني را به جايگاهش برگرداند و شعار نباشد. همين جا اول كار هم بگويم با آقاي داوري نبسته‌ايم و فقط هدف‌مان اين بود يك نفر جديد كه تجربه در اين زمينه داشته و كمي هم خوشنام‌تر است وارد كار شود.»

 


تازه ترین خبرها