كرونا از قم شروع نشد و اتفاقا از تهران به قم آمد/ بهترين تصميم عقب انداختن المپيك است
14358
مهدي‌زاده: تيكه انداختن به قمي‌ها با كرونا، اصلا كار قشنگي نبود
21 اسفند 1398
271
منهای فوتبال
امير مهدي‌زاده قهرمان كاراته جهان با اينكه در قم زندگي مي‌كند، پيش از شيوع كرونا و بروز اين ويروس در قم به شمال كشور رفته بود تا كارهاي فيزيوتراپي‌اش را دنبال كند. 

نگار رشيدي

در حالي كه تيم ملي كاراته بعد از مسابقات اتريش راهي آلمان شد، امير مهدي‌زاده كه به خاطر مصدوميت در كاراته‌وان دوبي در ايران ماند، با محدوديت شرايط تمريني به خاطر شيوع ويروس كرونا مواجه شده است. مهدي‌زاده كه به توصيه شهرام هروي سرمربي تيم دنبال مداواي مصدوميت پايش رفت، در حالي كه ارديبهشت يك ديدار سرنوشت‌ساز براي المپيكي شدن دارد، در خانه تمرين مي‌كند تا حداقل بدنش را آماده نگه دارد. هرچند او اميدوار است مثل بسياري از رشته‌هاي ديگر كه مسابقات گزينشي المپيك‌شان دچار تغيير و تعويق شد، براي مسابقات پاريس هم فكري بشود.

مهدي‌زاده كه ساكن قم است، پيش از بروز كرونا در قم راهي شمال شده بود تا فيزيوتراپي‌اش را در بابلسر انجام بدهد با اين حال از اين شهر خبر دارد و معتقد است كه شروع كرونا از قم نبوده است.

 

مدتي است همه تحت تاثير ويروس كرونا زندگي را مي‌گذرانند. اين روزها براي شما چطور مي‌گذرد؟

آنقدر وسواس گرفتيم كه دست به هر چيزي مي‌زنيم سريع دست‌مان را مي‌شوييم (خنده). ولي چاره‌اي نيست. اين شرايط را هم بايد بگذرانيم ولي بدي ماجرا براي ما اين است كه باشگاه‌ها همه تعطيل شده‌اند. براي ورزشكاراني كه براي المپيك آماده مي‌شوند و مسابقات گزينشي دارند شرايط بسيار سخت است. به عنوان مثال من در ارديبهشت مسابقات گزينشي المپيك دارم و الان روزهايي است كه بايد تمرين كنم ولي متاسفانه به خاطر كرونا همه جا تعطيل است و بايد خانه بنشينيم. مخصوصا من كه در مسابقات دوبي از ناحيه زانو آسيب ديدم و به همين دليل با تيم به مسابقات اتريش نرفتم. يعني من موضوع درمان را هم دارم و به خاطر كرونا فيزيوتراپي‌ها سخت شده. يعني كرونا روي همه چيز تاثير گذاشته. حالا بايد منتظر بمانيم و ببينيم شرايط چه مي‌شود.

 

دوره درمان‌تان چقدر است؟

من تا عيد بايد فيزيوتراپي كنم. براي فيزيوتراپي هم كه مي‌روم، همه چيز را رعايت مي‌كنم.

 

شما به شمال كشور رفتيد كه آنجا هم درگير اين ويروس شده. نگران نيستيد؟

كرونا ديگر همه‌گير شده. فيزيوتراپ من اينجاست و بعد از دوبي آمدم اينجا تا كار درمانم را شروع كنم. چاره‌اي نيست؛ باشگاه‌ كه نمي‌شود رفت، فيزيوتراپي را هم نمي‌شود نرفت. من الان در خانه دارم تمرين مي‌كنم. چند روز پيش چند تا وزنه خريدم و در خانه تمرين مي‌كنم كه آمادگي بدنم از بين نرود. با اين شرايطي كه به وجود آمده بايد جلو برويم تا ببينيم چه مي‌شود.

 

با توجه به اينكه تيم‌هايي كه در خارج از كشور هستند، به ايران نمي‌آيند، شايد اگر شما با تيم به اتريش مي‌رفتيد شرايط‌ بهتري داشتيد. به خصوص كه ارديبهشت مسابقه مهمي داريد.

بايد ديد تا ارديبهشت چه مي‌شود. چون دو ماه باقي مانده، بايد خوشبينانه نگاه كنيم كه ان‌شاءا... اين موضوع برطرف شود و بتوانيم اعزام شويم. اگر اعزام نشويم كلا بحث سهميه المپيك زير سوال مي‌رود. مسابقات گزينشي فرانسه دغدغه تمام ورزشكاران است مخصوصا كه هم در وزن من و هم بانوان دو،سه سهميه از آن مسابقات مي‌تواند كسب شود كه در اين شرايط تحت تاثير قرار مي‌گيرد. ولي بايد فكري براي اين موضوع بكنند. چون خيلي از مسابقات گزينشي يا دارد عقب مي‌افتد يا لغو مي‌شود. بايد ببينيم با اين شرايط تكليف خود المپيك چه مي‌شود.

 

درباره المپيك صحبت‌هاي زيادي مطرح مي‌شود اما گويا ژاپن اعلام كرده مي‌تواند المپيك را به تعويق بيندازد.

كرونا، ويروسي است كه تمام كشورها را درگير كرده و به نظرم بهترين تصميم اين است كه المپيك عقب بيفتد. الان از ايران پروازي به خارج از كشور نيست، من چطور مي‌توانم در مسابقات كسب سهميه المپيك شركت كنم؟ يا الان تمام باشگاه‌ها تعطيل شده كه مختص به ايران هم نيست، پس ورزشكاراني كه براي المپيك تلاش مي‌كنند چطور بايد تمرين كنند؟ كشور ما هم شديد درگير شده و شايد بخواهند براي ورزشكاري كه از ايران مي‌خواهد خارج شود حساسيت به خرج دهند.

 

شما در شهري زندگي مي‌كنيد كه سروكله كرونا از آنجا پيدا شد. شما زمان بروز كرونا در قم بوديد؟

من و خانواده‌ام بيشتر از دو هفته است كه به شمال كشور آمده‌ايم چون خانواده همسرم اينجا زندگي مي‌كنند. من از قبل از انتخابات اينجا بودم. بعد هم كه اين ويروس استارت خورد و به نوعي از قم شروع شد. يك بنده خدايي داشت صحبت مي‌‌كرد و مي‌گفت قم كه نه فرودگاه دارد، نه مرز دريايي با كشوري دارد و نه شهر مرزي است. مي‌گويند كرونا از قم شروع شده ولي از آنجا شروع نشده واقعا. بخواهيم از فرودگاه حساب كنيم، ويروس از تهران وارد قم شده. ولي در كشور اينطور جا افتاده كه اين ويروس را قمي‌ها آورده‌اند. البته خيلي‌ها از اين موضوع استفاده كردند و به مردم قم تيكه مي‌انداختند كه اين كار جالب و درستي نبود. اميدوارم مردم هيچ‌وقت براي همديگر بد نخواهند. خودم مي‌شنيدم كه مي‌گفتند خوب شد قمي‌ها دچار اين ويروس شدند و از اين قبيل صحبت‌ها... مردم قم هم جزو همين كشور هستند و هميشه زحمت كشيده‌اند و تاثيرگذار بودند. هيچ فرقي نمي‌كند قم باشد، شمال باشد، تهران باشد؛ ما هيچ‌وقت نبايد براي هموطن‌مان بد بخواهيم. و اين ويروس از قم شروع نشده. در قم علني شد ولي در قم كه نه فرودگاه دارد نه مرز شروع نشده. ويروس كه از آسمان وارد قم نشده.

 

الان از شرايط قم خبر داريد؟

قم كه از تهران و يا حتي گيلان كه آمار كم‌تري دارد. من با دوستانم در قم در ارتباط هستم. همه در خانه‌هاي‌شان نشسته‌اند و دارند رعايت مي‌كنند تا اين شرايط بگذرد.

 

زماني كه اين ويروس در قم شيوع پيدا كرد، خيلي‌ها معتقد بودند اين شهر بايد قرنطينه شود.

قرنطينه كردن فكر بدي نبود ولي ما تصميم‌گيرنده نيستيم و فقط مي‌توانيم نظر خودمان را بگوييم. ولي فكر خوبي مي‌توانست باشد چون وقتي ورود و خروج كنترل نشود، ويروس پخش مي‌شود، همان‌طور كه الان همه‌گير شده. براي اين موضوع ديگر دير است ولي اگر همان اول فكر بهتري مي‌شد، مي‌توانست جلوگيري شود و حداقل به استان‌هاي ديگر نرود و روي قم يا يك شهر خاص تمركز و برطرف مي‌شد ولي الان بيشتر شهرها درگير شده‌اند.

 

خبرهايي درباره قم شنيده مي‌شود كه يك نمونه‌اش درباره بهشت معصومه وجا نبودن براي دفن كساني است كه جان‌شان را از دست داده‌اند.

اين شايعات زياد است و من هم مي‌شنوم ولي نمي‌شود به اين شايعات توجه كرد. اينكه بگوييم آماري كه مردم مي‌دهند يا دست به دست مي‌شود يا بعضي شبكه‌هاي خارج از كشور آمارهاي چندين برابر را اعلام مي‌كنند و حرف به جان مردم مي‌اندازند درست نيست. ترس بدتر است چون باعث مي‌شود مردم بيشتر از نظر روحي رواني دچار افسردگي شوند. كرونا، ويروسي است كه علائم سرماخوردگي و آنفولانزا دارد و دو درصد باعث مرگ مي‌شود ولي اين ترس باعث شده فشار عصبي زيادي روي مردم ايجاد شود. مردم خودشان بايد رعايت و از انتشار اخبار بد و منفي جلوگيري كنند. خودشان به خودشان اميدواري بدهند و كمتر ذهن‌شان را درگير كنند. مطمئنا اين دوران هم مي‌گذرد. در قديم هم طاعون و وبا و خيلي بيماري‌ها بوده كه نمي‌دانستند راه درمانش چيست. الان چون فضاي مجازي هست تا يك اتفاقي مي‌افتد همه به هم مي‌گويند اين باعث شكل‌گيري تشنج و حس بد در جامه مي‌شود. من كه خودم سعي كردم تا جايي كه در توانم است روحيه بدهم  و جو مثبت ايجاد كنم. به عنوان مثال در صفحه‌ام گفتم هر كس در خانه تمرين مي‌كند فيلمش را برايم بفرستد تا منتشر كنم.

 

شما مشكل تهيه ماسك و دستكش و ژل نداريد؟

چرا اينجا هم مشكل داريم و هيچ كدام از اين چيزها نيست.

 

در بابلسر شرايط به چه شكل است؟ مردم كرونا را جدي گرفته‌اند؟

مردم هم واقعا رعايت نمي‌كنند. 30،40 درصد از مردم در خانه مانده‌اند و رعايت مي‌كنند اما 70 درصد بيرون هستند. وقتي همه رعايت نكنند هيچ تاثيري ندارد و اين ويروس زنده مي‌ماند. اگر قرار است همه دو هفته در خانه بمانند تا اين ويروس از بين برود، واقعا همه بايد دو هفته در خانه بمانند. نه اينكه نيمي در خانه بمانند و بقيه هم بدون ماسك و دستكش در خيابان باشند. من كه به فيزيوتراپي مي‌روم، مي‌بينم همه مردم بيرون هستند و انگار نه انگار ويروسي هست. اين هم جالب است بسياري از مردم آنقدر اين ويروس را بزرگ كرده‌اند كه دچار ناراحتي عصبي شده‌اند و خيلي هم آنقدر موضوع را راحت گرفته‌اند كه در معرض خطر هستند. انگار حد وسط ندارد كه همه دست به دست هم بدهند تا اين موضوع حل شود.

 

به بحث كاراته برگرديم. با كادر فني در تماس هستيد؟

بله ما با هم در تماسيم. همان‌طور كه گفتم بعد از مصدوميتم در مسابقات دوبي با صلاحديد استاد هروي قرار شد در مسابقات اتريش و مراكش شركت نكنم. جا دارد علاوه بر استاد هروي از آقاي طباطبايي رييس فدراسيون هم تشكر كنم كه همه جوره از تيم ملي حمايت مي‌كند و جوياي احوال من هم هست. با صحبتي كه با استاد هروي و آقاي طباطبايي داشتم، قرار شد من بحث درمانم را پيگيري كنم چون مسابقات پاريس برايم اهميت دارد و حضور در رقابت‌هاي اتريش و مراكش منفعت چنداني برايم نداشت. من حتي در دوبي تا 20 ثانيه آخر مسابقه چهار بر يك از حريفم جلو بودم ولي استاد هروي تصميم گرفتند كه مسابقه را ادامه ندهم و گفتند سلامتي‌ات مهم‌تر است. تصميمي كه خيلي به جا و درست بود چون اگر ادامه مي‌دادم ممكن بود مصدوميتم حادتر شود. من در دوبي راحت مي‌توانستم مدال بگيرم و روي سكو بروم اما با وجود اينكه حريفان خيلي خوبي را بردم و از رقيب آخرم هم جلو بودم ادامه ندادم و الان هم دوره درمان را سپري مي‌كنم. ان‌شاءا... شرايط به گونه‌اي پيش برود كه تا مسابقات پاريس به آمادگي برسم و سهميه المپيك را بگيرم.

 

درباره سهميه المپيك نگاه‌ها به شما و رقابت نزديك سجاد گنج‌زاده و ذبيح‌ا... پورشيب است.

هر دوي اين بازيكنان شايسته حضور در المپيك هستند. در يك سال و نيم اخير هميشه روي سكو بودند و رنكينگ يك و دو وزن خودشان هستند. اگر اين دو نفر از دو كشور مختلف بودند، هر دو سهميه المپيك را الان گرفته بودند. در اين باره هم مي‌شود گفت متاسفانه و هم گفت خوشبختانه؛ چون از يك سو قدرت كاراته ايران را نشان مي‌دهد كه دو مدعي دارد و از سوي ديگر اينكه يك نفرشان بايد با المپيك خداحافظي كند سخت است. هر دو نفر شانس مدال المپيك هستند. اين رقابت شايد براي علاقه‌مندان به كاراته جذاب باشد، اما يك جذابيت تلخ است. اميدوارم هرچه خير است براي‌شان اتفاق افتاد. من بهترين‌ها را برا‌ي‌شان آرزو مي‌كنم چون هر دو نفر سختي‌هاي زيادي را تحمل كردند. در مراكش تكليف سهميه دوم مشخص مي‌شود ان‌شاءا... سهميه سوم كه مردم، جامعه كاراته و كساني كه در اين ورزش هستند دعا كنند تا من بتوانم سهميه سوم را كسب كنم. ان‌شاءا... تمام اين تلاش‌ها و سختي‌ها به مدال المپيك ختم شود.


تازه ترین خبرها