يك بار بدون اينكه بدانم، سوپ قورباغه خوردم/ ووهان به غذاهاي عجيب و متفاوت معروف است
14357
الهه منصوريان: راهي پيدا كنم به چين مي‌روم، آنجا ويروس هست ولي همه رعايت مي‌كنند
21 اسفند 1398
224
منهای فوتبال
الهه منصوريان ووشوكار لژيونر ايران كه در ليگ چين بازي مي‌كند، جزو آخرين كساني بود كه به خاطر كرونا از چين به ايران آمد، اما حالا با شيوع اين بيماري او دنبال راهي است كه به چين برگردد. 

نگار رشيدي

الهه منصوريان ووشوكار تيم ملي كه مدت‌هاست در ليگ چين بازي مي‌كند، زمان بروز ويروس كرونا در چين حضور داشت. به همين خاطر او تصميم گرفت به ايران بيايد تا از اين ويروس دور بماند. حالا با رسيدن كرونا به ايران، الهه شرايط سختي پيدا كرده و به توصيه رييس باشگاهش در چين، به بازگشتن فكر مي‌كند. استوري او از پروازش كه 34 چيني در آن حضور داشتند، بسيار خبرسازي شد و حالا اين قهرمان ووشوي جهان درباره اينكه چطور آمار رسمي چيني‌ها در پروازش را داشته، با «گل» صحبت كرد.

 

چند وقتي است همه چيز تحت تاثير كرونا قرار گرفته است. اين روزها را با اين ويروس چطور مي‌گذراني؟

راستش كمي اضافه وزن آوردم (خنده)... اما به هر حال اتفاقي است كه تمام دنيا درگيرش شده‌اند و مختص ايران نيست. فقط ناراحت اين هستيم كه اين اتفاق را خودمان براي خودمان رقم زديم و باعث و باني‌اش خودمان هستيم نه فرد ديگري. چيني‌ها با آن جمعيتي كه دارند سريع مراقبت كردند و اگر بخواهيم ميانگين حساب كنيم كم‌تر از ما مبتلا شدند. ولي اين اتفاق افتاده و ما هم داريم رعايت مي‌كنيم. ما به عنوان ورزشكار كه هميشه در محيط شلوغ بوديم و يا مسابقه مي‌داديم يا تمرين مي‌كرديم، الان كاملا اختصاصي تمرين مي‌كنيم. در چين شنيده بودم دماي بدن را بالا نبريد چون ممكن است وقتي بيرون از خانه هستي، تبت را بسنجند و اگر دماي بدنت بعد از تمرين بالا باشد، قرنطينه‌ات مي‌كنند. من فكر مي‌كردم در ايران هم شرايط به همين شكل است و چند روز اول تمرين درست و حسابي نداشتم چون ترسيدم بيرون كه مي‌روم ضربانم بالا باشد و برايم مشكل به وجود بيايد اما ديدم نه اينجا خيلي هم راحت و آزاديم!

 

الان در همين حد هم كه تمرينت را شروع كردي، نگران اين ويروس نيستي؟

جاي نگراني كه هست. راستش را بخواهيد من خيلي هم مي‌ترسم. اما من در باشگاه كوچكي كه در ساختمان‌مان هست تمرين مي‌كنم و از ساكنين هم درخواست كردم در اين مدت باشگاه در اختيار من باشد و كسي آنجا نيايد. همه هم رعايت كردند كه جاي تشكر دارد. روزهايي هم كه دور درياچه چيتگر يا آزادي خيلي خلوت است، تمرينات دو را آنجا انجام مي‌دهم. بايد با اين قضيه ساخت و البته بهداشت را هم رعايت كرد تا ان‌شاءا.... مشكلي پيش نيايد. البته يك موضوع را هم بايد اينجا اشاره كنم.

 

چه موضوعي؟

ترسي كه از كرونا وجود دارد بيشتر از خود بيماري است. زماني كه در چين هنوز ويروس كرونا را اعلام نكرده بودند، يكي از دوستانم در چين اين ويروس را گرفته بود. او تب داشت و اصلا حالش خوب نبود. چند روز شرايط بدي داشت و درنهايت خوب شد. هفته بعدش كه كرونا اعلام شد، دوستم گفت من اين بيماري را گرفتم ولي چون نمي‌دانستم اين ويروس است و فكر مي‌كردم يك سرماخوردگي است، خوب شدم. ولي متاسفانه در ايران وقتي كسي بداند يك ويروس يا كرونا دارد، خودش را مي‌بازد. حتي اگر بيماري داشته باشند كه حاد نباشد، مي‌ترسند و سيستم ايمني بدن‌شان بهم مي‌ريزد.

 

گويا چيني‌ها راه مقابله با كرونا را پيدا كرده‌اند؟

در چين دو گياه هست كه من اسم‌شان را نمي‌دانم. چيني‌ها اين دو گياه را با عناب، زنجبيل،‌ گلي كه در عطاري‌ها به صد تومني معروف است و همچنين دارچين دم مي‌كردند و مي‌خوردند. خيلي هم حال‌شان خوب است.

 

وقتي به ايران آمدي استوري‌هايي گذاشتي كه بسيار جالب توجه بود. حضور 34 چيني در پروازي كه با آن آمدي در حالي كه هيچ مراقبتي نداشتند.

خيلي‌ها از من مي‌پرسند تو مگر تعداد چيني‌ها را شمرده‌اي؟! حالا مي‌خواهم ماجرا را بگويم. روزي كه من تصميم گرفتم به ايران برگردم خيلي زود بليت گرفتم و زماني كه به فرودگاه رفتم ديدم تعداد زيادي چيني در پرواز هستند. بچه‌هاي پرواز من را مي‌شناختند. از مهماندار پرسيدم چرا اينقدر چيني در پرواز هست؟ گفت ما مي‌خواهيم به چين بياييم، كسي نيست و با تعداد كمي مي‌آييم اما از اين طرف مسافر خوب داريم. گفتم خب كنسل كنيد، گفت در اين صورت شرايط ماهان به مشكل مي‌خورد. گفتم خودتان هم ماسك نداريد، گفت نه ما مشكلي نداريم، وضعيت خيلي حاد نيست! من آن شب تا صبح در هواپيما با ماسك خوابيدم. حواسم هم به همه چيز بود. از مهماندار تعداد چيني‌ها را پرسيدم كه گفت 34 تا چيني داريم. فكر مي‌كردم وقتي به ايران مي‌آييم از همه تست مي‌گيرند اما فقط تب را مي‌سنجيدند. چون ممكن بود حامل ويروس باشند ولي فقط دما را چك مي‌كردند.

 

سهيلا مي‌گفت رييس باشگاهش به او گفته به چين برگردد چون آنجا امن‌تر است. از باشگاه تو خبري نيست؟

دقيقا... دليل رفتن من به چين اين بود كه از نظر مالي شرايط بهتري داشته باشم. در چين همه مي‌دانستند كه در ايران به دليل تحريم‌هاي آمريكا شرايط زندگي خيلي سخت است. به همين خاطر به باشگاه گفته بودم به خاطر شرايط مالي مي‌مانم و بعد از يك سال مي‌روم. باشگاه هم به من كمك كرد و شرايط مالي خوبي برايم مهم شد. روزي كه من تصميم گرفتم به ايران برگردم، رييس باشگاه به من گفت ايران كه جنگ است چون فكر مي‌كنند هنوز در ايران جنگ است. مي‌گفت جنگ هست، تحريم كه هستيد و شرايط اقتصادي خوبي هم كه ندارد، اينجا فقط يك ويروس است، در چين بمان و من حقوقت را كامل پرداخت مي‌كنم تا مشكلي از بابت شرايط مالي نداشته باشي. مي‌گفت ممكن است در آينده از ايران نتواني به چين بيايي و پروازهايش را ببندد. در آن صورت من شما را در باشگاه نداشته باشم به مشكل مي‌خورم. ولي من قبول نكردم. حتي مي‌گفت اينجا بهترين بيمارستان‌ها وپزشك‌ها را داريم و اگر كرونا گرفتي تمام ثروتم را خرج مي‌كنم تا سلامتي‌ات برگردد ولي من قبول نكردم و برگشتم. در ايران هم كه شرايط بسيار سخت شده و در چين هم خيلي سر و صدا كرده. رييس باشگاه به من گفت به چين برگرد چون اينجا امن‌تر است. راستش اگر راهي پيدا كنم به چين برمي‌گردم. درست است در چين ويروس هست ولي همه رعايت مي‌كنند، كسي بيرون نمي‌رود، كسي به جاي شلوغ نمي‌رود.

 

در اين مدت مشكلي در تهيه ماسك و ژل نداشتي؟

چند جايي رفتم كه پيدا نكردم. صف‌هايي در داروخانه‌ها ديدم كه فكر كنم اين ويروس آنجا هم هست چون خيلي شلوغ بود. زماني هم بود كه دلار داشت گران مي‌شد. متاسفانه هيچ چيز كنترل نمي‌شود. ولي با تمام اين اوصاف بالاخره بعد از چند روز ماسك پيدا كردم.

 

سهيلا مي‌گفت از غذاهاي عجيب چيني عقرب سوخاري خورده، تو خودت غذاي عجيبي در چين نخوردي، مثل سوپ خفاش كه گفته مي‌شود كرونا از اين سوپ آمده؟

ووهان شهري است كه به غذاهاي عجيب و متفاوت معروف است ولي شانگهاي كه من در آن زندگي مي‌كنم، يك شهر توريستي است و به همين خاطر غذاهايي مي‌خورند كه باب ميل مردم تمام كشورها باشد. من عقرب را تست نكردم اما يك بار يك سوپ خوردم كه خيلي هم گوشت خوشمزه‌اي داشت اما بعد كه خوردم فهميدم سوپ قورباغه است! در اين سوپ فقط عضلات قورباغه بود و شما خود قورباغه را در سوپ نمي‌بيني. خيلي سعي نكردم غذاهاي عجيب بخورم اما اين غذاها را ديدم. مثلا يك بار اگر اشتباه نكنم تمساح را به سيخ زده بودند و شما مي‌توانستي كيلويي آن را بخري!

 

به عنوان سوال آخر مي‌خواهيم درباره حضورت در تيم ملي ووشو بدانيم. مشكلي از اين بابت با باشگاه چيني‌ات نداري؟

نه من قراردادم را طوري بستم كه بتوانم در انتخابي‌هاي تيم ملي شركت كنم. باشگاه به من گفت اگر قراردادت كلي باشد و تمام يك سال را در چين باشي، مبلغ قراردادت بيشتر مي‌شود اما اگر بخواهيم در مقاطعي چين را ترك كني، ما بايد بازيكن ذخيره بگيريم و به اين ترتيب مجبوريم از قراردادت كم كنيم. من قبول كردم بازيكن ذخيره بگيرند تا بتوانم براي انتخابي تيم ملي به ايران برگردم. من الان 29 سالم است و فعلا براي ادامه ورزش حرفه‌اي جا دارم. من هميشه گفته‌ام نمي‌خواهم تغيير تابعيت بدهم. درست است در چين هستم ولي در ليگ اين كشور بازي مي‌كنم. با اين حال متاسفانه به من گفتند امسال نمي‌تواني در انتخابي تيم ملي شركت كني. هدف اول و اصلي من تيم ملي ايران است. مگر مي‌شود من در تيم ملي بازي نكنم؟ من مخالف جوانگرايي نيستم اما در آسيايي پنج وزن قرار است اعزام شوند با جايزه‌اي كه زياد نيست. جايزه اين بازي‌ها 25 امتياز است و اين يعني 25 تا سه ميليون تومان. من كه براي پول بازي نمي‌كنم چون درآمدم را از جاهاي ديگر دارم. من به عشق كشورم مي‌خواهم در تيم ملي بازي كنم تا پرچم كشورم را به اهتزاز دربياورم. من مخالف جوانگرايي نيستم اما از اين پنج وزن مي‌توان سه وزن را به خواهران منصوريان داد چون ما مي‌توانيم موفق شويم، دو وزن را هم به جوان‌ها بدهند. اميدوارم سرپرست و رييس آينده فدراسيون درباره اين تصميم تجديدنظر كنند.


تازه ترین خبرها