10 روز است يك ماسك و الكل نمي‌توانم پيدا كنم/ غذاي عجيب در چين نديدم، ببينم هم جرات خوردنش را ندارم
14267
لژيونر دوچرخه‌سواري: اگر پرواز باشد همين امروز به چين مي‌روم چون آنجا امن‌تر است
14 اسفند 1398
239
منهای فوتبال
سعيد صفرزاده لژيونر دوچرخه‌سواري كه قرارداد يك ساله‌اي با باشگاهي چيني دارد، مي‌گويد اگر بتواند همين امروز به چين مي‌رود. 

نگار رشيدي

با شيوع ويروس كرونا در كشورهاي مختلف از جمله ايران، به سختي مي‌توان رشته‌اي را پيدا كرد كه هنوز تحت تاثير اين ويروس قرار نگرفته باشد و طعم لغو و تعويق مسابقه يا تغيير ميزبان را نچشيده باشد. دوچرخه‌سواري نيز يكي از اين رشته‌هاست كه به خاطر كرونا برنامه‌هايش تغيير كرد.

مبدا بودن چين در شيوع كرونا، يكي از دلايلي است كه مي‌توان با لژيونرهاي ايراني در اين كشور صحبت كرد. در اين ميان هرچند سعيد صفرزاده لژيونر دوچرخه‌سواري ايران ماه‌هاست به خاطر مصدوميت در چين نبوده اما او صحبت‌هاي جالبي را با «گل» در ميان گذاشت. صفرزاده تيرماه در جريان مرحله‌ ششم تور چین به خاطر تصادف گروهي از دوچرخه‌سواران كه از پشت با او برخورد كردند، از ناحيه كمر مصدوم شد و در حالي كه آماده بود به جاده‌هاي چين برگردد، كرونا پيدايش شد و او حالا بايد تا زماني كه پروازها از سر گرفته شوند، منتظر بماند. هرچند صفرزاده مي‌گويد حتي اگر امروز هم پروازي به سمت چين برقرار شود، بدون درنگ راهي اين كشور مي‌شود.

 

ابتدا بگوييد كه اين روزها مشغول چه كاري هستيد؟

همان‌طور كه مي‌دانيد مسابقات قهرماني آسيا به خاطر ويروس كرونا لغو شد. من هم خودم هفته پيش در چين مسابقه داشتم كه اين رقابت هم لغو شد. فعلا در بلاتكليفي به سر مي‌برم و فقط در حد سلامتي تمرين مي‌كنم. اگر بخواهم براي حفظ آمادگي تمرين كنم، بايد شدت و فشار تمرين را بالا ببرم كه در اين صورت سيستم ايمني بدن ضعيف مي‌شود و در اين شرايط شيوع كرونا، بسيار خطرناك است. سلامتي در اولويت است و به همين خاطر فقط تمرين سبك دارم.

 

براي همين تمرين سبك هم نگران كرونا نيستيد؟

نه چون تمرين من در جاده است و فقط خودم هستم و دوچرخه‌ام و جاده. آنطور كه مي‌گويند اين ويروس روي سطوح مي‌ماند و من هم در جاي عمومي نيستم كه بخواهم دستم را به سطحي بزنم. در اين وضعيت فعلا كم و بيشت تمرين مي‌كنم تا بدنم نخوابد چون برگشتن به شرايط ايده‌‌آل از صفر خيلي سخت است.

 

شما يكي از لژيونرهاي ايران در چين هستيد. آخرين بار كي در اين كشور بوديد؟

من از تيرماه كه در تور چين مصدوم شدم به ايران آمدم و ديگر به چين برنگشتم. قرار بود يك هفته پيش اولين مسابقه‌ام در سال 2020 را در چين داشته باشم كه تمام مسابقات اين كشور كنسل شد.

 

در اين شرايط كار دوچرخه‌سواري هم مثل بسياري از مسابقات ديگر گره خورده است.

درست است ولي الان كل دنيا در وضعيت اضطراري است. بايد اولويت‌بندي كرد و طبق اولويت‌بندي زندگي كردن و سلامتي مردم در درجه اول اهميت قرار دارد. الان در تمام كشورها مسابقات تحت تاثير قرار گرفته است. به عنوان مثال قرار بود يك مسابقه بسيار حرفه‌اي در امارات برگزار شود كه به خاطر مثبت شدن تست كروناي دو نفر از تيم ايتاليا تمام مسابقه را لغو كردند. ما كه ديگر شرايط خودمان را داريم.

 

گفته مي‌شود اين ويروس از سوپ خفاش آمده. زماني كه چين بوديد هيچ‌وقت غذاي عجيب و غريبي را امتحان كرديد؟

مي‌گويند سوپ خفاش ولي اين جنگ بيولوژيكي است كه آمريكا راه انداخته. يكي از دوستان چيني‌ام عكسي از صفحه تلويزيونش گرفت و برايم فرستاد كه اگر اشتباه نكنم سازمان بهداشت جهاني ثابت كرده بود اولين ويروس از آمريكا منتشر شده است. درباره غذاهاي عجيب هم بايد بگويم من بار آخر يك ماه در چين بودم. شايد به اين خاطر جايي كه من هستيم از تمام كشورها مي‌آيند، غذاهاي نرمال و غذاهايي كه همه بتوانند بخورند، مي‌آورند. من تا الان 10 بار به چين رفتم و راستش غذاي عجيبي مثل خفاش و مار نديدم. اما حتي اگر ببينم كه جرات خوردنش را ندارم! حكايت ما شده خفاشِ نخورده و دهان سوخته...

 

همان‌طور كه مي‌دانيد راه‌هاي خروج از كشور بسته شده. اگر پروازي به چين باشد، نگران نيستيد به اين كشور برويد؟

اگر الان پرواز بود، من همين امروز به چين مي‌رفتم! چون چين از اينجا امن‌تر است. 10 روز است من يك ماسك و الكل نمي‌توانم بخرم. نه اينكه دنبالش نروم، به هر داروخانه‌اي مي‌روم، مي‌گويند نداريم يا حتي روي شيشه كاغذ چسبانده‌اند كه ماست و ژل نداريم. از مسئولان مي‌خواهم در اين مورد انساني، همدردي كنند. يكي از دوستانم از ايتاليا با من تماس گرفت و پرسيد چرا تعداد كشته‌هاي‌تان اينقدر زياد است؟ من بايد چه به او مي‌گفتم؟ مي‌گفتم اينجا مشكل تهيه ماسك و ژل ضدعفوني كننده داريم؟ مجبور شدم بحث ژنتيك را پيش بكشم. تمام دنيا ايران را مي‌شناسند و گفتن از اين شرايط اصلا قشنگ نيست. اگر چين هم شرايط ما را داشت با آن همه مبتلا نمي‌توانست جلوي شيوع اين ويروس را بگيرد ولي مي‌بينيد كه آمار پيشرفت كرونا در چين رو به كاهش است. تمام يك سال گذشته كه براي من بدبياري داشت كرونا هم به آن اضافه شد.

 

مگر به جز مصدوميت موضوع ديگري براي‌تان پيش آمد؟

نه ولي همان مصدوميت خيلي برايم گران تمام شد. من آن زمان بهترين نفر آسيا بودم و هم از نظر مالي و هم امتيازي شرايط خوبي داشتم. به همين خاطر خيلي سنگين است به خاطر اتفاقي كه براي يك نفر ديگر افتاد، هفت،هشت ماه در خانه بخوابي. من در اين مدت به بهبودي رسيدم  حتي در اولين اردوي تيم ملي هم شركت كردم اما خب مسابقات لغو شد. من از نظر آمار و ارقام رو به پيشرفت بودم كه كرونا آمد و من را به خواب زمستاني برد. هرچند الان همه‌گير شده و كل دنيا را درگير كرده است. اينجا هم هر بار اخبار را چك مي‌كني مي‌گويند چند هزار ماسك به داروخانه‌ها تزريق شده و به توليد انبوه رسيديم اما در داروخانه‌ها خبري نيست. نمي‌دانم روي چه حسابي اين حرف را مي‌زنند.


تازه ترین خبرها