هم‌تيمي‌هايم بعد از تمرين چند سيخ عقرب سوخاري مي‌خورند، من هم يك بار خوردم!
14219
سهيلا منصوريان: رييس باشگاه چيني گفت آمپول درمان كرونا را پيدا كرده‌اند
11 اسفند 1398
305
منهای فوتبال
سهیلا منصوریان می گوید فكر مي‌كردم الهه حداقل دو هفته قرنطينه شود،‌ اما خبري نبود.

روزنامه گل -

 

نگار رشيدي


در روزهايي كه ويروس كرونا همه چيز از جمله ورزش را تحت تاثير قرار داده و بسياري از مسابقات از جمله ليگ‌ها و البته گزينشي‌هاي المپيك در بلاتكليفي به سر مي‌برد، خواهران منصوريان نيز شرايط سختي دارند. الهه و سهيلا منصوريان كه در چين حضور داشتند، با شيوع اين ويروس راهي ايران شدند اما حالا با گسترش كرونا در ايران در شرايطي كه چين به وضعيت عادي خود برمي‌گردد، در ايران ماندگار شده‌اند.
سهيلا البته خبر خوشي از رييس باشگاه چيني‌اش گرفت و آن چيزي نيست جز پيدا شدن راه درمان كرونا. حالا سهيلا اميدوار است آمپول تهيه شده زودتر به ايران برسد تا جان هموطنان از اين بيماري در امان بماند. او البته گلايه‌اي هم به توزيع پك‌هاي بهداشتي و پيشگيري از كرونا در مجلس هم داشت كه در صحبت‌هايش با «گل» مي‌خوانيد.


*كرونا تو را در ايران ماندگار كرد. اين روزها چه مي‌كني؟


بله فعلا در ايران ماندگار شدم. اخيرا رييس باشگاهم در چين با من تماس گرفت و كلي با هم صحبت كرديم. او به من گفت آمپول اين ويروس كشف شده و بعد از اينكه تمام بازيكنان و چيني‌ها اين آمپول را تزريق كنند، كلاس‌ها را راه‌اندازي مي‌كنيم. حتي به من گفت هفته ديگر مي‌توانم به چين بروم چون آنجا براي من امن است. اما متاسفانه مشكل حالا جاي ديگري است و با توجه به اينكه كرونا در ايران شيوع زيادي داشته، هيچ پروازي نيست كه بتوانم به چين بروم. به عبارتي با آمدن كرونا به ايران، اين ويروس خطرناك‌تر شده چون ما مي‌توانيم آن را به جاهاي ديگر انتقال بدهيم.


*واقعا آمپول اين ويروس كشف شده و به مرحله درمان رسيده؟!


بله درمان صددرصدش را پيدا كرده‌اند. آنطور كه رييس باشگاه به من گفت تا هفته آينده چين امنيت دارند. از هفته آينده همه به سر كارهاي‌شان برمي‌گردند و باشگاه ما هم دوباره باز مي‌شود. اما همانطور كه گفتم اين ويروس در ايران به شدت شيوع پيدا كرده و ما ايراني‌ها نمي‌توانيم به جايي برويم. رييس باشگاه زماني كه در چين بودم گفت چين برايت امن نيست و به ايران برگرد، حالا برعكس شده و مي‌گويد بايد به چين بروم تا از اين ويروس در امان باشم. اميدوارم خيلي زود اين دارو به ايران برسد و بتوانيم جان هموطنان‌مان را نجات بدهيم و اين ويروس كلا در دنيا نابود شود. طبق صحبتي كه با رييس باشگاه داشتم، مبتلايان به اين بيماري هم با آمپولي كه گفتم درمان مي‌شوند و كساني هم كه بيمار نشدند، با زدن اين آمپول واكسينه مي‌شوند و به هيچ عنوان كرونا نمي‌گيرند.


*در ايران با شيوع اين بيماري چه مي‌كني؟ نگران نيستي؟


من مقصر اصلي را هواپيمايي ماهان هم مي‌دانم. دقيق بخواهم اشاره كنم بايد بگويم زماني كه ما وارد ايران شديم، اصلا چكاپ كامل نشديم. وقتي هم كه ما برگشتيم و تمام پروازها به چين كنسل شد، ولي پرواز ماهان هنوز به چين مي‌رفت و مي‌آمد. حتي دو تا از دوستان چيني‌ام كه مقصدشان تركيه بود، مي‌آمدند از ايران به تركيه مي‌رفتند. اين ويروس وارد ايران مي‌شود و از اينجا به كشورهاي ديگر مي‌رود.


*الهه هم يكي از آخرين نفراتي بود كه از چين به ايران آمد و در استوري‌اي كه منتشر كرد نوشته بود در پروازش بيش از 30 چيني حضور داشتند كه نه ماسك زده بودند و نه دستكش دست‌شان بود.


جالب است كه اصلا الهه قرنطينه هم نشد. آن زمان اعلام كردند آخرين پرواز از چين به سمت ايران است و من تمام سعيم را كردم كه براي الهه بليت تهيه كنم تا به ايران بيايد. همه كشورها وقتي پروازي به چين مي‌فرستادند فقط دانشجوها و مردم خودشان را برمي‌گرداندند ولي متاسفانه ايران خيلي راحت همه افراد غيرايراني كه بليت گرفته بودند را سوار مي‌كرد و وارد ايران مي‌شدند و اگر آنها ويروسي داشتند، منتقل مي‌كردند. خودم حس مي‌كردم وقتي الهه برگردد، حداقل دو هفته قرنطينه مي‌شود، اما هيچ خبري نبود. البته خود الهه به شدت رعايت مي‌كرد و ماسك مي‌زد و هميشه دستكش داشت و به خودش مي‌رسيد اما بقيه كساني كه در پرواز بودند رعايت نمي‌كردند. در فضاي مجازي همه ديدند وقتي پروازي در كشور خودشان به زمين مي‌نشست، تك تك مسافران را ضدعفوني مي‌كردند و بعد از آن هم قرنطينه مي‌شدند. اين اشتباهي بود از سوي خود ما و پرواز ماهان كه هيچ مراقبتي نداشتند.


*همان‌طور كه اشاره كردي، شرايط براي تو و الهه كاملا برعكس شد. به خاطر كرونا به ايران آمديد و به خاطر كرونا نمي‌توانيد از كشور خارج شويد.


بايد مثل شهر ووهان كه مركز اين ويروس بود و شهر را قرنطينه كردند، ما هم بايد قم را كه گفته شد مركز اين ويروس است، قرنطينه مي‌كرديم. قم جايي است كه در مسير خيلي از شهرها و استان‌ها قرار دارد. آنطور كه من شنيده‌ام در هر شهري كه كرونا پيدا مي‌شد، متوجه مي‌شدند طرف از قم آمده. متاسفانه هنوز هم كه هنوز است، بسياري از ايراني‌ها اين ويروس را سرسري گرفته‌اند در حالي كه اين ويروس از چيزي كه فكر مي‌كنند خيلي خطرناك‌تر است.


*گفته شد كرونا از سوپ خفاش آمده و گويا تو هم در چين غذاهاي عجيب و غريب‌شان را امتحان كرده‌اي.


من سعي كردم غذاهاي مختلف چيني را امتحان كنم ولي هيچ‌وقت نتوانستم غذاهايي مثل خفاش و موش را امتحان كنم... ولي در يك برهه من به خاطر شرايط آب و هوايي سرد چين، زياد سرما مي‌خوردم. رييس باشگاه به من گفت عقرب پادزهري دارد كه مي‌تواند در تقويت ايمني بدنت خيلي به تو كمك كند تا سرما نخوري و از سوي ديگر بعد از تمرين سنگين تمام خستگي‌ات را از بين ببرد. من مي‌ديدم هر روز بچه‌ها بعد از باشگاه مي‌رفتند يك سيخ عقرب سوخاري مي‌خريدند و مي‌خوردند. من خيلي از اين كار بدم مي‌آمد اما وقتي مدام بيمار مي‌شدم و اين پيشنهاد را به من دادند، آخر عقرب را خوردم و جالب است كه حدود سه ماه به هيچ عنوان سرما نخوردم.


*پس آخر عقرب را خوردي...


بله آخر اين كار را كردم. مزه‌اش مثل چيپس بود ولي اصلا به شكل غذا نگاه نمي‌كردم. غذاهاي دريايي چيني‌ها را خوردم و عقرب عجيب‌ترين غذايي بود كه خوردم.


*شما در اين روزها چه توصيه‌هايي براي مردم داري؟


همان‌طور كه گفتم كرونا ويروس خطرناكي است و توصيه‌ام اين است كه تا جايي كه مي‌شود مردم از حضور در اماكني كه تردد زيادي دارد، پرهيز كنند. اتوبوس‌ها، مترو، نماز جماعت، اماكن زيارتي و ... از جمله جاهايي است كه بهتر است رفت و آمدي نباشد تا اين دارو به ايران برسد. دست دادن اشتباهي است كه ما ايراني‌ها انجام مي‌دهيم و اين ويروس را به همديگر منتقل مي‌كنيم. اگر همديگر را دوست داريم، دست ندهيم و روبوسي نكنيم. من خودم بعد از دو هفته خانواده‌ام را ديدم، به هيچ عنوان دست ندادم. از هر جايي كه مي‌آييم اول دست‌ها را ضدعفوني كنيم بعد وارد خانه شويم.


*با شيوع كرونا هم مشكلات بسياري در تهيه ماسك و ژل ضدعفوني كننده و البته الكل به وجود آمد.


بله همين‌طور است. ماسك‌ها بايد هر دو ساعت عوض شود اما خيلي‌ها توان خريد ماسك را ندارند چون خيلي گران شده. در چين هم اين اتفاق افتاد. زماني كه اين ويروس آمد، ماسك به شدت گران شد. بعد رييس جمهور چين سخنراني زيبايي انجام داد و از فردايش ماسك‌ها زير قيمت به فروش رفت. رييس باشگاه گفت رييس جمهور گفته اگر مثلا ماسك را گران كنيد، خيلي‌ها توان خريدش را ندارند و اين ويروس از همين افراد بي‌بضاعت به قشر ثروتمند انتقال پيدا مي‌كند. اگر مي‌خواهيد اين اتفاق نيفتد، شما خودتان بايد به همديگر كمك كنيد. حتي يك كارخانه تمام ماسك‌هايش را رايگان در اختيار مردم گذاشت. يا در يكسري مكان عمومي افرادي بودند كه رايگان به مردم ماسك و دستكش مي‌دادند.


*خودت در پيدا كردن ماسك و ژل مشكل نداشتي؟


من هم نتوانستم پيدا كنم. تا حدي كه خودم دست به كار شدم و در خانه با الكل مواد ضدعفوني‌كننده درست كرديم. همه چيز از خود ما شروع مي‌شود. اگر شخص من براي اينكه اين ويروس را نگيرم، ماسك‌ها را انبار كنم اشتباه است. يك كاري هم مجلس كرد و آمدند يك پك كامل به تمام نماينده‌ها دادند. اما كاش اين كاري كه براي اين مسئولان كشور انجام دادند، براي افراد بي‌بضاعت هم انجام مي‌دادند. كساني كه در مجلس هستند، توان خريد ماسك و ژل را هميشه دارند. حتي اگر اين ماسك بشود 10 ميليون آنها توان خريدش را دارند. من در خيابان مي‌ديدم كساني كه بدون دستكش و حفاظت دارند گل مي‌فروشند. خب اين خودش يك راه انتقال است. الان خود نماينده‌هاي مجلس كه اين هديه را گرفتند، بيايند و يك هديه بزرگ به مردم بدهند و اين ماسك‌ها و مواد ضدعفوني كننده را به خانواده‌ها برسانند تا اين ويروس هرچه زودتر جمع شود.


*راستي در اين شرايط، وضعيت تمرينت به چه شكل است؟


متاسفانه من يك هفته است كه به هيچ عنوان نتوانستم تمرين كنم. تنها كاري كه مي‌توانم انجام بدهم اين است كه در خانه روي تردميل بدوم و كمي شادو (سايه) بزنم. همه باشگاه‌ها تعطيل است و من هم كليد باشگاه را دارم ولي به خاطر اين ويروس خطرناك در خانه مي‌مانم و تمرين مي‌كنم تا براي مسابقاتم آماده شوم.

 


تازه ترین خبرها