نگاهی به زوایای مختلف یک انتخاب بحث‌برانگیز
13937
اسکو «هیچ»!
20 بهمن 1398
1683
ایرانی
اگر قرار بود یک کروات انتخاب شود، چرا نسخه بدل به اصلی ترجیح داده شد؟

روزنامه گل- دقیقا یک سال بعد از قطع همکاری کارلوس کی‌روش با تیم ملی ایران، فدراسیون فوتبال دومین جانشین مرد پرتغالی را برگزید؛ نفر اول مارک ویلموتس بود که از همه نظر گند زد و رفت و نفر دوم هم دراگان اسکوچیچ است؛ کسی که حالا انتخاب و معرفی او نیز با انتقادات فراوانی همراه شده است. جبهه حامیان مربیان داخلی، حالا بدون تعارف و رودربایستی سکوت چند ساله‌شان را شکسته‌اند و به اسکو حمله می‌کنند. دلیلش هم مشخص است؛ این مربی کارنامه چندان پرباری ندارد و طی سال‌های اخیر فقط در فوتبال ایران مشغول به کار بوده است. اسکوچیچ در این فصل سرمربی نفت آبادان بوده و انصافا هم تیمش فوتبال خوبی بازی می‌کرد، اما حتی وقتی شایعه حضور او در پرسپولیس مطرح شد هم برخی مرد کروات را برای این نیمکت کوچک دانستند. طبیعتا وقتی این مربی در ایران فقط در تیم‌هایی مثل ملوان و خونه‌به‌خونه کار کرده، پیش آمدن بحث حضورش در پرسپولیس یا استقلال انتقادات زیادی به دنبال می‌آورد، ناگهان اما اسکوچیچ در ارتقای رتبه‌ای باورنکردنی هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت و حالا همین مساله دستمایه نقدهای پرشمار و بعضا تند و آتشین شده است.

راه فرار فدراسیون «بن‌بست» است

همه می‌دانند که فدراسیون فوتبال این بار مصمم بود یک سرمربی داخلی را روی نیمکت تیم ملی بنشاند. مشکلاتی که در مسیر همکاری با ویلموتس و سایر مربیان خارجی به وجود آمد، فدراسیون را به گزینه انتخاب قطعی مربی داخلی رساند. آنها دو کاندیدا به این منظور داشتند؛ یکی علی دایی که گویا داستان «منع کار» او جدی است و دیگری امیر قلعه‌نویی که با سپاهان قرارداد داشت و باشگاه اصفهانی تحت هیچ شرایطی اجازه جدایی‌اش را نداد. به علاوه انتخاب هر کدام از این دو نفر می‌توانست مایه ملامت فدراسیون توسط افکار عمومی شود؛ چرا که هم دایی و هم قلعه‌نویی سابقه یک دوره ناکامی روی نیمکت تیم ملی را داشتتند. شاید با این خیالات بود که دوستان برای گریز از تحمل شماتت و سرزنش، ناگهان دوباره به سمت سرمربی خارجی تغییر مسیر دادند و دراگان اسکوچیچ را انتخاب کردند. با این وجود به نظر می‌رسد راه فرار فدراسیون بن‌بست است، چرا که انتخاب مربی کروات هم انتقادات فراوانی را به همراه آورده. در حقیقت مربیان ایرانی چنین گزینشی را توهین به خود تلقی می‌کنند و در نقطه مقابل بخش زیادی از کسانی هم که همیشه حامی استفاده از دانش وارداتی بودند، جدیت کافی برای پشتیبانی از اسکوچیچ را ندارند، چرا که اصولا مرد کروات را در رده سرمربیان ممتاز خارجی نمی‌دانند.

کروات بدل به جای کروات اصل!

بعد از قطع همکاری با مارک ویلموتس اینطور به نظر می‌رسید که فدراسیون فوتبال گزینه‌ای جز برانکو ایوانکوویچ ندارد و قطعا با پروفسور برای هدایت تیم ملی به توافق خواهد رسید. با این وجود تعلل عجیب و مبهم فدراسیون موجب شد برانکو سر از نیمکت عمان در بیاورد. سپس دوستان اهمال خودشان را «تئوریزه» کردند و گفتند دنبال جذب مربی داخلی هستند، اما نهایتا اسکوچیچ برگزیده شد. خب حالا سوال این است که اگر قرار بود یک کروات انتخاب شود، چرا نسخه بدل به اصلی ترجیح داده شد؟ رزومه، دستاوردها و مقبولیت برانکو و اسکوچیچ را با هم مقایسه کنید تا ببینید فدراسیون چه چیزی را از دست داد و چه چیزی را انتخاب کرد.

بیرون از ایران بازار دارد؟

در کارنامه اسکوچیچ حضور روی نیمکت تیم‌هایی همچون العربی کویت و النصر عربستان به چشم می‌خورد، اما اولا که این رزومه برای تعارف نیمکت تیم ملی به او به اندازه کافی غنی نیست، ثانیا در کارنامه او سابقه هدایت تیم‌های ملی به چشم نمی‌خورد و ثالثا اسکو از زمان حضور در فوتبال ایران، خارج از کشورمان بازار نداشته و تنها بین تیم‌های داخلی دست به دست شده است. او از سال 92 که به ملوان آمد فاقد بازار کار در خارج از ایران بوده که این یک موضوع بحث‌برانگیز است.

ازران و مطیع؛ همین!

چنانکه گفته شد کارنامه اسکوچیچ آنقدرها قابل دفاع نیست؛ بنابراین احتمالا مولفه‌های غیرفنی در انتخاب او نقش پررنگ‌تری داشته است. در این میان به نظر می‌رسد دو فاکتور تفاهم حداکثری (همان اطاعت‌پذری!) و مسایل مالی کلیدواژه‌های رسیدن به اسکوچیچ بوده است. در مورد قرارداد او گفته می‌شود مدتش سه ساله و مبلغش هر سال پنج میلیارد تومان است که اگرچه در مقایسه با دستمزد مربیان ایرانی خیلی گران به نظر می‌رسد، اما اگر قرار بود فدراسیون مربی دلاربگیر بیاورد، شاید از اینها بیشتر باید خرج می‌کرد. مهم‌تر اینکه ظاهرا قرارداد اسکو ریالی بسته شده. به علاوه این احتمال وجود دارد با او شرط کرده باشند که در صورت صعود تیم ملی به جام‌جهانی، مربی دیگری جای وی را بگیرد؛ شرطی که مثلا امیر قلعه‌نویی تن به پذیرش آن نمی‌داد.

با 120 هزار دلار آمده بود

در نهایت اینکه اسکوچیچ سال 92 در حالی برای هدایت ملوان به ایران آمد که دستمزدش فقط 120 هزار دلار بود. صادق درودگر، مدیرعامل وقت ملوان در این مورد گفته بود: «ما در این فصل با او قرارداد 120هزار دلاری بستیم که رقم بسیار پایینی بود. واقعیت این است که من از شرایطی که دراگان داشت از نظر مالی سوءاستفاده کردم. او پلیپ روده داشت و عمل کرده بود و دوره نقاهت را می‌گذراند.» حالا اما حتی اگر با قیمت سرسام‌آور امروز دلار هم محاسبه کنیم، باید گفت دستمزد اسکوچیچ در فوتبال ایران حداقل سه برابر شده است. همچنین فراموش نکنیم صادق درودگر در حال حاضر یکی از مدیران فدراسیون فوتبال به شمار می‌آید.


تازه ترین خبرها