درآمد کهکشانی صداوسیما از تبلیغات قبل از دربی
13870
هر ثانیه 187 میلیون!
16 بهمن 1398
452
ایرانی
تلویزیون تنها از ناحیه پخش آگهی‌های قبل از دربی ، هر ثانیه بین 161 تا 187 میلیون تومان درآمد به دست می‌آورد

روزنامه گل- شاید چشم‌های شما هم مثل ما گرد شود اگر بدانید یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد تلویزیون تنها از ناحیه پخش آگهی‌های قبل از دربی، هر ثانیه بین 161 تا 187 میلیون تومان درآمد به دست می‌آورد! با توجه به عدم شفافیت در ارکان مختلف صداوسیما، برای حساب و کتاب به این منظور سراغ سایت بازرگانی سازمان رفتیم. آنجا بخشنامه‌ای وجود دارد که با آب و تاب از جذابیت دربی برای مشتری‌ها حرف زده و بعد تعرفه‌ها را درج کرده است. سه تعرفه برای سه گروه وجود دارد که ترتیب آن به این شکل است: گروه اول: طبقه35+ 990درصد، گروه دوم: طبقه35+ 950درصد، گروه سوم: طبقه35+850درصد.

برای آشنایی با طبقات باید تعرفه‌های سال 98 را پیدا کنید. طبقه 35 در حقیقت گرانترین تعرفه پایه را دارد که قیمتش هر ثانیه 11 میلیون تومان است. این اما همه ماجرا نیست و به نرخ آگهی‌ها ضریب ماهانه هم تعلق می‌گیرد. ضریب ماهانه بهمن 55 درصد است و ما باید این نسبت را به قیمت پایه اضافه کنیم. بنابراین هر ثانیه آگهی برای طبقه 35 در بهمن، حدود 17 میلیون تومان آب می‌خورد.

حالا نوبت افزودن ضریب‌های مندرج در بخشنامه ویژه دربی است. به این ترتیب روشن می‌شود طبقه 35 با ضریب 990 درصد برای گروه اول مساوی هر ثانیه 187 میلیون تومان می‌شود. این رقم برای گروه دوم با ضریب 950 درصدی حدود 178 میلیون تومان خواهد بود و گروه سوم با ضریب 850 درصدی، به ازای هر ثانیه تبلیغ قبل از دربی باید تقریبا 161 میلیون تومان بپردازد!

و اما دو نکته؛ اول اینکه گروه‌هایه سه‌گانه بر اساس جنس و ماهیت کالاها و خدمات آگهی‌شده تعیین می‌شوند و دوم آنکه صداوسیما قطعا برای مشتریانش تخفیف‌های متنوعی هم در نظر می‌گیرد که باید از این رقم کم شود. همچنین فراموش نکنید این تازه فقط قیمت پخش آگهی قبل از دربی است و سایر آگهی‌ها مثل بین دو نیمه، پایان دیدار، زیرنویس، جک لوگو و مخصوصا تقدیم برنامه محاسبه نشده است.

نهایتا آنچه بر جا می‌ماند، سود میلیاردی سازمانی است که یک ریال هم به فوتبال نم پس نمی‌دهد. در نتیجه بازیکنان پرسپولیس و استقلال قبل از بازی در اعتراض به مشکلات مالی دست به اعتصاب می‌زنند و اعصاب هواداران را به هم می‌ریزند، اما پنجشنبه که پنجه در پنجه می‌اندازند، بزرگترین برنده رقابت آنها سازمان انحصاری صداوسیما است.


تازه ترین خبرها