بدهی، پشت بدهی
13641
آشنایی با بزرگترین بحران پرسپولیس
02 بهمن 1398
636
مسایل فنی را بگذارید کنار، حتی به حضور یا عدم حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آُسیا هم که فعلا خیلی خبرساز شده کاری نداشته باشید. بحران بزرگتر چیز دیگری است

روزنامه گل- مسایل فنی را بگذارید کنار، حتی به حضور یا عدم حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آُسیا هم که فعلا خیلی خبرساز شده کاری نداشته باشید. بحران بزرگتر، داستان مسایل و مشکلات مالی پرسپولیس است؛ تیمی که تا خرخره بدهکار است و چیزی نمانده زیر بار دیون داخلی و خارجی، کمر خم کند. برخی از این بدهی‌ها جنبه کلان و فوری دارند و برخی دیگر نه؛ اما حتی اگر فقط دسته اول را در نظر بگیریم، پرسپولیس به سرعت نیاز به فراهم کردن چیزی نزدیک به 30 میلیارد تومان پول فقط برای تسویه‌حساب با طلبکاران خارجی دارد؛ اتفاقی که اگر رخ ندهد، ممکن است منجر به محرومیت این تیم از جذب بازیکن یا حتی کسر امتیاز شود.

دو و نیم میلیون دلار؛ حداقل

در حال حاضر مهم‌ترین طلبکار پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ است که پایگاه اجتماعی بسیار خوبی نزد هواداران دارد و به همین دلیل حتی یک دلار هم تخفیف نمی‌دهد. گفته می‌شود برای تسویه‌حساب با او و دستیارانش، مجموعا باید عددی حدود یک میلیون دلار پرداخت شود. بعضی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که شکایت برانکو حتی شاید تا پایان سال جاری به نتیجه برسد و منجر به جریمه پرسپولیس شود. این اما تنها مشکل پرسپولیس با کروات‌ها نیست، چرا که هموطن برانکو یعنی ماریو بودیمیر هم از سرخپوشان شکایت کرده و به تنهایی 60 درصد کل طلب ایوانکوویچ را به عنوان غرامت خواسته! باز برانکو هفت جام برای قرمزها آورده و حقش را می‌خواهد، اما بودیمیر صرفا با یک نیم‌فصل بازی آن هم با کیفیت نه‌چندان بالا، پرونده‌ای باز کرده که با پول وکیل و جریمه دیرکرد، حدود 600 هزار دلار خرج روی دست پرسپولیس می‌گذارد. این نکته را اخیرا خود محمدحسن انصاری‌فرد گفته و البته بر خلاف داستان برانکو، تلاشی برای مصالحه با مهاجم کروات هم از سوی او و همکارانش دیده نمی‌شود. در کنار این دو پرونده، به زودی شکایت گابریل کالدرون هم وصول خواهد شد؛ سرمربی نیم‌فصل اول سرخپوشان که فعلا فقط 300 هزار دلار از قرارداد 850 هزار دلاری‌اش را دریافت کرده و با توجه به مفاد قراردادش بین 150 تا 550 هزار دلار دیگر می‌تواند از باشگاه ایرانی پول بگیرد. اگر طلب دستیاران کالدرون را هم به این لیست اضافه کنید و مثلا هزینه‌هایی همچون جریمه احتمالی پرسپولیس بابت انصراف از لیگ قهرمانان آسیا را هم به آن بیفزایید، بدهی تقریبا دوونیم میلیون دلاری قرمزها در مقطع فعلی، قطعی به نظر می‌رسد. پولی که با توجه به ارزش فعلی ارز، حداقل 30 میلیارد تومان خواهد شد.

بشار و رادو؛ پرونده‌های آتی

همین حالا هم در اردوی پرسپولیس دو بازیکن داریم که قشنگ می‌توانند کیس پرونده و دادگاه در ماه‌های آینده باشند. این دو، بوژیدار رادوشوویچ و بشار رسن هستند که هر دو بخش زیادی از قراردادشان را نگرفته‌اند و بنا به یک روایت، برای لیگ نوزدهم حتی یک دلار دریافتی هم نداشته‌اند. اصلا به همین دلیل ممکن بود بشار بعد از تعطیلات نیم‌فصل به ایران برنگردد. او همین حالا هم باشگاه را تهدید به فسخ یکطرفه قرارداد کرده و یک اولتیماتوم چند روزه داده است. جالب‌تر اینکه پرسپولیسی‌ها با این حال و روزشان(!) اخیرا دو بازیکن خارجی دیگر هم گرفته‌اند.

چک‌های یحیی و قسط بازیکنان

غیر از بدهی‌های دلاری، باشگاه پرسپولیس با انبوهی از دیون ریالی هم مواجه است. مدیران باشگاه در حال حاضر از موعد پرداختی به بازیکنان‌شان عقب افتاده‌اند و مدام با وعده و مصاحبه زمان می‌خرند. قرارداد بازیکنان هم بعد از قهرمانی‌های اخیر حسابی بالا رفته و مدیریت کار سختی برای به روز کردن پرداختی‌ها دارد. همچنین اخیرا برای دریافت رضایتنامه یحیی گل‌محمدی از شهرخودرو هم دو فقره چک با تاریخ سررسید نه‌چندان دورهنگام داده شده که اگر پاس نشود، کار بالا می‌گیرد. برخی شایعات حاکی از آن است که این دو فقره چک، جمعا ارزشی بین پنج تا شش میلیارد تومان دارند. همچنین شرکتی که برای دریافت حق بلیت‌فروشی با مدیریت قبلی قرارداد بسته بود هم با وجود مبلغی که پرداخته، نتوانسته این امتیاز را در اختیار بگیرد و حالا با درخواست غرامت بالای 10 میلیارد تومان به جمع شکات داخلی پرسپولیس اضافه شده است. خدا برکت بدهد!


تازه ترین خبرها