تا بازی بعدی قرمز و آبی، کمی فکر کنید!
13588
آموزش حقه‌بازی روی آنتن تلویزیون
01 بهمن 1398
745
ایرانی
یعنی ما که اصلا منظورمان پرسپولیس و استقلال نیست و این دو تیم بدبخت از نظر قانونی حق اعتراض و شریک شدن در بیزینس ما را ندارند. راستی که چقدر این زرنگ‌بازی شما چندش‌آور است.

روزنامه گل- رسول بهروش

رابطه فوتبال و تلویزیون در ایران، حتی شبیه «برده‌داری» هم نیست؛ چه اینکه در آن نظام منسوخ لااقل ارباب‌ها تکه نان و کاسه آبی جلوی برده‌ها می‌گذاشتند تا از گرسنگی تلف نشوند و به بیگاری و سود رساندن ادامه بدهند. اینجا اما تلویزیون مالک مطلق بی‌خیر است؛ می‌دوشد، می‌برد، کیف می‌کند و تازه هر جا عشقش بکشد با آن لحن بیزارکننده «بیست‌وسی»طور در قامت مدعی‌العموم به اهالی فوتبال پند و اندرزهای حکیمانه می‌دهد! بعد کافی است شما دوزار از درآمد خود فوتبال را به عنوان حق پخش از اینها بخواهی تا نهایت گردن‌کشی را ببینی؛ طوری که حتی وزارتخانه و مجلس هم حریف نیستند.

این اما همه محاسن رسانه به اصطلاح ملی نیست. آنجا طوری از آب کره می‌گیرند که آدمیزاد متحیر می‌ماند. سیستمی که قرار بود آموزگار اخلاقیات در جامعه باشد، هر روز برگ برنده‌ای جدید رو می‌کند. اخیرا ویدیویی از اجراهای رضا جاودانی منتشر شده که وی در آن لباس آبی و قرمز را برای فروش به مردم تبلیغ می‌کند. دقیقا هم پیراهن‌ها را با همین نام صدا می‌زند: آبی و قرمز! بعد هم برای تحریک بیشتر هواداران اعلام می‌کند: «برای خرید این پیراهن‌ها با قیمت ویژه، فقط تا بازی بعدی تیم‌های قرمز و آبی فرصت دارید.» یعنی چه؟ یعنی ما که اصلا منظورمان پرسپولیس و استقلال نیست و این دو تیم بدبخت از نظر قانونی حق اعتراض و شریک شدن در بیزینس ما را ندارند. راستی که چقدر این زرنگ‌بازی شما چندش‌آور است.

تلویزیون دولتی ایران را با بیشتر از دو هزار میلیارد تومان بودجه سالانه و کلی درآمد تبلیغاتی، تبدیل کرده‌اید به «بوتیک» و به سبک شبکه‌های بنجل ماهواره‌ای لباس‌فروشی می‌کنید. از این بدتر اما فریفتن هواداران عامی پرسپولیس و استقلال با کلمات قرمز و آبی است. جناب جاودانی تحصیل‌کرده حقوق هستند و لابد با حذف نام پرسپولیس و استقلال، گیر و گور قضایی داستان را رفع کرده‌اند؛ اما تکلیف ما با اخلاق و حق‌الناس چیست؟ گیریم که از محکمه این دنیایی جستید، با محکمه وجدان چه می‌کنید؟ چقدر از کنار این تیم‌ها می‌خورید و می‌برید و کمترین حق‌شان را هم نمی‌دهید؟ باز این در مقابل اصل واقعه هیچ است؛ اینکه در تلویزیون مدعی اخلاقیات، رسما به مردم آموزش حقه و نیرنگ می‌دهید و بافتن کلاه شرعی را باب می‌کنید. تا بازی بعدی قرمز و آبی وقت دارید کمی فکر کنید، بلکه از نقطه‌ای که در آن ایستاده‌اید و کاری که انجام می‌دهید خجالت بکشید. گرچه خیلی هم خوشبین نیستیم!


تازه ترین خبرها