کاراته با تمام مشکلات کشور به خواسته‌هایش رسید
12848
سجاد گنج‌زاده: برای سهمیه المپیک اصلا کری‌خوانی نداریم
16 آذر 1398
737
منهای فوتبال
سجاد گنج‌زاده کاراته‌کای سنگین وزن ایران در حالی کارش در سال 2019 را با مدال طلای آخرین مرحله لیگ جهانی به پایان برد که در این سال به یک هدف مهم دیگرش نیز دست یافت. 

نگار رشیدی

سال 2019 برای سجاد گنج‌زاده همه چیز داشت. کاراته‌کای دسته سنگین‌وزن ایران که نه‌تنها یکی از شانس‌های اصلی کسب سهمیه المپیک است، بلکه خیلی‌ها از الان او را روی سکوی المپیک 2020 توکیو می‌بینند. گنج‌زاده در سال 2019 توانست با ایستادن روی سکوی قهرمانی کاراته‌وان مادرید ضمن رقم زدن یک پایان طلایی، در این سال برای بار دوم عنوان گرندوینری را هم به دست بیاورد. البته او توانست در سال 2019 به یکی دیگر از اهداف خودش برسد و آن رساندن تعداد مدال‌های طلایش در لیگ‌های جهانی به عدد 10 بود. گفتگوی گنج‌زاده با «گل» را بخوانید.

با توجه به اینکه کاراته در سال 2019 تورنمنتی ندارد، می‌شود درباره سالی که گذشت صحبت کرد.

خدا را شکر سال 2019 با مدال طلا برای من تمام شد. من در این سال سه مدال طلا، یک نقره و دو برنز توانستم در لیگ‌های جهانی به دست بیاورم. کسب دوباره عنوان گرندوینری هم اتفاق خوبی برای من بود. در رنکینگ جهانی هم نفر اول هستم و در رنکینگ المپیکی نفر دوم. در مجموع تمام اینها سال خوبی را برایم رقم زد.

به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که در ورزش کشور بود، کاراته توانست تا اینجا به خواسته‌هایش برسد. 

هدف ما برمی‌گردد به 2020 و کسب سهمیه المپیک. ولی تا اینجا خدا را شکر عملکردمان خوب بوده. هنوز پنج مسابقه دیگر داریم و امیدوارم این عملکرد خوب در تورنمنت‌های باقی مانده هم ادامه داشته باشد و بتوانیم به موفقیت برسیم.

تیم ایران عنوان بهترین تیم 2019 را هم که به دست آورد.

بله این عنوان در بخش آقایان به دست آمد. واقعیت این است که این حاصل یک اتفاق نبوده. همه دست به دست هم دادند. از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک گرفته تا حمایت فدراسیون و سرمربی و مربی و تلاش بازیکنان نقش‌ داشته‌اند تا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم و مجموع مدال‌های‌مان (30 مدال) از کشورهای دیگر بیشتر باشد.

کمی هم از کاراته‌وان مادرید صحبت کنیم. این مرحله از لیگ جهانی چطور بود؟

این مسابقات معمولا در یک سطح برگزار می‌شود و بهترین‌های دنیا می‌آیند و همه دنبال جمع کردن امتیاز هستند. طبیعتا ایران هم بازیکنانی که شانس کسب سهمیه المپیک دارند را به این تورنمنت برد و خدا را شکر من هم جزو مدال‌آوران این مرحله بودم.

نکته جالب این مسابقات عملکرد دور از انتظار ژاپن بود که تنها یک برنز در کومیته مردان کسب کرد.

راستش من به عملکرد ژاپن توجه نکردم. اما در وزن من یک ژاپنی هست که سال‌هاست با یکدیگر مسابقه می‌دهیم و معمولا او برنده می‌شود اما در دو مسابقه گذشته توانستم او را شکست بدهم. واقعا بازی سختی بود ولی توانستم پیروز از میدان خارج شوم. از طرفی این نتیجه ژاپن فکر می‌کنم طبیعی باشد. چون فقط تیم ایران است که در لیگ‌های جهانی ثبات داشته. بقیه تیم‌ها یک مرحله خوب بودند و یک مرحله بد. در کل هم ما تمام تمرکزمان را روی عملکرد خودمان می‌گذاریم.

یک هدف دیگر شما رسیدن به دهمین مدال طلا در لیگ‌های جهانی بود که آن را محقق کردید.

بله خدا را شکر در این چند سال که در لیگ‌های جهانی شرکت کردم توانستم مدال‌های طلا بگیرم. برایم خیلی مهم بود که در سال 2019 تعداد این مدال‌های طلا را به عدد 10 برسانم و حالا خوشحالم که به یکی از اهدافم رسیدم. امیدوارم با تلاش در آینده به اهداف دیگرم هم برسم که بزرگ‌ترین آن ایستادن روی سکوی قهرمانی المپیک است.

شما نفر دوم رنکینگ المپیک هستید. فاصله‌تان با رقیب ترکیه‌ای که صدرنشین است، چقدر است؟

800 امتیاز. یعنی اندازه یک مدال نقره. تمام هدف من این است که در رنکینگ المپیک صدرنشین شوم و ان‌شاءا... او را می‌گیرم.

همچنین نگاه‌های بسیاری روی رقابت شما و ذبیح‌ا... پورشیب است که در مادرید از او فاصله گرفتید.

نه فاصله ما هم خیلی زیاد نیست و فقط اندازه یک مدال فاصله داریم. همان‌طور که گفتم هنوز پنج مسابقه مانده و امیدوارم هر کسی که شایسته‌ است در المپیک به میدان برود.

تا به حال با پورشیب درباره سهمیه المپیک صحبت کردید یا بخواهید کری داشته باشید؟

نه اصلا. در کاراته به ما یاد داده‌اند همیشه به یکدیگر و بزرگ‌ترها احترام بگذاریم. اصلا در تیم جو کری خوانی وجود ندارد. اتفاقا همه پشت هم هستیم و فرقی ندارد که چه کسی به سهمیه می‌رسد. ما در کاراته یک تیم هستیم و مهم موفقیت کاراته ایران است.

تکلیف سهمیه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود.

سهمیه از طریق رنکینگ 26 اسفند با پایان پنج تورنمنتی که گفتم مشخص می‌شود. یک مسابقه هم در فرانسه هست که در آن سهمیه توزیع می‌شود که فکر می‌کنم اردیبهشت برگزار می‌شود.

پس زمان برای آماده‌سازی المپیک دارید.

بله با مشخص شدن سهمیه‌ها از طریق رنکینگ 5،6 ماهی زمان تا المپیک داریم. البته ما تمام این مسابقه‌هایی که شرکت می‌کنیم را به چشم تمرین می‌بینیم تا تجربه خوبی کسب کنیم. ان‌شاءا... که بتوانیم عمکلرد خوبی داشته باشیم.

قبل از اعزام به مادرید غیبت شهرام هروی در تمرین تیم ملی خیلی‌ها را نگران کرد اما با استوری که بعد از مسابقات گذاشت، این نگرانی برطرف شد.

حضور استاد هروی به عنوان سرمربی همیشه باعث قوت قلب فدراسیون و بازیکنان است. فکر نمی‌کنم فدراسیون اجازه بدهد که ایشان نباشد. ما خودمان هم نمی‌توانیم تصور کنیم که استاد هروی در تیم نباشند. نقش ایشان در موفقیت‌های کاراته فوق‌العاده پررنگ است.

راستی وضعیت‌تان با صندوق حمایت از قهرمانان به کجا رسید؟

ما کارهای‌مان را در یکی،دو هفته انجام دادیم ولی الان چند ماه است که منتظر پرداخت حقوق هستیم که متاسفانه هیچ خبری از حقوق نیست.

حقوقی هم که قرار بود به کسانی که سهمیه المپیک می‌گیرند و شانس کسب سهمیه هستند تعلق بگیرد هنوز با وجود گذشت چند ماه پرداخت نشده است.

من چندان در جریان این حقوق نیستم ولی شنیده‌ام برای کسانی که سهمیه بگیرند ماهی پنج میلیون تومان حقوق به اندازه یک سال در نظر گرفته‌اند.

کاراته در المپیک 2022 جوانان ماندنی شد. امیدوار هستید این اتفاق در المپیک بزرگسالان هم بیفتد؟

من از این بابت خیلی خوشحالم و جوانان‌مان یک فرصت دیگر دارند که در المپیک خوش بدرخشند. همین‌طور برای کاراته در المپیک خوشحالم. امیدوارم این اتفاق برای المپیک پاریس هم بیفتد یا اگر نشد، در دوره بعدی کاراته دوباره به المپیک راه پیدا کند. کاراته در دنیا جمعیت قابل قبولی دارد که نمی‌شود نادیده‌شان گرفت. حق کاراته است که در المپیک به صورت ثابت باشد. نمی‌دانم چرا کاراته را از المپیک پاریس بیرون آورده‌اند اما امیدوارم روزی این حضور ثابت شود.


تازه ترین خبرها