پرسپولیس مهاجم شش‌دانگ و پلی میکر می‌خواهد
12514
پیوس: نوع انتقاد کالدرون از علیپور اشتباه بود
21 آبان 1398
598
ایرانی
مهاجم ملی‌پوش سابق پرسپولیس عقیده دارد، باید به سرمربی آرژانتینی فرصت داد تا بتواند تفکراتش را در تیم پیاده کند.

روزنامه گل -


فرشاد پیوس عقیده دارد، پرسپولیس تا پایان هفته دهم عملکردش خوب بوده چراکه هم سرمربی و هم چند بازیکن  تیم عوض‌شده‌اند و از سوی دیگر تیمی که 3 سال با تفکرات یک مربی دیگر شکل‌گرفته بود، زمان می‌برد تا با مربی جدید خو بگیرد.


پیوس اشاره‌ای هم به عملکرد علیپور دارد و می‌گوید مثل قبل خوب نبوده چراکه انتظار از او زیاد است ولی درعین‌حال نباید او را تخریب کرد. من معتقدم اگر سرمربی و یا هر پیشکسوتی به او انتقاد فنی دارد باید خصوصی با او در میان بگذارند، نه  اینکه در جمع و یا مطبوعات  به او حمله کنند چون نتیجه عکس خواهد داد.

 

بعد از 10 هفته عملکرد پرسپولیس را در لیگ نوزدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟


کسب 19 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه سوم و حضور در جمع مدعیان قهرمانی نمی‌تواند نتیجه بدی باشد. اما انتظار هواداران بیشتر از این است. البته حق هم دارند چون پرسپولیس امسال تیم بسیار پر مهره‌ای  است و هواداران به همین دلیل انتظار دارند تیمشان در صدر جدول و بخت نخست قهرمانی باشد.

 

اما خیلی‌ها معتقدند کالدرون انتظارات را برآورده نکرده است؟


ببینید ما اگر انتقاد داریم باید منطقی باشد،  نه اینکه تیم  و بازیکنان را تخریب کنیم. پرسپولیس 3 سال طلایی را با برانکو پشت سر گذاشت و همین انتظارات را بالابرده است و حالا هر مربی که بعد از او بیاید کارش سخت است، چون همه از او انتظار قهرمانی دارند. کالدرون مربی خوبی است اما من فکر می‌کنم او زیر بار فشار نام برانکو است. از سوی دیگر پرسپولیس کالدرون با پرسپولیس برانکو خیلی فرق کرده است، حداقل 4 الی 5 بازیکن جدید جذب‌شده‌اند، که همگی مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند و متعاقباً می‌خواهند فیکس بازی کنند. پرسپولیس حالا 20 بازیکن ستاره و مدعی دارد و همین، کار کالدرون را برای انتخاب 11 نفر اصلی سخت می‌کند. برانکو 11 بازیکن تاپ داشت  و مابقی در جه 2 بودند که برای نشستن بر روی نیمکت مشکل نداشتند، اما الآن نیمکت نشینان تیم کالدرون مدعی بازی هستند که همین کار او را سخت‌تر می‌کند تا حاشیه‌ها را کنترل کند. من عقیده دارم که باید به کالدرون فرصت داد تا در آرامش تفکرات تاکتیکی‌اش را پیاده کند و بتواند نتایج مطلوب‌تر بگیرد.

 

اما خیلی‌ها می‌گویند داشتن یک نیمکت خوب یک نعمت است و دست مربی را برای تعویض خوب باز می‌گذارد ؟


بله من هم موافق همین موضوع هستم اما شما باید بتوانید این موضوع را مدیریت کنید. داشتن نیمکت خوب دست مربی را برای ترکیب اصلی و تعویض باز می‌گذارد ولی باید درعین‌حال این موضوع را هم مدیریت کند تا برای تیم حاشیه‌ساز نشود. شاید اگر خود برانکو بود به شکل دیگری این موضوع را حل می‌کرد چون بعد از 5 سال حضور در ایران به‌خوبی فوتبال ما و بازیکنان را به   می‌شناخت اما کالدرون فرصت می‌خواهد تا با روحیات و اخلاق بازیکنان ایرانی آشنا شود و این زمان‌بر است.

 

چه کسی می‌تواند به او کمک کند؟


به عقیده من بهترین فرد برای کمک به او کریم باقری است. البته من فکر می‌کنم کریم حاشیه‌های زیادی را جمع کرده و حتی از ایجاد حواشی جدید هم جلوگیری کرده است.

 

با این اوصاف می‌توان به این پرسپولیس امیدوار بود که قهرمان شود ؟


پرسپولیس بااینکه مهرهای خوبی دارد ولی درعین‌حال دریکی دو خط   کارایی لازم را ندارد. اول اینکه پرسپولیس یک مهاجم شش‌دانگ می‌خواهد که کنار علیپور بازی کند. دوم اینکه یک بازی‌ساز هم احتیاج دارد. پرسپولیس هافبک‌های خوبی دارد اما در خط هافبک دفاعی و هافبک‌های کناری حضور دارند. پرسپولیس در میانه زمین یک بازی‌ساز حرفه‌ای احتیاج دارد. متأسفانه بشار نتوانسته انتظارات را برآورده کند و بقیه هم در این پست جواب ندادند. من فکر می‌کنم اگر پرسپولیس این نقص‌ها را برطرف کند خصوصاً در خط حمله بازهم بخت نخست قهرمانی خواهد بود.

 

بحث مهاجم شد. در این مدت هجمه‌های سنگینی علیه علیپور بود . گل نزدن ازیک‌طرف ، گل نشدن و نوع ضربه پنالتی هم که اوضاع را خراب‌تر کرد و بعد انتشار ویدیو درگیری با هوادار که تکمیل‌کننده بود ؟


علیپور بازیکن خوب و بااخلاقی است . من طی این مدت چند بار با او صحبت کردم. متأسفانه او در دوران افت خود بود و از سوی دیگر مهاجم کنارش هم بسیار بد است ونمی تواند او را پوشش دهد که همین باعث شد،  فشار بر روی او بیشتر شود. وقتی شما در این شرایط قرار می‌گیرید تمرکز خود را از دست می‌دهید. حالا در نظر بگیرد هوادار هم اعتراض کند، که اوضاع خراب‌تر می‌شود. من عقیده دارم در وهله اول مربی باید با او صحبت کند اما در فضایی خصوصی نه اینکه کار را به مطبوعات بکشد، چون کار خراب‌تر می‌شود و شما نتیجه عکس می‌گیرد. در این وضعیت روحیه بازیکن نابود می‌شود. من آن روزی که کالدرون در مورد علیپور حرف زد ناراحت شدم . بالاخره علیپور سرمایه باشگاه است و راه برخورد با او فرق می‌کند . بهتر بود کالدرون در رختکن و یا فردای بازی در زمان تمرین که عصبانی نبود با او صحبت، یا از او انتقاد می‌کرد و ایراداتش را گوشزد می‌کرد. با تمام این اوصاف  خود بازیکن هم باید بیشتر تمرکزش را بر روی بازی‌هایش  بگذارد و به حرف مطبوعات و هواداران کاری نداشته باشد تا بتواند از وضعیت رهایی پیدا کند.

 

با این اوصاف و تماس‌هایی که شما با علیپور داشتید او می‌تواند خودش را پیدا کند ؟


مطمنا همین‌طور است. گفتم نقش مربی خیلی مهم است و هم اینکه هم‌بازی‌هایش نیز به او کمک کنند. اما در مورد هواداران هم باید بگویم این نوع رفتار خوب نیست بالاخره بازیکنان زحمت می‌کشند و همیشه هم رو فرم خوب نیستند و به قولی روز بد و خوب دارند برای همین نباید با آقای گل تیم این‌گونه رفتار کنند . من هم کار آن هوادار را که توهین کرده تقبیح می‌کنم.


 
گویا  باشگاه می‌خواهد جونیور را در نیم‌فصل رد کند ؟ البته شایعه در خصوص قرارداد او و نحوه آمدنش به پرسپولیس هم زیاد است؟


خرید چنین بازیکنی از ابتدا اشتباه بود . من نمی‌دانم آن موقع در باشگاه چه خبر بوده که او را جذب کردند. شما مهاجم خارجی می‌خرید که عصای دست تیم باشد نه اینکه تازه شما بخواهید به او کمک کنید تا راه بیافتد! جونیور باید زودتر از پرسپولیس برود . اگر مهاجم خارجی خوب پیدا کردند، که جایگزین او کنند، اما اگر هم نبود چه‌بهتر بر روی بازیکنانی چون عبدی یا همین آریا برزگر سرمایه‌گذاری کنند و با میدان دادن به آن‌ها  خط حمله پرسپولیس را برای سال‌های بعد بیمه کنند.


تیم ملی باید آخر هفته به مصاف عراق برود این دیدار را چطور می‌بینید ؟ خصوصاً با حواشی ایجادشده .


بازی سختی است و با توجه به اینکه نتیجه این دیدار می‌تواند در سرنوشت تیم ملی تأثیر بگذارد. تیم ملی برابر بحرین شکست خورد و شرایطش در جدول کمی سخت شد اما الآن این فرصت را دارد تا با برتری برابر عراق دوباره به بالای جدول برگردد. عراق تیم بسیار قدرتمندی است اما تیم ملی ایران این پتانسیل را دارد که این تیم را شکست بدهد. ما بازیکنانی داریم که در پست‌های مختلف برتری نسبی نسبت به عراق دارند و اگر تیم ملی کمی از حواشی دور باشد قاعدتاً می‌تواند روز پنج‌شنبه عراق را نیز شکست بدهد. در مورد حواشی هم  چه بخواهیم چه نخواهیم حواشی می‌تواند تأثیرگذار باشد اما این هنر مجموعه کادر فنی تیم ملی است که تیم را از حواشی دور کند و باعث شود بازیکنان فقط تمرکزشان روی بازی پیش رو باشد. ما قطعاً می‌توانیم عراق را شکست بدهیم به شرطی که با همه توان به مصاف این تیم برویم.

 

آرش جعفری

 


تازه ترین خبرها