از موی گندیده تا آدم‌خوار؛ نژادپرستی عمدی و سهوی
12496
خطر! چیزهایی هست که نمی‌دانیم
20 آبان 1398
864
ایرانی
پس از آن اتفاق عادل از بیننده‌ها و منشا پوزش خواست

روزنامه گل- مهدي مناجاتي، مربي پيشكسوت فوتبال ايران ديروز در يك برنامه تلويزيوني حاضر شد و به طور مفصل در مدح مربيان ايراني سخن گفت. اينكه مربي ايراني دلش براي بچه‌هاي نازي‌آباد مي‌سوزد يا مربي خارجي در كاخ مرمر زندگي مي‌كند و ... به هر حال آقا مهدي بزرگ ما هستند، مثل هر شهروند آزادي نظرشان را گفته‌اند و ما هم مكلف به احترام هستيم، اما اين جمله كه «یک موی گندیده ایرانی شرف دارد به تمام مربیان خارجی» قشنگ بوي نژادپرستي مي‌دهد. اساسا نژادپرستي مرزهاي باريكي دارد كه اگر حواست نباشد، راحت از آنها عبور مي‌كني. هيچ موي گنديده‌اي خوب نيست؛ مخصوصا وقتي در مقام مقايسه با دانش و تخصص قرار مي‌گيرد. بازيكن و مربي بنجل خارجي زياد به ايران آمده، اما آدم مفيد هم كم نداشته‌ايم. اگر به برابري انسان‌ها ايمان نداريد، حداقل حرمت همان گروه را نگه داريد. به عنوان مثال آیا برانکو برای پرسپولیس مربی بدی بود؟ مگر هم‌او نبود که تیم متوسط‌شده پرسپولیس را از چنگ مربیان دلسوز ایرانی(!) خارج کرد و بعد از مدتها اندوه و عذاب، لبخند را به لب هواداران نشاند؟ مگر کارلوس کی‌روش که بعد از سه مربی ناکام و ناکارآمد ایرانی به تیم ملی شخصیت دوباره داد، مربی بدی بود؟ عجیب‌تر اینکه بسیاری از قدیمی‌ترها و هم‌دوره‌ای‌های آقای مناجاتی از مربیانی مثل رایکوف و راجرز به نیکی یاد می‌کنند. یعنی یک موی گندیده مربی ایرانی، به تمام این جماعت می‌ارزد؟

گادوین منشا و سهل‌انگاری عادل

عادل فردوسی‌پور مجری خوشنام و بسیار معتبری است که همه از نیت پاک او خبر دارند، اما حتی او هم با یک بار با عدم درک ظرافت‌های حوزه نژادپرستی دچار مخمصه شد. موضوع به شبی برمی‌گردد که گادوین منشا، بازیکن وقت پرسپولیس میهمان برنامه نود بود. عادل که خیلی پیش می‌آمد با رنگ صورت خودش و سبزه بودنش شوخی کند، رو به منشا گفت: «من هم سیاهم، البته نه به اندازه تو.» هر دو هم در آن لحظه به ماجرا خندیدند، اما پس از برنامه کارشناسان زیادی به فردوسی‌پور تذکر دادند که اظهارنظرش روی مرز نژادپرستی بوده و شاید اگر گادوین منشا گشاده‌رو نبود و فرهنگ عامیانه ایرانی را نمی‌شناخت، واکنش تندی به ماجرا نشان می‌داد. پس از آن اتفاق عادل از بیننده‌ها و منشا پوزش خواست.

فیروز کریمی و آدم‌خوار

شش سال پیش زمانی که فیروز کریمی سرمربی پیکان بود، ویدیویی از رفتار او با یک بازیکن خارجی و سیه‌چرده تیم حریف منتشر شد که جامعه فوتبال را شوکه کرد. این ویدیو آنقدر عجیب است که هنوز هم گاه و بیگاه بازنشر می‌شود و بازدیدهای زیادی می‌گیرد. آن روز پیکان سقوط کرده با فجرسپاسی بازی داشت. کریمی که در طول مسابقه هم کنار زمین سروصدای زیادی راه انداخته بود، بعد از پایان بازی وارد زمین شد و به برخی از شاگردانش تشر زد. در همین حال سیدنی بیتو، مهاجم ۲۹ ساله هلندی تیم فجرسپاسی، به آرامی به کریمی نزدیک شد و قصد داشت با او دست بدهد، اما فیروز به تندی و با خشونت زیر دست او کوبید و در جهت دیگری حرکت کرد. سرمربی پیکان در ادامه خطاب به بازیکن تیمش که داشت بیتو را دلداری می‌داد گفت: «بیا داوود، اون آدمخواره، بزرگ‌تر دست می‌ده عوضی.» این ویدیو بازتاب‌های منفی بسیار زیادی پیدا کرد و خیلی‌ها رفتار کریمی را زیر سوال بردند. قطعا اگر چنین فیلمی در یک کشور اروپایی با فوتبال قانونمندتر ضبط می‌شد، مربی خاطی دچار دردسر بسیار بزرگی می‌شد.


تازه ترین خبرها