خوشحالم به‌عنوان یک ایرانی در فوتبال آذربایجان تاریخ‌ساز شدم
11857
پیمان بابایی: منتظر یک شانس از سوی ویلموتس هستم
28 مهر 1398
623
ایرانی خارجی
ویلموتس نشان داده بدون توجه به اسم‌ورسم بازیکنان و اینکه در چه سطحی بازی می‌کنند روی همه فوتبالیست‌های داخلی و خارجی تمرکز داشته و عملکردشان را زیر ذره‌بین قرار داده است.

سیدیاسر رضوی / ویلموتس نشان داده بدون توجه به اسم‌ورسم بازیکنان و اینکه در چه سطحی بازی می‌کنند روی همه فوتبالیست‌های داخلی و خارجی تمرکز داشته و عملکردشان را زیر ذره‌بین قرار داده است. نگاهی متفاوت از کی روش که علاقه زیادی به لژیونرها داشت و این نگاه او باعث شده بود که فوتبالیست‌های ایرانی به دنبال ادامه کارشان در لیگ‌های خارج از کشور باشند. یکی از این بازیکنان پیمان بابایی است که در فوتبال آذربایجان به یک تاریخ‌ساز تبدیل‌شده است. بازیکنی که توانست تیم سومقاییت را با هت تریکی که انجام داد به فینال جام حذفی این کشور برساند و در یک قدمی حضور در لیگ اروپا به این خواسته نرسیدند. پیمان بابایی که در ایران هم عملکرد خوبی در ماشین‌سازی داشت و یکی از بازیکنان گلزن به‌حساب می‌آمد حالا مطمئن است با نگاه ویلموتس و فوتبال هجومی‌اش این شانس را دارد که بتواند به تیم ملی برسد وقتی می‌بیند حتی از لیگ یک هم او بازیکن به اردوهای تیم ملی فرا می‌خواند. با پیمان بابایی که حالا مهدی شریفی هم به‌عنوان یک ایرانی دیگر در کنار خودش دارد هم صحبت شدیم و در خصوص شرایطش در فوتبال آذربایجان صحبت کردیم.

پیمان بابایی درحالی‌که در لیگ هجدهم اسمش حوالی استقلال و فولاد و چند تیم دیگر ازجمله پیکان شنیده می‌شد در ماشین‌سازی ماند و نیم‌فصل به‌یک‌باره خبر رسید که به سومقاییت و فوتبال آذربایجان رفتی؟

من ابتدای لیگ هجدهم پیشنهاد جدی از استقلال و فولاد و همان‌طور که گفتید پیکان داشتم که باشگاه ماشین‌سازی اجازه جدایی به من نداد و فصل را با همین تیم شروع کردم. البته ابتدای فصل هم در تراکتورسازی بودم که شرایط حضورم در این تیم فراهم نشد و در ماشین‌سازی ماندم. نیم‌فصل هم این پیشنهاد از فوتبال آذربایجان رسید و خودم هم باور کنید نفهمیدم که چه شد این‌قدر سریع به آذربایجان آمدم و قراردادم را با سومقاییت امضا کردم و الان در خدمت این تیم هستم.

خیلی هم ‌دست پر به فوتبال آذربایجان آمدی؟

بله خدا را شکر از همان ابتدای کار که به سومقاییت آمدم خیلی زود توانستم در این تیم جا بیفتم و گلزنی کنم. البته فاکتور اصلی که خیلی به من کمک کرد بحث هم‌زبانی بود که توانستم زود در تیم جا بیفتم و این تیم را همراهی کنم. من از همان روزی که به سومقاییت آمدم سرمربی تیم در جلسه‌ای به من گفت که فوتبال تو را کاملاً دنبال می‌کردیم و مطمئن هستیم که برای سومقاییت می‌توانی تأثیرگذار باشی. با این شرایط من هم که دیدم این نگاه روی من وجود دارد از همان ابتدای کار باقدرت کار را شروع کردم و خوشحالم که نماینده خوبی برای فوتبال ایران در کشور آذربایجان بودم.

پس با این شرایط ضرر نکردی به فوتبال آذربایجان آمدی؟

در اینجا شرایط و بستر برای پیشرفت کاملاً آماده است و بازیکنان خوب و باکیفیتی را در فوتبال آذربایجان می‌توانید ببینید. فدراسیون فوتبال آذربایجان سرمایه‌گذاری بسیار زیادی اینجا کرده‌اند و مثلاً تیمی مثل قره‌باغ یکی از تیم‌های سرشناس کشور آذربایجان است که بازیکنان مطرحی در آن توپ می‌زنند. شما نگاه کنید همین قره‌باغ در اروپا با تیم‌های اتلتیکومادرید، آرسنال، چلسی و خیلی تیم‌های دیگر مطرح بازی کرده و عملکرد بسیار خوبی داشته است. به همین خاطر به نظرم انتخاب خوبی داشتم و می‌دانم که در فوتبال آذربایجان این بستر برای من فراهم است که بتوانم از آن به‌عنوان یک سکوی پرتاب و رشد در فوتبال اروپا بهره ببرم.

پیمان بابایی مهاجم ایرانی تاریخ‌ساز فوتبال آذربایجان و تیم سومقاییت هم لقب گرفته است؟

این مسئله برای من یک اتفاق خوب بود که فصل گذشته توانستم در بدو ورود به سومقاییت این تیم را برای اولین بار در تاریخ تأسیس به فینال جام حذفی برسانم. در آن بازی سه گل توانستم به ثمر برسانم که هت تریک من هم برای من بسیار پرارزش بود و هم اینکه خدا را شکر توانستم برای سومقاییت مثمرثمر واقع شوم و این تیم را در یک قدمی قهرمانی جام حذفی برسانم. متأسفانه در بازی فینال با یک گل شکست خوردم و به این مهم نرسیدیم.

امسال شرایط تیم را چطور می‌بینی به نظرت سومقاییت می‌تواند بازهم در جام حذفی و لیگ آذربایجان موفق باشد؟

متأسفانه من در ابتدای فصل دچار یک مصدومیت شدم که باعث شد کمی دیرتر به تیم اضافه شوم. بااین‌حال شرایط خوب است و روزبه‌روز آماده‌تر می‌شوم تا بیشتر به سومقاییت کمک کنم. امسال خدا را شکر شرایط ما خوب است و هدف‌گذاری باشگاه این است که در لیگ و جام حذفی بتوانیم راه حضور این تیم در لیگ و لیگ قهرمانان اروپا را فراهم کنیم. مردم آذربایجان علاقه زیادی به فوتبال دارند و دیدید که فینال لیگ اروپا بین چلسی و لیورپول هم در این کشور برگزار شد و حسابی مورد استقبال قرار گرفت.

امسال که مهدی شریفی هم با تو همبازی شد؟

من بعد از فرزاد حاتمی که چند سال پیش در فوتبال آذربایجان بود دومین ایرانی بودم که توانستم در این کشور فوتبالم را ادامه دهم. خدا را شکر عملکرد و شرایطی که به‌عنوان نماینده ایران داشتم کمک کرد تا نگاه خوبی به بازیکنان ایرانی داشته باشند. همین مسئله باعث شد تا با مطرح‌شدن نام مهدی شریفی برای آمدن به سومقاییت نگاه مثبتی باشد. حتی سرمربی تیم هم از من در مورد مهدی پرسید که همان‌جا این انتقال را تائید کردم و به آن‌ها گفتم این بازیکن می‌تواند به سومقاییت در لیگ آذربایجان کمک کند. خوشبختانه مهدی هم تا به سومقاییت آمد کارش را با گل شروع کرد و در همان بازی اول 2 گل به ثمر رساند.

پس پیمان بابایی با مهدی شریفی زوج خوبی را در خط حمله سومقاییت تشکیل داده‌اید؟

بعد از آمدن مهدی شریفی سرمربی سومقاییت تغییر سیستم داد و در کنار من به‌عنوان مهاجم چپ یا راست از مهدی شریفی استفاده می‌کند. روزبه‌روز با یکدیگر هماهنگ‌تر می‌شویم و امیدوارم بتوانیم روند خوبی را داشته باشیم و هرچه بهتر در خدمت سومقاییت باشیم.

قبول داری کمی بدشانس هستی؟

چطور؟

تو وقتی در ایران بودی و برای ماشین‌سازی فوتبال بازی می‌کردی اسم تو جزو نفراتی بود که گفته می‌شد کی روش روی تو نظر دارد و حضورت در فوتبال اروپا شرایط را برای تو خیلی بهتر می‌کرد که او رفت و حالا ویلموتس آمده است و نگاه او متفاوت است؟ 

همان‌طور که گفتید من زمان آقای کی روش این شانس را داشتم که به اردو دعوت بشوم و تنها عاملی که باعث شد از ماشین‌سازی به آذربایجان و سومقاییت بروم همین دیدگاه ایشان بود که به بازیکنانی که در خارج از کشور بازی می‌کردند بیشتر بها می‌داد. حالا اما آقای ویلموتس آمده که نشان داده حتی بازیکنان لیگ یک هم از نظر او پنهان نمی‌ماند و این یک اتفاق بسیار خوب است. مربی‌ای که در همین دو بازی اخیر به‌خصوص مقابل کامبوج با بها دادن به جوانانی مثل محبی نشان داد که کار با بازیکنان جوان را بلد است. این مسئله انگیزه من را زیاد کرده و با توجه به فوتبال هجومی که ویلموتس در تیم ملی ایران مدنظر دارد امیدوارم این اتفاق برای من بیفتد و بتوانم به تیم ملی کشورم دعوت شوم که این آرزوی هر بازیکنی است.

اما در پست تو رقیب زیاد است و اگر هم دعوت بشوی کار آسانی نداری؟

من تمام سعی خودم را می‌کنم که به اردوی تیم ملی کشورم دعوت بشوم و به همین خاطر سعی کرده‌ام در آذربایجان یک نماینده خیلی خوب برای فوتبال ایران باشم. مطمئن باشید تنها منتظر یک شانس از سوی آقای ویلموتس برای حضور در تیم ملی هستم تا بتوانم از آن به بهترین شکل بهره ببرم. هرچند که معتقدم عملکرد من را ایشان زیر نظر دارد و وقتی می‌بینم لیگ یک ازنظر ایشان پنهان نمی‌ماند با امید دوچندان کارم را دنبال می‌کنم. امیدوارم این اتفاق بیفتد تا بتوانم لباس تیم ملی کشورم را به تن کنم.

تو فوتبال تیم ملی کی روش را دنبال می‌کردی و حالا هم به نظر می‌رسد تیم ملی ویلموتس را هم به‌خوبی رصد می‌کنی. این دو تیم چقدر با هم متفاوت هستند؟

به‌هرحال هر مربی سیستم خاص خودش را دارد اما به نظرم فوتبالی که ویلموتس در حال پیاده‌سازی آن در فوتبال ایران است با جنس و  عیار فوتبال ایران که عاشق فوتبال هجومی و روبه‌جلوست بیشتر هماهنگی داشته باشد. به‌هرحال در زمان آقای کی روش تیم ملی ما عملکرد خوبی داشت اما به نظرم فوتبال جذابی نداشتیم اما حالا قابلیت‌های تکنیکی بازیکنان ما بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

به نظرت پس او می‌تواند موفق باشد؟

قطعاً ویلموتس می‌تواند و به نظرم همان زمانی که به کی روش دادیم به او هم بدهیم این اتفاق خواهد افتاد و به‌راحتی می‌تواند موفق باشد. به‌هرحال هر تغییری کمی زمان می‌برد و من به نظرم نگاه ویلموتس با جنس فوتبال ایران هماهنگ است.

در این‌یک سال و اندی که در آذربایجان هستی شناخت مردم این کشور از فوتبال ما چطور است و چقدر شباهت و تفاوت بین فوتبال ما با آن‌ها وجود دارد؟

به‌هرحال مردم آذربایجان با فوتبال ایران غریبه نیستند و تیم‌های مطرح کشورمان از جمله استقلال، پرسپولیس و به‌خصوص تراکتورسازی را خوب می‌شناسند. قبلاً هم که تیم‌های فولاد و ماشین‌سازی از بازیکنان آذربایجانی استفاده کرده‌اند. فوتبال آذربایجان مثل ما فوتبالی فیزیکی دارد اما برای آن‌ها تکنیک بسیار مهم است و به همین خاطر علاقه زیادی به بازیکنان تکنیکی دارند. تیم ملی آذربایجان هم با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که روی فوتبال خودش انجام داده هرسال شرایط بهتری دارد و بازیکنان باکیفیتی را به لیگ این کشور می‌آورد. همان‌طور که گفتم تیم قره‌باغ را اگر شما نگاه کنید بازیکنان مطرحی از قاره‌های مختلف در آن توپ می‌زنند و سرمایه‌گذاری بسیار خوبی کرده است. الان هم در لیگ آذربایجان تنها تیم بدون باخت در صدر جدول هستند که از 7 بازی 21 امتیاز به دست آورده‌اند و از حالا یکی از مدعیان اصلی حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند. ما هم در سومقاییت همه تلاش خودمان را می‌کنیم که بتوانیم راهی به رقابت‌های اروپایی ازجمله لیگ اروپا و لیگ قهرمانان داشته باشیم.

پس شرایط زندگی در آذربایجان زیاد هم برای تو سخت نیست و خوب توانستی بافرهنگ این مردم اخت پیدا کنی؟

به هرحال دوری از خانه و خانواده سخت است و همیشه گفته‌اند وطن تو جایی است که پدر و مادرت آنجا زندگی می‌کنند. مردم آذربایجان و هم تیمی هایم و کل اهالی باشگاه به من خیلی لطف دارند و با آمدن مهدی شریفی هم شرایط برای من بهتر است و توانسته‌ام تمام تمرکزم را روی هر روز بهتر شدن بگذارم. امکانات خوبی در آذربایجان وجود دارد و امیدوارم با استفاده از این شرایط بتوانم از سختی‌های امروز به اتفاقات خوب برسم که یکی از آن‌ها تیم ملی کشورم است.

پس با این حساب مردم آذربایجان با اسطوره فوتبال ایران و آقای گل جهان یعنی علی دایی خوب آشنا هستند؟

دقیقه او را می‌شناسند و مثل ما ایرانی‌ها و ترک‌زبان‌ها او را خیلی دوست دارند. باور کنید یکی از بحث‌هایی که ما الان در سومقاییت زیاد در مورد آن صحبت می‌کنیم عبور رونالدو از رکورد علی دایی است که سر شدن یا نشدن آن مدام بحث می‌کنیم. این مسئله و این موضوع نشان می‌دهد که مردم آذربایجان فوتبال ایران را دنبال می‌کنند و حساسیت‌ها روی عملکرد ما زیاد است. به همین خاطر سعی می‌کنیم مدام بهترین عملکرد را داشته باشیم و نمایندگان خوبی برای ایران باشیم.


تازه ترین خبرها