ایران برای هدف جدید به بحرین رسید
11767
طلسم شکنی در جزیره
23 مهر 1398
336
ایرانی
تیم ملی باز هم به بحرین رسید. تیمی که در ادبیات رسانه  ای فوتبال ایران به تیمی که وقت کشی می کند، معروف است اما به نظر می رسد که نه ما و نه آنها وقتی برای تلف کردن نداریم.

روزنامه گل -

 



هر دو تیم می خواهند ببرند تا راهی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی و جام ملت ها شوند. برای همین تمام زور خود را می گذارند. با تمام توان به میدان می روند تا پیروز شوند. بازی در خانه حریف است و طبیعا سخت. چه آن که فیفا این بازی را آزمایش واقعی تیم مارک ویلموتس نامیده است اما باید به این موضوع توجه داشت که تیم ملی در خانه بحرین تا به حال به پیروزی نرسیده و حالا شاید زمان آن رسیده باشد که این طلسم شکسته شود.


ایران و بحرین تاکنون ۱۷ بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن، هشت پیروزی برای ایران، چهار پیروزی برای بحرین و پنج تساوی بوده است. در این بازی ها ۴۴ گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۳۲ گل و سهم بحرین ۱۲ گل می باشد. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که در بازی هایی که میان 2 تیم در بحرین برگزار شده، تیم میزبان 3 بار پیروز شده و 2 بار هم بازی به تساوی انجامیده. البته موضوع امیدوار کننده این است که بحرین در پنج تقابل اخیر خود مقابل ایران به بردی نرسیده و 3 بار باخته و 2 بار مساوی کرده است. آخرین پیروزی این تیم برابر ایران به 19 شهریور 88 برمی گردد که بحرین در بازی دوستانه در منامه 4-2 به پیروزی دست یافت. آخرین بازی دو تیم هم 21 دی ماه 93 در جام ملت های آسیا 2015 استرالیا برگزار شد که تیم ملی 2-0 و با گل های احسان حاج صفی و مسعود شجاعی به پیروزی رسید. کلا ۲۲ بازیکن تیم ملی ایران موفق به زدن گل به تیم بحرین شده‌اند که علی دایی با زدن ۴ گل بهترین گلزن ایران در تاریخ جدال هایش با بحرین است. تیم ملی در این بازی اشکان دژاگه را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و ویلموتس امیدوار است با سایر ملی پوشان خود مانند کریم انصاری فرد، سردار آزمون و مهدی طارمی بردی دیگر را با ایران جشن بگیرد.


بازی امروز دو تیم ساعت 20 در ورزشگاه بین المللی بحرین معروف به ریفا در منامه برگزار می شود و والنتین کوالنکو ازبکستانی با کمک های آندری سانپکو و تیمور جانیولین این بازی را قضاوت خواهند کرد. کوالنکو در شرایطی داور این بازی است که در 2 جدال آخری که او برای ایران سوت زده، برد با ملی پوشان ما نبوده است. یکی دیدار با عمان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ که 1-1 به پایان رسید و دیگری بازی دوستانه ایران با ترکیه پیش از جام جهانی که تیم ملی 2-1 بازنده شد و حالا باید دید در جدال بحرین و ایران نحوه قضاوت کووالنکو و کمک‌هایش به چه ترتیبی خواهد بود.


بحرین در شرایطی در این بازی به میدان می رود که با تیم دهه قبل خود فاصله دارد و با قرار گرفتن در پله 105 رده بندی فیفا، 82 پله پایین تر از تیم ملی ایران است که در رنکینگ فیفا بیست و سوم است. بحرین در اولین بازی خود در گروه C  برابر عراق به تساوی 1-1 رسید، در دومین بازی خود 1-0 کامبوج را شکست داد و در حال حاضر در رده سوم جدول قرار دارد. این تیم که در هفته سوم مسابقات استراحت داشت، در یک بازی دوستانه برابر آذربایجان به میدان رفت و 3-2 شکست خورد. با این حال و با توجه به جمیع جهات، دلیل نمی شود ملی پوشان ایران این تیم را دست کم بگیرند. هدایت این تیم را هلیو سوسا سرمربی 50 ساله پرتغالی بر عهده دارد که بعد از جام ملت های آسیا سرمربی بحرین شده است. کسی که سرمربی روی نیمکت ویتوریا ستوبال، کوویلا و تیم جوانان پرتغال هم بوده و برخی او را کارلوس کی روش جدید می نامند. بحرین با هدایت این مربی 4 برد، 2 تساوی و یک باخت داشته و حالا امیدوار به صعود به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی و جام ملت هاست. درباره بازیکنان این تیم هم باید گفت که به غیر از 3 بازیکن، همه ملی پوشان این تیم در لیگ بحرین بازی می کنند. معروف ترین بازیکن این تیم هم عبدالله یوسف هلال مهاجم ۲۶ ساله و ۱۹۴ سانتی متری است که در اسلاویا پراگ بازی می کند و با حضور در این تیم معروف جمهوری چک به اولین بازیکن بحرینی تاریخ این کشور تبدیل شد که فرصت حضور در لیگ قهرمانان اروپا را پیدا کرد.


در مقابل تیم ملی در حالی در این مسابقه به میدان می رود که با مربیگری مارک ویلموتس به دنبال ارایه بازی هایی هجومی و تماشاگرپسند است. تیم ملی بعد از برد دو بر صفر برابر هنگ کنگ، با نتیجه شگفت انگیز 14 بر صفر کامبوج را در هم کوبید تا روحیه و اعتماد به نفس ملی پوشان دو چندان شود. حالا تیم ملی در پنجمین بازی خود با سرمربی بلژیکی اش که سومین بازی رسمی تیم ملی از  زمان آمدن او نیز محسوب می شود، برابر بحرین قرار می گیرد. دیداری که به نظر می رسد مهم ترین مسابقه تیم ملی با ویلموتس تا به اینجای کار باشد. چرا که تیم ملی در صورت پیروزی در این مسابقه 9 امتیازی خواهد شد و در صدر جدول باقی می ماند.
 

 

 


تازه ترین خبرها