داستان برادران ملی‌پوش
11733
راه طولانی دوقلوهای محمدی‌ تا رکورد بیانی‌ها
22 مهر 1398
238
ایرانی
در طول تاریخ فوتبال ایران، نام برادران زیادی به چشم می‌خورد ولی تعداد کمی از آنها به پیراهن تیم ملی رسیدند.

روزنامه گل -



در طول تاریخ فوتبال ایران، نام برادران زیادی به چشم می‌خورد ولی تعداد کمی از آنها به پیراهن تیم ملی رسیدند و تعداد برادرانی که به صورت همزمان در یک بازی ملی حضور داشتند به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد. بازی ایران با مالزی در بازیهای آسیایی 1990 آخرین دیداری بود که دو برادر همزمان در تیم ملی حضور داشتند و پس از شاهین و شاهرخ بیانی برادران دیگری در تیم ملی نبودند تا اینکه در دیدار ایران با کامبوج پس از ورود مهرداد محمدی به عنوان بازیکن تعویضی به زمین این اتفاق پس از 29 سال تکرار شد. به همین بهانه براداران ملی‌پوش  تاریخ تیم ملی مرور شده است.


برادران بیانی؛ قهرمانی در بازیهای آسیایی


شاهین و شاهرخ بیانی 16 دیدار ملی در کنار یکدیگر داشتند و از این نظر بین برادران تیم ملی رکوردار هستند. هر 2 بازیکن از سال 1984 تا 1990 در تیم ملی حضور داشتند که سهم شاهرخ در تیم ملی پررنگ‌تر بود و در 29 بازی ملی حاضر بود و شاهین 18 بازی ملی انجام داد. پررنگ‌ترین خاطره از حضور این دو برادر در تیم ملی، بازی ایران با عربستان در نیمه‌نهایی جام ملتهای آسیا در سال 1984 است که شاهرخ گل برتری ایران را به ثمر رساند ولی شاهین در واپسین دقایق به اشتباه دروازه خودی را باز کرد و تیم ملی نهایتاً در ضربات پنالتی حذف شد. قهرمانی در بازیهای آسیایی پکن، پایان کار این دو برادر در تیم ملی بود.


برادران فنونی‌زاده؛ سومی جام ملتهای آسیا


در دهه 60 به جز برادران بیانی، برادران فنونی‌زاده نیز در فوتبال ایران از جمله بازیکنان تاثیرگذار بودند ولی بنا به دلایلی هیچ وقت این دو زوج به صورت همزمان در تیم ملی بازی نکردند. مهدی و مرتضی فنونی زاده در جام ملتهای آسیا 1988 و یک بازی تدارکاتی مقابل ژاپن در کنار یکدیگر بازی کردند. پس از آن مرتضی 2 سال در تیم ملی بازی کرد ولی مهدی غایب بود و از بازیهای آسیایی 1990 مهدی فنونی زاده بازیکن تیم ملی بود ولی مرتضی به تیم ملی دعوت نشد تا در سال 1993 این بازیکن نیز از آخرین بازی ملی خود را انجام داد.


برادران انشا؛ حضور در نخستین بازی تاریخ


اولین بازی تاریخ تیم ملی در سال 1320 برابر افغانستان انجام شد. در این بازی دو برادر در ترکیب تیم ملی حاضر بودند. محمد و ناصر انشا در این بازی به میدان رفتند. تیم ملی پس از آن تا 6 سال در هیچ دیدار دیگری به میدان نرفت و این دو برادر فرصت بازی ملی پیدا نکردند.


برادران ملی‌پوشی که فرصت بازی در کنار یکدیگر را نداشتند


در تاریخ تیم ملی، برادرانی بودند که هر 2 به پیراهن تیم ملی رسیدند ولی در یک بازی با هم حضور نداشتند. رسول و حسین خطیبی برادرانی بودند که تنها چند دقیقه تا بازی همزمان فاصله داشتند ولی این اتفاق نیفتاد.  21 سال پیش در دیدار دوستانه ایران با کویت در روزی که حسین خطیبی تنها گل ملی خود را به ثمر رساند در دقیقه 60 تعویض شد و رسول خطیبی از دقیقه 87 وارد زمین شد.
مهدی و مجتبی شیری، فرهاد و فرزاد مجیدی، عباس و عزیز فرزانگان، پرویز و غلامحسین مظلومی، رضا و عزت وطن‌خواه دیگر برادرانی هستند که پیراهن تیم ملی را بر تن کردند ولی به صورت همزمان نبوده است.
 

 

 


تازه ترین خبرها