نگاهی به مهم‌ترین تقابل‌های ایران و بحرین
11732
جشن صعود پس از تلخ‌ترین شب فوتبالی!
22 مهر 1398
225
ایرانی
تیم ملی ایران در سومین بازی خود از مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین، سه شنبه شب در منامه به مصاف بحرین می‌رود.

روزنامه گل -



این بازی هفدهمین تقابل فوتبال ایران با بحرین است. در شانزده بازی قبلی، بحرین 3 بار ایران را شکست داده اما یکی از این شکست‌ها را شاید بتوان تلخ‌ترین شب فوتبالی‌ ایرانی‌ها دانست. با وجود اینکه فوتبال ایران 8 بار مقابل بحرین پیروز بوده و خاطرات خوبی هم از برتری مقابل این تیم داشته، شب تلخ منامه هیچ وقت از ذهن فوتبال‌دوستان ایرانی پاک نمی‌شود. در این گزارش چند برش از بازی‌های ایران و بحرین را مرور کرده‌ایم.


اولین توقف


بحرین در دو تقابل اولش با ایران حریف قدرتمندی برای فوتبال ما نبود تا سومین بازی تیم ملی مقابل بحرین فرارسید. ملی‌پوشان فوتبال ایران که قهرمان بازی‌های آسیایی 1990 پکن بودند و در بازی‌های آسیایی 1994 هیروشیما استانکو پوکله‌پوویچ فقید را روی نیمکت خود می‌دیدند، در اولین بازی خود در این رقابت‌ها مقابل بحرین با تساوی بدون گل متوقف شدند. نتیجه‌ای که اولین شگفتی آن بازی‌ها بود. علی دایی مهاجم تیم ملی که آن روزها هنوز به شهرت سال‌های بعد خود نرسیده بود، در آن بازی با مصدومیتی شدید رو به رو شد. در صحنه‌ی مصدومیت دایی، هم او و هم دروازه‌بان بحرین از دو طرف با سرعت به سمت توپ می‌دویدند، دروازه‌بان بحرین با کف پا و با ناجوانمردی ضربه‌ای محکم به شکم علی دایی زد که مهاجم تیم ملی کشورمان شدیدا مصدوم شد. دایی با وجود مصدومیت شدید تا پایان بازی در زمین ماند. پس از پایان بازی و انتقال دایی به بیمارستان پزشکان اعلام کردند ضربه کف پای دروازه‌بان بحرین به شکم دایی باعث پارگی طحال او شده است. دایی با آن مصدومیت شدید، چند ماهی از حضور در میادین دور بود. در نهایت تیم ملی که مقابل بحرین متوقف شده بود، نتوانست از مرحله‌ی گروهی رقابت‌ها صعود کند و مدعی عنوان قهرمانی در همان دور گروهی حذف شد.


تلخ‌ترین شب فوتبال ایران


تیم ملی ایران بعد از حضور در جام جهانی 1998 فرانسه، همه چیز برای صعودش به جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن در اختیار خودش بود. شاگردان میروسلاو بلاژویچ کروات در آخرین بازی مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی باید در منامه به مصاف بحرین می‌رفتند. تیم ملی اگر می‌توانست در آن بازی بحرین را شکست دهد، به عنوان تیم اول گروه مستقیما به جام جهانی 2002 صعود می‌کرد. شاگردان بلاژ که در بازی رفت با وجود عملکرد خوب در کسب پبروزی مقابل بحرین ناکام بودند و حتی گل صحیح یحیی گل‌محمدی هم به اشتباه آفساید گرفته شده بود، در بازی برگشت هم نتوانستند از سد بحرینی‌ها بگذرند. در حالی که همه‌ی ایرانی‌ها آماده بودند برای دومین دوره پیاپی جشن صعود به جام جهانی را برگزار کنند، تیم ملی بدترین بازی خود همراه با بلاژ را انجام داد و در یک بازی جنجالی که 3 اخراجی هم داشت، نتیجه را 3 بر یک به میزبان خود واگذار کرد. سیروس دین‌محمدی و علیرضا نیکبخت واحدی دو بازیکن اخراجی ایران در آن بازی بودند. با شکست ایران مقابل بحرین و پیروزی عربستان برابر تایلند، سعودی‌ها مستقیم به جام جهانی صعود کردند و ایران برای حضور در جام جهانی باید به پلی‌آف می‌رفت که در پلی‌آف هم بعد از گذر از امارات مقابل ایرلند شکست خورد و از رسیدن به جام جهانی باز ماند.رقص بازیکنان بحرین در زمین بعد از پیروزی مقابل ایران با پرچم عربستان هیچ وقت از ذهن فوتبال‌دوستان ایرانی پاک نمی‌شود. نکته عجیب، اتفاقات پس از بازی بود. یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای شایعه‌ای راه انداخت مبنی بر اینکه یکی از بازیکنان بحرین دو اخطاره بوده و بازی 3 بر صفر شده و ایران به جام جهانی صعود کرده است. گروهی از مردم پس از انتشار  این شایعه بی‌اساس حتی در خیابان‌ها شادی خود را شروع کردند. خیلی زود البته مشخص شد این خبر جعلی بوده است.


جدال انتقامی


اولین بازی ایران و بحرین بعد از شب تلخ منامه در جام ملت‌های آسیا 2004 چین برگزار شد. تیم ملی بعد از شکست مقابل چین میزبان در ضربات پنالتی در بازی رده بندی باید به مصاف بحرین می‌رفت. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی موفق شدند انتقام شکست در منامه را بگیرند و با نتیجه 4 بر 2 بحرین را شکست دهند. مهدی مهدوی‌کیا که یکی از خوش‌اخلاق‌ترین بازیکنان تیم ملی بود در یک صحنه بعد از اینکه بازیکن بحرین تکل خشنی از پشت روی پای علی دایی زد، عصبانی شد و به سمت بازیکن بحرین رفت که با کارت قرمز داور بازی مواجه شد. اخراج مهدوی‌کیا خیلی برای تیم ملی گران‌ تمام شد. تیم ملی که در مقدماتی جام جهانی 2006 در تهران به اردن باخته بود، باید در بازی برگشت در این کشور از سد اردن می‌گذشت تا شانسی برای صعود از گروه خود به مرحله‌ی بعدی مقدماتی جام جهانی داشته باشد. مهدوی‌کیا به دلیل اخراج در رده بندی جام ملت‌های آسیا، بازی با اردن را از دست داد اما تیم ملی بدون مهدوی‌کیا موفق شد در اردن با نتیجه 2 بر صفر از سد این تیم بگذرد و به راه خود برای صعود به جام جهانی ادامه دهد.


صعود به جام جهانی با حضور 100 هزار نفر


تیم ملی برای صعود به جام جهانی 2006 آلمان باید در ورزشگاه آزادی به مصاف بحرین می‌رفت. بازی با بحرین برای ایرانی‌ها یادآور شب تلخ منامه بود اما در تهران اتفاقات جور دیگری رقم خورد. در روزی که 100 هزار نفر به ورزشگاه آزادی آمده بودند، شاگردان برانکو ایوانکوویچ موفق شدند با تک گل محمد نصرتی میهمان خود بحرین را شکست دهند. با آن گل تیم ملی یک بازی زودتر از پایان مرحله‌ی گروهی مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان، سومین صعود خود به جام جهانی را قطعی کرد.


شب تحقیر بحرینی‌ها


تیم ملی برای صعود به جام جهانی 2014 برزیل در مرحله اول گروهی مقدماتی با بحرین همگروه بود. شاگردان کارلوس کی‌روش در سومین بازی خود در این مرحله باید به مصاف بحرین می‌رفتند. پیتر گرین استرالیایی قضاوت این بازی را بر عهده داشت. ثانیه 14 بازی بازیکن بحرین با خطایی شدیدی که روی آندرانیک تیموریان کرد با کارت قرمز داور استرالیایی رو به رو شد. با ده نفره شدن بحرین در همان ثانیه‌های ابتدایی بازی، تیم ملی کار سختی برای پیروزی نداشت. شاگردان کی‌روش در آن بازی با 6 گل بحرین را شکست دادند تا یکی از بهترین بردهای تیم ملی در دوران حضور کی‌‍روش مقابل بحرین و در ورزشگاه آزادی رقم بخورد.برد 6 گله با کی‌روش اولین برد 6 بر صفر ایران مقابل بحرین نبود. تیم ملی در اولین بازی تاریخ خود مقابل بحرین در بازی‌های آسیایی 1974 تهران هم این تیم را با 6 گل شکست داده بود.


پیروزی در آخرین بازی


ایران و بحرین تا به حال 16 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند. در این شانزده بازی 8 برد سهم ایران بوده. 5 بار دو تیم به تساوی رسیده‌اند و 3 بار تیم ملی مقابل بحرین شکست خورده است. تنها برد بحرین در بازی‌های رسمی مقابل ایران به همان بازی مقدماتی جام جهانی 2002 برمی‌گردد. دو برد دیگر بحرین مقابل ایران در بازی‌های دوستانه بوده است.


آخرین جدال ایران با بحرین به بازی اول ایران در جام ملت‌های آسیای 2015 برمی‌گردد. شاگردان کارلوس کی‌روش در آن بازی با 2 گل احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی بحرین را شکست دادند تا جام ملت‌ها را با پیروزی آغاز کنند.


بازی سه شنبه شب ایران و بحرین، 17 سال و 11 ماه و 24 روز بعد از شب تلخ منامه که مانع از صعود ایران به جام جهانی 2002 شد، برگزار می‌شود.
 

 

 


تازه ترین خبرها