تیم ملی با سیاست‌گذاری بهتر می‌توانست در جام جهانی روی سکو هم برود
11577
بهنام محمودی: صلاح نیست که معاون وزیر بخواهد کاندیدا شود
16 مهر 1398
719
منهای فوتبال
تیم ملی والیبال کشورمان که در جام جهانی 2019 حضور دارد و از پنج بازی خود صاحب سه شکست و دو پیروزی شده است، فردا در ششمین بازی‌اش که ساعت 8:30 دقیقه صبح برگزار می‌شود، به مصاف تونس می‌رود. این موضوع باعث شد تا به سراغ بهنام محمودی کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال برویم.

روزنامه گل -


او در گفتگویی که با «گل» داشت، درباره شرایط تیم ملی در این مسابقات به صحبت پرداخت. او معتقد است که تیم ملی با سیاست‌گذاری بهتر می‌توانست در جام جهانی روی سکو هم برود.


تیم ملی در حالی قرار است فردا با تونس بازی کند که آخرین بازی برابر برزیل را با نتیجه سه بر یک واگذار کردیم. شرایط تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟


به نظر من بچه‌ها در بازی با برزیل خوب بازی کردند. البته با جوانگرایی هم که در این مسابقات شده، نتایج طبیعی است. در بازی با برزیل هم آنها از لحاظ تجربی بهتر بودند ولی جوان‌های ما از لحاظ جسمانی از آنها سرتر بودند و بازی قابل قبولی را هم ارائه دادند. در بحث سیاست برد، اگر واقعا ما می‌خواستیم به پیروزی برسیم، با دو،سه تا تغییر می‌توانستیم شرایط را به سود خودمان تغییر دهیم و آنها را ببریم. با این حال، امیدوارم در بازی با تونس شرایط بهتر شود و بتوانیم به پیروزی برسیم.


ولی در کل در این تورنمنت دو برد کسب کرده‌ایم و سه باخت.


من اعتقاد دارم به این دلیل است که فدراسیون ما رییس و مدیر ندارد و سیاست‌گذاری درستی انجام نشده است. ما از چهار تورنمنتی که از ابتدای سال در آن شرکت داشتیم، دو تای آن برای‌مان اولویت داشته است. یکی انتخابی المپیک و یکی هم همین جام جهانی. ما اگر بازیکنان‌مان را خسته نمی‌کردیم و به بازیکنان اصلی‌مان استراحت بیشتری می‌دادیم، من مطمئن هستم که می‌توانستیم در این جام جهانی در جمع چهار تیم برتر باشیم. ایتالیا و روسیه تیم دوم‌شان را آورده‌اند. در این شرایط ما تیم‌هایی مثل مصر و حتی برزیل را هم می‌توانستیم ببریم و شانس این را داشتیم که روی سکو هم برویم. ما در لیگ ملت‌های والیبال یا در مسابقات قهرمانی آسیا از همین تیم جوان‌تر که در این مسابقات به میدان رفته، می‌توانستیم استفاده کنیم و هیچ اتفاقی هم برای‌مان نمی‌افتاد. حالا دوستان می‌گویند که ممکن بود ببازیم ولی ما می‌توانستیم از جوان‌ها به اضافه چند نفر دیگر استفاده کنیم و به موفقیت هم برسیم.


مسابقات قهرمانی آسیا سبک‌تر بود و می‌شد از جوان‌ترها استفاده کرد ولی در لیگ ملت‌ها به نظر می‌رسد مردم انتظار داشتند که تیم ملی بالا برود.


ما در لیگ ملت‌ها که می‌گویید مردم انتظار داشتند و با بهترین نفرات‌مان شرکت کردیم، ششم شدیم. لیگ ملت‌ها برای ما زمانی مهم است که ما مسابقات مهمی مثل انتخابی المپیک را نداشته باشیم. مردم باید توجیه بشوند توسط کارشناسان و سیاست‌های فدراسیون شفاف‌سازی بشود. ایتالیا الان می‌بازد. آیا برای‌شان مهم است؟ نه؛ چون المپیک برای‌شان اهمیت دارد ولی لهستان قهرمانی در جام جهانی برایش مهم است و تمام بازیکنانش را آورده است ولی در بازی‌های اروپایی بازیکنانش را نبرد و با شرایط ایده‌آل نرفت یا این که صربستان اصلا در این تورنمنت نیست. سیاست‌گذاری فدراسیون باید صورت بگیرد و کمیته فنی مشخص کند که کدام تورنمنت برای ما اهمیت بیشتری دارد ولی حالا تصمیمات درستی اتخاذ نشده است. امسال بهترین سالی بود که حتی می‌توانستیم روی سکو برویم ولی نشد. فکر می‌کنید اگر تیم اصلی ما آماده بود، برزیل، مصر یا روسیه را نمی‌توانستیم ببریم؟ می‌ماند تیم‌هایی مثل لهستان یا آمریکا که قبلا آنها را هم برده بودیم.


البته مقداری هم بازیکنان در این تورنمنت والیبال‌زده شده‌اند.


من هم همین را می‌گویم. الان چرا جوان‌های ما با انگیزه بازی می‌کنند؟ ما می‌بازیم ولی آنها باانگیزه هستند. چون کمتر خسته هستند. ما از جام جهانی برگردیم باید لیگ را شروع کنیم ولی آقای کولاکوویچ گفته لیگ را یک ماه تعطیل کنیم تا تیم ملی برای انتخابی المپیک آماده شود. این یعنی امسال لیگ‌مان هیچ می‌شود. ما اگر سیاست درستی داشتیم و انگیزه برای بازیکنان و جوان‌های‌مان ایجاد می‌شد، می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.


حتی سیدمحمد موسوی هم به خاطر همین خستگی‌ها به جام جهانی نرفت.


بله او خسته بود. بازیکنانی مثل او، سعید معروف و امیر غفور شرایط سنی‌شان دیگر پایین نیست و اگر خدای ناکرده آسیب ببینند هم تیم ملی ضرر می‌کند و هم خودشان. چون در لیگ هم نمی‌توانند پولی بگیرند. منبع درآمدشان باید از کجا باشد. بله در تیم ملی بازی کردن افتخار است ولی بقیه‌اش چی؟


به موضوع مدیریت که اشاره کردید، در حال حاضر علی فتاحی یک هفته‌ای است که به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شده است.


آقای فتاحی یکی از دوستان عزیز من است که ما در کرج کنار هم بودیم و به والیبال کمک می‌کرد. او جوان بااستعدادی است که دکترای بیومکانیک دارد. فتاحی از غریبه‌های غیروالیبالی بهتر است و یک وظیفه‌ای دارد که انتخابات را برگزار کند. او نباید اجازه دهد هیچ کسی در انتخابات دخالت کند و به سمت و سویی نرود. من از او انتظار دارم که با صداقت و شفاف‌سازی انتخابات را برگزار کند و هیچ تهدید و اجباری را هم قبول نکند.


ولی باید هرچه زودتر انتخابات برگزار شود.


قطعا همین‌طور است ولی نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که آقای داورزنی عزیز ما هستند ولی حضور ایشان در انتخابات به عنوان معاون وزارت ورزش با هم ضد و نقیض است. شاید دوستان بگویند این کار غیرقانونی است ولی من می‌گویم که عرف نیست و از لحاظ استراتژی مدیریتی هم اصلا صلاح نیست که معاون وزیر بخواهد کاندیدا شود. این موضوع برگشت از بالا به پایین است و ایشان اگر بخواهد بیاید، به خودش آسیب می‌زند. رهبری فرموده‌اند که حواس‌تان به والیبال باشد و سیاست نظام هم این است که جوان‌ها بیایند نه این که خودتان برگردید یا قدیمی‌ها برگردند! و باید در قالب وزیر و معاون وزیر حواس‌شان به والیبال باشد.

 

حامد جیرودی

 


تازه ترین خبرها