پرسپولیس باز مدعی قهرمانی خواهد بود
10705
علی دایی: از تیم ملی عراق پیشنهاد داشتم / دلم برای فوتبال تنگ نشده است
24 شهريور 1398
1125
ایرانی
پرسپولیس برای رسیدن به ساحل آرامش در دوران «پسا برانکو» به حمایت بزرگان و پیشکسوتان خود نیاز دارد.خوشبختانه این وفاق بین تاریخ‌سازان این تیم وجود درد.در ادامۀ این مسیر علی دایی نیز حمایت خود از پرسپولیس و گابریل کالدرون را اعلام کرده است.

روزنامه گل - لیگ‌نوزدهم در غیاب علی دایی یک چیزی کم دارد. این صحبتی نیست که یک نفر یا من نگارنده بخواهم آن را بیان کنم. هواداران، کارشناسان و اهالی فوتبال بر این نکته تأکید دارند. شهریار فوتبال ایران پس از کنار رفتن از تیم‌ملی در ۸ فروردین ۱۳۸۹ به مدت ۲۸۷ روز از فوتبال دور بود تا این که ۱۹ دی ۱۳۹۸ جانشین زلاتکو کرانچار روی نیمکت پرسپولیس شد. سرمربی تیم فوتبال سایپا با وجود پیروزی خارج از خانه برابر ذوب‌آهن در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ از این مسئولیت کنار گذاشته شد. حالا با احتساب امروز ۱۳۰ روز است که فعالیت فوتبالی باشگاهی ندارد. در این مدت از علی دایی به عنوان جانشین یک کروات دیگر نام برده شد. اما این اتفاق رخ نداد تا گابریل کالدرون جای برانکو ایوانکوویچ را روی نیمکت قهرمان ۳ دوره اخیر لیگ‌برتر پُر کند.
پیشنهاداتی از عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عمان، کویت و کشورهای آسیای میانه برای آقای‌گل جهان در این مدت اخیر رسید. اما او در حال حاضر به هیچ یک پاسخ مثبتی نداده است.

-این یک واقعیت است که حتی همکاران شما مثل امیر قلعه‌نویی به آن اذعان داشته است. کریم باقری و سیدجلال حسینی در گفت وگو با ما در این خصوص اظهارنظر کرده‌اند که جای علی دایی در لیگ نوزدهم خالی است؟
امیر قلعه‌نویی، کریم باقری و سیدجلال و کسانی که چنین نظری بیان کرده‌اند به من لطف دارند. من همیشه خدا را شکر کرده‌ام که هرجایی بوده‌ام کارم را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌ام. حالا در این مقطع احساس می‌کردم که احتیاج به استراحت دارم. فرصتی دست داد تا به خانواده‌ام بیشتر برسم. کارهای مانده زیادی داشتم که حالا فرصت کرده‌ام به آنها رسیدگی کنم. این مدت برای حضور در فوتبال خیلی تحت فشار بودم. حالا احساس آرامش خوبی دارم و به زندگی شخصی‌ام می‌رسم.
-فوتبال همیشه یکی از بزرگترین موارد مورد علاقه علی دایی بوده است. یک‌بار این تجربه دوری را داشته‌اید. الان شما و فوتبال و دلتنگی که می‌تواند پیش آمده باشد را در این ۱۳۰ روز حس کرده‌اید؟
فعلا که دل‌تنگ فوتبال نشده‌ام. هرچند همان‌طور که اشاره کردید فوتبال از علائق همیشگی من است. من عاشق فوتبال هستم.
-در محافل خبری صحبت از پیشنهادات مختلف خارج از ایران مطرح شد که آخرین آن سرمربیگری تیم‌ملی عراق بود؟
بله پیشنهاداتی بود. صحبت‌هایی هم داشتیم که به نتیجه نرسید. در مورد پیشنهاد تیم‌ملی عراق هم از طریق یک واسطه این موضوع مطرح شد که فعلا خبری در این خصوص نیست.
-لیگ‌نوزدهم با تأخیر زیادی شروع شد. عنوان می‌شد الزام فیفا در ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و یا این که زیرساخت‌ها با مشکل مواجه است، از دلایل این استارت دیرهنگام بوده است؟
ببینید، با یکی دو ماه کار، زیرساخت‌های فوتبال ما درست نمی‌شود. بلکه نیاز به زمان زیادی دارد که بتوانیم شرایط زیرساختی فوتبال‌مان را بهبود ببخشیم. این که ورزشگاه‌های ما از دوربین‌های مداربسته برای کنترل سکوها تا امروز بی‌بهره بوده و یا مورد بلیت‌فروشی و موارد دیگر، مسائلی هستند که همیشه پیش از شروع فصل در موردشان شعار زیاد داده‌ایم.
-خب فوتبال به تنهایی نمی‌تواند از پس حل این همه معضل و مشکل بربیاید؟
در این مسائل دولت باید به کمک فوتبال بیاید. چون فوتبال ما حرفه‌ای نیست. فوتبال ما با سیستم دولتی اداره می‌شود. تا زمانی که باشگاه‌های ما ورزشگاه اختصاصی از خودشان نداشته باشند، تا زمانی که اختیار بلیت‌فروشی با خود باشگاه‌ها نباشد، تا زمانی که صداوسیما حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها را پرداخت نکند و درآمد تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها نرسد، انتظاری جز شرایط فعلی نمی‌توان داشت و نمی‌توانیم ادعا کنیم فوتبال ما حرفه‌ای است. مدام شعار می‌دهیم، اما وقتی نمی‌توانیم حق پخش از تلویزیون بگیریم یعنی قدرت اجرایی نداشته‌ایم.
-در روزهای پُرحاشیه فوتبال و بخصوص اتفاقاتی که در این مدت رخ داده، جای خالی برنامه ۹۰ هم مثل نبودن علی دایی به چشم آمده است؟
به طور حتم دیگر برنامه‌ای نداریم که مشکلات و مسائل فوتبال مان را به چالش بکشد. باز فردوسی‌پور و برنامه ۹۰ بود و از مشکلات صحبت می کرد. مسئولان مختلف فوتبال را می‌آورد و با آنها صحبت می‌کرد. اما الان برنامه‌ای که چنین جایگاهی در میان مردم داشته باشد را نداریم.

-چندی پیش عنوان کرده بودید حالا که تیم ندارید با خیال آسوده بازی‌های پرسپولیس را می‌بینید و اتفاقات و نتایج این تیم را دنبال می کنید. پرسپولیس با گابریل کالدرون را چگونه دیده‌اید؟
به نظر من هنوز وقت نیاز است تا پرسپولیس با شرایط جدیدش هماهنگ شود. کادرفنی جدید باید در فرصت بیشتری بتواند تفکراتش را در تیم به اجرا بگذارد. ۲ بازی ابتدایی فصل از نظر نتیجه شاید خیلی به دل هواداران پرسپولیس ننشسته باشد. به هرحال معتقدم با کار بیشتر و زمان دادن به گابریل کالدرون پرسپولیس همچنان می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی لیگ‌نوزدهم باشد.
-برانکو ایوانکوویچ در الاهلی با شرایطی متفاوت از آن‌چه که در ابتدای کارش در پرسپولیس با آن مواجه شد، روبه‌رو شده است. آیا صعودی‌ها صبر و تحمل ما ایرانی‌ها را در این مورد خواهند داشت؟
خیلی موارد می‌تواند در این خصوص دخیل باشد. من جای آقای برانکو نیستم که بدانم چه تصمیمی ایشان خواهد گرفت و باشگاه الاهلی چه تصمیمی در این زمینه خواهد داشت. اما خب در ایران و در پرسپولیس به نظرم شرایط کار برای ایشان مهیاتر بود. می‌گویند که در کشورهای عربی زمین خوب دارند و پول فراوان می‌دهند. اما این‌طور نیست. کار کردن در فوتبال حرفه‌ای خیلی سخت است. در فوتبال ما ۳ ، ۴ باشگاه توانایی پرداخت پول خوب را دارند.اما آنجا رقابت بین همه تیم‌ها که شرایط مالی خوبی دارند، رقابت تنگاتنگ‌تری وجود دارد.
-مدیری که هواداران هم خواهان رفتنش بودند رفت و جای خود را به محمدحسن انصاری‌فرد داد. حالا به نظر شما شرایط غیرفنی پرسپولیس بهبود خواهد یافت؟
ابتدای پاسخ این سوأل برای آقای انصاری‌فرد آرزوی موفقیت دارم. هرچند که ایشان به تنهایی نمی‌تواند کلیه مشکلات و مسائل پرسپولیس را حل کند. پرسپولیس در کنترل دولت است. وزارت ورزش به عنوان متولی پرسپولیس و نماینده دولت باید به کمک این باشگاه بیاید.
-به هرحال هواداران مطالباتی دارند که توقع می‌رود به خواسته‌های‌شان توجه شود؟
هواداران پرسپولیس ۴ سال به حضور برانکو ایوانکوویچ و نتایج موفقی که با این تیم و حمایت آنها کسب کرده بود عادت کرده بودند. حالا کادرفنی تغییر کرده و زمان می‌برد تا شرایط کاملا مطابق میل آنها بشود. در این مسیر مشکلاتی هست که مدیر جدید باید بتواند آنها را با قدرت درایت خود مدیریت کند.
-این موضوع هیچ‌وقت یادم نمی‌رود که روز اول حضور مهدی طارمی در باشگاه پرسپولیس برخی خبرنگاران می‌پرسیدند نام‌خانوادگی او با چه املایی نوشته می‌شود. علی دایی بازیکنان زیادی مانند طارمی را به فوتبال ایران معرفی کرد. او اخیرا در فوتبال پرتغال درخشش بی‌نظیری داشته است. به نظر شما راهش را به درستی انتخاب کرده است؟
به نظر من مهدی بهترین تصمیم را گرفت و در بهترین وقت از فوتبال قطر جدا شد و به پرتغال رفت. در فوتبال اگر دنبال پیشرفت هستید باید در بهترین وقت بهترین تصمیم را بگیرید. مهدی هم در این مقطع راه خوبی را برای پیشرفت در فوتبال انتخاب کرد. من هم شنیدم که چه عملکردی در تیم جدیدش داشته است. به هرحال هر بازیکن ایرانی که در هرجای این دنیا پرچم ایران را بالا ببرد برای همه ما باعث افتخار خواهد بود. من برای تمام لژیونرهای فوتبال ایران آرزوی موفقیت و پیشرفت دارم.
-یک سوال ازفوتبال دنیا؛ کاندیداهای برترین‌های سال ۲۰۱۹ جهان معرفی شده‌اند. اگر شما بخواهید ۳ بازیکن برتر سال دنیا را انتخاب کنید، گزینه‌های‌تان کدام نفرات خواهند بود؟
من به ادن هازارد، کریستیانو رونالدو و آنتوان گریزمان رأی می‌دهم.

-عجیب است که بازیکن همیشه مورد علاقه‌تان، لیونل مسی جایی در این گزینش شما ندارد؟
من مسی را همیشه دوست دارم. اما خب این انتخاب بر اساس عملکرد بازیکنان صورت می‌گیرد. ما بازی‌های اروپایی را می‌بینیم.
-بدشانسی لیونل مسی در ناکامی تیم‌های باشگاهی و ملی او بوده، وگرنه از لحاظ فردی هنوز هم روی دست او بازیکنی نیامده است؟
خب در انتخاب برترین بازیکن سال دنیا ملاک هم بازی‌های باشگاهی و هم بازی‌های ملی است. نباید تنها روی عملکرد فردی تکیه کرد. به نظر من هازارد و رونالدو و گریزمان از این لحاظ موقعیت بهتری داشته‌اند.
-یک سوال که ذهن بسیاری از فوتبالی‌ها و اهالی رسانه را درگیر کرده بود؛ غیبت علی دایی در مراسم معرفی و انتخاب برترین‌های فوتبال ایران که برای دومین سال پیاپی روی داد؟
کسی از من برای حضور در این مراسم دعوت نکرد و دلیلی نداشت که در این مراسم حضور پیدا کنم.
-جایزه‌ای در فوتبال جهان داریم به نام «جایزه پوشکاش» که به بهترین گل سال تعلق می‌گیرد. چرا در آسیا و یا در ایران خودمان جایزه‌ای برای بهترین گل سال به نام «جایزه علی دایی» نداریم؟
من به این مسائل فکر هم نمی‌کنم. کسان دیگری در فوتبال ما صاحب‌نظر هستند. باور کنید از این بایت نه خوشحال می‌شوم نه ناراحت. من در زندگی و فوتبال مسیر خودم را می‌روم و به این مسائل فکر نمی‌کنم.

صالح محمدرحیمی


تازه ترین خبرها