تیم ملی و پرسپولیس پلی میکر و هافبک خلاق کم دارند
10674
درخشان: دست کالدرون برای اجرای هر سیستمی باز است
23 شهريور 1398
196
ایرانی
سرمربی سابق پرسپولیس عقیده دارد تیم ملی هجومی و با برنامه بازی می‌کند و این نشان‌دهنده این است مربی بلژیکی تیم دارای فلسفه و برنامه است.

روزنامه گل -


حمید درخشان می‌گوید بازی با هنگ‌کنگ نشان داد که تیم ملی برای هر دقیقه از بازی برنامه دارد و مهم‌تر از آن بازی هجومی بود ولی درعین‌حال باید بگویم ما در خط میانی یک بازیکن خلاق و بازی‌ساز کم داریم.


درخشان به بازی پرسپولیس و نفت آبادان هم اشاره دارد و می‌گوید: پرسپولیس بهترین نفرات را دارد و نباید دغدغه بازی با هیچ تیمی را داشته باشد. نفت آبادان تیم خوبی است ولی چون بازی در تهران است فقط باید به 3 امتیاز فکر کنیم تا از همین‌الان در کورس قهرمانی قرار بگیرند.


 
بازی تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ را چطور دیدید؟


با توجه به اینکه نخستین بازی رسمی با هدایت ویلموتس بود، شاهدبازی خوبی بودیم. تیم ملی 90 دقیقه حاکم مطلق زمین بود. تیم ملی به‌خوبی فرصت سازی می‌کرد و بااینکه در ضربات آخر می‌توانستند بهتر عمل کنند ولی بازهم پیروزی با دو گل در زمین حریف بسیار خوب بود.


به‌رغم پیروزی درهنگ کنگ هیچ نقطه‌ضعفی در تیم ملی ندیدید ؟


تیم ملی خوب بازی کرد ولی درعین‌حال باید بگویم خط دفاع باید هوشیارتر بازی کند. در یک صحنه   بیرانوند توانست جور خط دفاع را که جامانده بود را بکشد. بنابراین باید کمی در خط دفاع هوشیارتر عمل کنند. البته تیم ملی یک هافبک بازی‌ساز و خلاق هم احتیاج دارد تا بتواند بهتر موقعیت‌سازی کند و مهاجمان را در شرایط گل زدن قرار دهد. شما اگر توجه کرده باشید سردار آزمون و یا حتی انصاری‌فرد به عقب می‌آمدند و توپ سازی می‌کردند.


شما بازیکنی را در تیم ملی ندید که بتواند نقش پلی میکررا بازی کند؟


من تاکنون چنین بازیکنی با شرایط پلی میکرندیدم. هافبک‌های تیم ملی بیشتر دونده و جنگنده هستند. هافبک خلاق مثل علی کریمی یا مجتبی جباری و یا حتی نوید کیا نداریم که بتوانند پاس تودربدهند و یا شرایط بازی را بتوانند در شرایط  حساس عوض کنند. امیدوارم ویلموتس چنین بازیکنی را پیدا کند یا بسازد.


متأسفانه سردار آزمون مثل‌اینکه هنوز از دست هواداران ناراحت است و بعد از زدن گل بازهم ناراحتی خودش را نشان داد؟


آزمون بازیکن بزرگ و حرفه‌ای است. او باید این مسائل را فراموش کند و با  تمرکزبرروی بازی خودش برای تیم ملی بیشتر از این‌ها گل بزند. آزمون توانایی خیلی بالایی دارد و باید از این توانایی برای کمک به تیم ملی استفاده کند.

 
 فرق ویلموتس باکی روش را در چه  می‌بینید ؟


خوشبختانه ویلموتس یک مربی است که به بازی هجومی و زیبا فکر می‌کند ولی کی روش فقط به سیستم دفاعی فکر می‌کرد و ما هرگز بازی زیبا و هجومی از او ندیدم. زیبا  و هجومی بازی کرد فلسفه می‌خواهد و شما باید برای رسیدن به هدفتان انواع سیستمها و تاکتیک‌ها را در زمین پیاده کنید تا هم برنده باشد و هم همه از بازی شما لذت برده باشند. بنابراین این شیوه بازی کردن سخت است و ابزار می‌خواهد. اما دفاعی بازی کردن فلسفه و شیوه نمی‌خواهد شما 11 بازیکن را عقب می‌آوردید و با یک تفکر بازی می‌کنید، که این نوع شیوه بازی  نه سخت است و نه زیبا و همه تیم‌ها می‌توانند این بازی را انجام دهند. بنابراین فرق ویلموتس و کی روش در فلسفه بازی است که مربی بلژیکی به‌خوبی توانسته با تاکتیک هجومی  بازی کند.    

 

شما اشاره‌ای هم به شرایط بد تیم ملی داشتید منظورتان چه بوده ؟


من منظورم به شرایط فنی نبوده بلکه حرف در مورد شرایط مالی بود. من شنیدم که فدراسیون هنوز نتوانسته پول ویلموتس را بدهد و این برای فوتبال ملی ما بد است و متعاقباً بر روی کار تیم ملی تأثیر منفی می‌گذارد. شما وقتی مربی در سطح ملی جذب می‌کنید و آن‌هم یک مربی کارنامه دار، باید بتوانید شرایط رفاهی او را هم فراهم کنید تا در کارش تأثیر منفی نگذارد. این برای فوتبال ما خوب نیست که مربی تیم ملی هنوز پولش را نگرفته باشد و باید هرچه زودتر شرایط فراهم کنیم که سرمربی تیم ملی فقط بر روی کارش تمرکز داشته باشد و به فکر پرداخت نشدن پولش نباشد.


 پرسپولیس در هفته سوم باید به مصاف نفت آبادان برود این بازی را چطور می‌بینید ؟


بازی زیاد سختی نخواهد بود. این فصل مایکی از پر مهره‌ترین پرسپولیس‌ها را  می‌بینیم که دست مربی برای اجرای هر سیستمی باز نگه می‌دارد. این روزها همان‌طور که گفتم پرسپولیس شرایط خوبی دارد و انتظار می‌رود که از داشته‌هایش بهترین استفاده را ببرد و درنهایت درهر بازی برنده از زمین خارج شود. بازی با نفت آبادان هم همین‌طور است و من فکر می‌کنم در خانه و مقابل هواداران برنده از زمین خارج شود.


فکر نمی‌کنید، پرسپولیس هم از ضعف پلی میکر رنج می‌برد ؟


ببینید پرسپولیس هافبک‌های خوبی دارد که وینگر چپ وراست هستند یا در خط هافبک دفاعی بازی می‌کنند، مثل ترابی، عالیشاه ،احمدزاده ، نور الهی وامیری ولی پلی میکر یا بازی‌ساز کم دارد و اگر اشتباه نکرده باشم فقط بشار رسن راداریم که اگر نباشد به مشکل می‌خوریم. الآن شما اگر توجه کرده باشید علیپور کمتر در موقعیت قرار می‌گیرد و این اشکال است و باید برطرف شود . پرسپولیس هم مثل تیم ملی هافبک خلاق می‌خواهد.

 

آرش جعفری

 

 


تازه ترین خبرها