استعداد و تکنیک در آبادان فوران میکند
10000
اسکوچیچ: سیاست و سیاسیون برای بقا محتاج فوتبال هستند
24 مرداد 1398
251
ایرانی
دراگان اسکوچیچ مربی کرواتی که سابقه کار در ایران رادارد و توانسته تا یک‌قدمی قهرمانی هم پیش برود، در فصل جدید فوتبال ایران در لیگ برتر هدایت نفت آبادان را به عهده دارد.

روزنامه گل - سرمربی کروات نفت آبادان میخواهد اسمش را در آبادان و فوتبال ایران جاودانه کند. او به خودش ایمان دارد ولی دراین‌بین خواستار حمایت هواداران آبادانی هم هست. او هواداران آبادانی را جز بهترین هواداران دنیای فوتبال میداند و میگوید عاشقانه و دیوانه‌وار فوتبال را دوست دارند.با اسکوچیچ در خصوص فوتبال، نفت و برگشتش به ایران و سیاست گفتگویی داشتیم که باهم میخوانیم:   


دوباره به ایران برگشتید چه شد این تصمیم را گرفتید؟


خب باید این‌طوری بگویم مربیان کروات از قدیم ارتباط خوبی با فوتبال ایران داشتند و نیز از سوی دیگر واقعاً مردم ایران مهمان‌نوازان خیلی خوبی هستند. همین دو علت باعث شد که من دوباره ایران را برای کار انتخاب کنم و برگردم و هدایت تیم نفت آبادان را به عهده بگیرم. البته «با خنده» ممکنه تجربه خوبی در پرداختیها نداشته باشند ولی مهمان‌نوازی همه‌چیز را جبران میکند.


از روزی که برای نخستین بار قدم به فوتبال ایران گذاشتید تا به امروز که دوباره برگشتید چقدر فوتبال ایران تغییر کرده در همه زمینه‌ها ازلحاظ کمی و کیفی؟


فوتبال در ایران نه پس رفت داشته و نه پیشرفت. فوتبال شما یک‌لول خاص را دنبال کرده است و این برای فوتبال خوب نیست. من فکر میکنم با توجه به امکاناتی که شما دارید باید پیشرفت میکردید. آن‌قدر ظرفیت دارید که با سرمایه‌گذاری بر روی جوانان باید مقدمات پیشرفت را آماده میکردید ولی چنین نبوده است. البته باید این نکته را هم بگویم مربیان شما بیشتر نتیجه گرا هستند و همین باعث میشود به جوانان بازی ندهند و از باتجربه‌ها بازی بگیرند. ما مربیان میتوانیم این تغییر را ایجاد کنیم و این شانس پیشرفت فوتبال ایران است.


دو تجربه متفاوت در فوتبال ایران داشتید ابتدا در شمال ایران و هدایت تیم ملوان که سبک و سیاق خودش را داشت و سپس به فولاد در جنوب ایران رفتید چه فرقی بین این دو فوتبال دیدید و کدام سبک بهتر بود و میپسندید؟


فکر میکنم استعدادهای بیشتری در جنوب ایران هستند ولی در شمال شاهد فوتبال منظم هستید و بازیکنان شمال فهم تاکتیکی بهتری دارند. اگر این دو منطقه را یکی کنیم یعنی تکنیک و استعداد و نظم و انضباط میکس شوند خیلی بهتر است. جنوب ایران باید سازمان‌دهی شود و شمال تکنیکی تر شوند.


تماشاگران در انزلی متعصب‌تر هستند یا در اهواز؟ الآن هم که آبادان اضافه‌شده؟


درواقع من هرکجای ایران بودم تماشاگران بسیار خوبی را دیدم. هم انزلی هم اهواز. تیم‌های شهرشان را که ملوان و فولاد بودند ، خیلی خوب حمایت میکردند. آن‌ها عاشق و دیوانه‌وار فوتبال را دوست دارند. این احساس خیلی خوبی است که شما حمایت هواداران رادارید. حتی در مواقع بد که به شما فشار میآورند. این هواداران به شما انگیزه خوب برای کار میدهند. در آبادان هم همین‌طور است.


چه شد نفت آبادان را انتخاب کردید؟


پیشنهاد داشتم و قبول کردم. چیز خیلی خاصی نبود. من بچه کوچک در خانه داشتم و برای همین باید یک مدت استراحت میکردم. برای همین بعد از پیشنهاد نفت دیدم خوب است آن را قبول کردم. البته باید بگویم یکی از دلایل اصلی انتخاب نفت آبادان وجود تماشاگران پرشور بود.


حضور شما در فوتبال جنوب و اهواز تأثیری در انتخاب یک تیم خوزستانی دیگر یعنی نفت داشت؟


قطعاً همین‌طور است. بعد از دو سال سرمربیگری فولاد میتوانم بگویم مجاب شدم که به نفت آبادان بیایم. البته از سوی دیگر مردم آبادان را از زمان فولاد خوب میشناختم برای همین با شناخت کامل نفت را انتخاب کردم.


با توجه به همین حضور کوتاه‌مدت در آبادان پتانسیل فوتبال نفت را چطور دیدید؟


 فوتبال آبادان و نفت پتانسیل بالایی دارد. شما فقط باید باکار کردن آن را به نمایش بگذارید. اینجا استعداد زیاد است . باید این استعداد را در مسیر درست و خوب آموزش دهید. من فکرم میکنم با توجه به جوانانی که در فوتبال آبادان است تیم نفت بتواند روزهای خوبی را پشت سر بگذارد. البته به شرطی که خوب آموزش ببینند.   


کروات‌ها در این چند سال چقدر در پیشرفت فوتبال ایران نقش داشتند؟


مربیان کروات بسیار فعال و اکتیو هستند. گاهی اوقات سخت است شما رفتار یک بازیکن را عوض کنید و این کار شمارا برای ادامه کار سخت‌تر میکند. درواقع فکر میکنم مربیان کروات تلاش میکنند این کار سخت را انجام دهند. گاهی اوقات مشکل ما بحث فرهنگی آن جامعه است. چون یک متد جدید میآید باید بازیکن ذهن خودش را باز کند تا بتواند تعلیمات جدید را یاد بگیرد. مربیهای کروات فوتبال مدرن را برای ایران به‌روزرسانی کردند.


برانکو را چطور مربی دیدید؟ چطور او موفق بود و قهرمان شد؟


برانکو نتایج بسیار عالی را با پرسپولیس گرفت. ممکن است شما به‌صورت اتفاقی یک سال قهرمان شوید ولی 3 قهرمانی پشت سر هم قطعاً نشان میدهد که یک برنامه کامل و خوب پشت این قهرمانی و موفقیت بوده است. البته در پرسپولیس بودن یک مزایای خاص دارد چون راحت‌تر بازیکن خوب جذب میکنید و حمایت هواداران بشمار رادارید و همین باعث میشود نتایج دلخواه را بگیرید. مثلاً من زمانی که در فولاد بودم 9 بازیکن من را برای سربازی بردند که باعث شد نشود خوب نتیجه بگیرید. پس ابزار خوب در موفقیت شما تأثیر دارد.


وینگو بگوویچ، لوکا بوناچیچ و ملادن فرانچیچ و ... در ایران توانسته‌اند قهرمان شوند مثل برانکو آیا شما هم میتوانید به قهرمانی برسید؟


چراکه نه. من هم میتوانم قهرمان شوم چون به خودم ایمان‌دارم.


چه شد که تونی مربی اسلوونیایی به کادرفنی اضافه شد؟


تونی با نظر و دیدگاه خودم به کادرفنی اضافه شد. من با او چندین سال در تیم‌های النصر عربستان، العربی کویت و خونه‌به‌خونه کار کردم. او در جام جهانی 2014 مربی تیم‌ملی اسلوونی بوده و بزرگ‌ترین مدرک مربیگری یوفا را دارد. ازنظر من او یکی از بهترین مربیانی است که میتوانست کنار من باشد. او  برادر و پسر من نیست و بیشتر به خاطر لیاقتش است که در کنار ما حضور دارد نه اینکه برادر یا پسر من باشد!  


کروات‌ها خیلی زود با ایرانیها خو میگیرند و زود صمیمی میشوند، دلیلش چیست؟


من فکر میکنم ما فرهنگ نزدیکی به هم داریم. از سوی دیگر مردم ایران همان‌طور که گفتم بسیار مهمان‌نواز هستند و همین باعث میشود که زودتر از سایرین باهم صمیمی شویم. این تنها حرف من نیست بلکه هرکسی که به ایران میآید این را میگوید.


فکر میکنم صادرات مربی فوتبال شما بیشتر از صادرات اقلام دیگر باشد؟


اگر شما به جمعیت کرواسی نگاه کنید و فوتبال و مردم را مقایسه کنید بنابراین با جمعیت کم و نمایش فوتبال به‌روز که تمام دنیا آن را میبیند باید بگویم فوق‌العاده است و میتوانیم مربی خوب صادر کنیم.


رئیس‌جمهور شما به فوتبال خیلی علاقه دارد و در فینال جام جهانی این‌رو دیدم نظر شما چیست؟


سیاست دوست دارد در کنار فوتبال باشد. فوتبال میتواند کمک کند به افراد تا در پست‌های سیاسی خود بمانند. خیلی از باشگاه روی پای خودشان هستند و احتیاجی به مسائل سیاسی ندارند. پس این سیاسیون هستند که برای ماندن در عرصه سیاست و دیده شدن به سمت فوتبال بیایند.


ذائقه اسکوچیچ نسبت به غذاهای ایرانی چگونه است؟ شما هم چلوکباب را بیشتر دوست داری یا غذاهای جنوبی و آبادانی را؟


اگر بخواهم در مورد ذائقه خودم بگویم من همه‌چیز رو دوست دارم ولی از کباب ایرانی و کوبیده نمیشود راحت گذشت. من مزه غذایی ایرانی خصوصاً برنج ایرانی و کباب را خیلی دوست دارم.


سرمربی بلژیکی تیم‌ملی ایران را چطور میبینید؟


رزومه بسیار خوبی دارد. میتوانند تیم‌ملی ایران را رهبری کنند. من فکر میکنم تنها مشکل در این میان، این است که بازیکنان بتوانند خودشان را با تفکرات این مربی وفق دهند.


اوضاع در نفت آبادان تاکنون رضایت‌بخش بوده؟


باکار کردن با بازیکنان خیلی رضایت دارم. شاگردانم سعی کردند اهداف من را در زمین پیاده کنند. ولی توقع دارم بهتر از این باشند. اما درهرحال دوست دارم چند بازیکن دیگر خصوصاً خارجی به ما اضافه شوند تا بهتر کارکنیم. من خودم دوست دارم کارهای سختی انجام دهم و نیز انگیزه دارم تا کار بزرگی انجام دهم.


اردو چطور است بازیکنان موردنظرتان جذب‌شده‌اند؟


اردو عالی بود. مشکلی نبود. همه‌چیز به‌موقع و خوب انجام شد. شرایط آب و هوایی  و هتل عالی و خوب بود. در اینجا (تهران) توانستیم با چند تیم لیگ برتری بازی کنیم. در آبادان نمیتوانستیم با این تیم‌ها بازی کنیم. البته باید این را هم اضافه کنم در آب‌وهوای گرم‌آبادان در حال حاضر نمیشد به این خوبی تمرین کرد. در مورد بازیکنان جذب‌شده هم باید بگویم بله خوب بوده‌اند اما اگر میگویم بازیکن خارجی میخواهم  به این دلیل است که بازیکن خارجی میتواند سطح توان فنی تیم شمارا بالا ببرد و نیز بازیکنان ایرانی میتوانند از او یاد بگیرند. البته به‌شرط اینکه بازیکن خارجی خوب و کیفیت داشته باشد.


با 3 مدیرعامل در فوتبال ایران کارکردید، علی عیسی زاده را در مقایسه با آن‌ها چطور میبینید؟ فوتبالیه یا نه؟


خیلی زود است الآن بخواهیم در مورد کار آقای عیسی زاده قضاوت کنیم. اما در نگاه اول ایشان را آدم بسیار خوب و مثبتی دیدم و اینکه فوتبالی هم هستند.


شاید زود باشد اما نفت آبادان با اسکوچیچ چه جایگاهی در پایان فصل کسب میکند؟  


برای جواب سؤال شما باید بگویم هنوز تیم من کامل نشده است. از سوی دیگر لیگ شروع نشده است. باید اطلاعات بیشتری در مورد تیم‌های دیگر کسب کنم. ولی تیم نفت آبادان پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد و سعی میکنیم که انتظارات را برآورده کنیم.


هواداران آبادانی را چطور میبینید تابه‌حال توانسته‌اید ارتباط برقرار کنید؟


برای من مهم است که هواداران از تیمشان حمایت کنند. خیلی مهم است که در ادامه فصل هم هیچ‌وقت دست از حمایت برندارند. چون در خانه وقتی بازی میکنید مهم است که ورزشگاه شما پر شود و حمایت هواداران را مقابل تیم حریف داشته باشید. چون میشود 3 امتیاز خانگی را کسب کرد. البته علاقه‌مند هستم که رابطه خوبی بین هواداران و تیم برقرار کنم. بازهم خواهش میکنم تیم را تنها نگذارند و تحت هر شرایطی حمایت کنند و هم اینکه صبور باشند، چون آن‌ها به ما انگیزه میدهند.


میدانید آبادانیها علاقه خاصی به برزیل دارند و همین‌طور عینک ریبن؟ میگن اول آبادان بوده بعد برزیل آمده؟


برگردیم به صحبت‌های ابتدایی که باهم داشتیم.  من گفتم جنوبیها استعداد زیادی در فوتبال دارند و اینکه تکنیکی هم هستند برای همین طبیعی است که برزیل را دوست داشته باشند، چون آن‌ها هم تکنیکی و بااستعداد هستند. درواقع خیلی خوشحال میشوم اگر بتوانم سازمان‌دهی و نظم و تاکتیک فوتبال اروپایی را با تکنیک برزیلی آبادان میکس کنم تا شاهد فوتبال خوبی درنفت باشیم. د مورد عینک ریبن هم باید بگویم قشنگ است.


فوتبال هجومی را به نمایش میگذارید؟ یا مثل خیلی کروات‌ها سبک محتاطانه دارید؟


نمیشود گفت ما محتاط هستیم. ما بر اساس داشته‌هایمان بازی میکنیم. اگر بخواهم خوب توضیح دهم باید بگویم مثلاً شما فکر کنید در رینگ بوکس هستید شما همیشه دفاع نمیکنید بلکه حمله هم میکنید.  بنابراین من هم حمله میکنم هم دفاع. البته اگر فوتبال را با شطرنج مقایسه کنید من میخواهم حرکت اول را انجام بدهم تا به تیم حریف ضربه بزنم. البته باید این را هم اضافه کنم شما باید ابزار هجومی داشته باشید که آن بازیکن است. باید بازیکن خلاق و باهوش و هجومی داشته باشید. اگر نداشته باشید، باید بر اساس داشته‌هایتان بازی کنید. زمانی که در ملوان بودم بیشتر از استقلال و پرسپولیس گل زدیم و زمانی که در فولاد بودم کمتر از سایر تیم‌ها گل خوردیم. پس تیم من میتواند هم هجومی و هم دفاعی بازی کند.


آیا فرقی بین هواداران ایرانی و کرواسی وجود دارد؟


سؤال سختی است، هواداران هر دو کشور عاشق فوتبال هستند. در فوتبال ایران همه‌چیز یا خیلی خوب است یا خیلی بد. اما واقعیت این است که باید میانه‌رو باشید.


حرف خاصی اگر مانده؟


من امیدوارم اگر باشگاه تمام امکانات را فراهم کند تا بتوانیم به جایگاهی که مستحق آن هستیم برسیم. همه‌کسانی که در این مسیر هستند باید به تیم کمک کنند تا بهترین نتیجه را بگیریم. من مربی و بازیکنان از یک‌سو، هواداران و مسئولان باشگاه از سوی دیگر باید به هم کمک کنند تا به هدف بزرگی که داریم برسیم. هدف حفظ به لیگ برتر نیست. هدف رسیدن به یک جایگاه خوب است.
 

آرش جعفری


تازه ترین خبرها